Eneco lanceert Enecopulse

Door Bas van de Haterd op 06-01-2011 07:43.

In december kreeg ik een persbericht dat Eneco met een nieuw social media platform was gekomen, Enecopulse. Het ronkende persbericht was een kopie van het verkooppraatje van een reclamebureau dat geld wil verdienen aan onwetende mensen. ‘Potentiële werknemers vragen steeds vaker om een beleving en hoe is het om voor een organisatie te werken voordat ze een sollicitatie in overweging nemen. Om talent te binden en boeien moeten organisaties steeds transparanter en authentieker communiceren met binnen- en buitenwereld.’ Op zich natuurlijk helemaal waar, maar inmiddels wel een extreme cliché en in het geval van Eneco zeer twijfelachtig hoe waar dit is (daarover later meer).

Daarnaast verbaasde ik me meteen over ‘een eigen platform’. Volgens mij vergeet men daarmee regel 1 van social media dezer dagen: BOUW GEEN EIGEN PLATFORM. Gelukkig is aan het site design te zien dat het ze niet meer dan 2.000 euro zal hebben gekost, of ze zijn grandioos opgelicht door hun webbouwer.

Vooraf

De eerste vraag die ik me stel is: waarom een aparte site? Als je doel is te laten zien hoe het is om te werken bij Eneco, doe dat dan in de ‘werken bij eneco‘ site. Dat is immers waar als het goed is je sollicitanten komen die interesse hebben, toch? Het opzetten van een nieuw platform, een extra site: dom. Op de werkenbij site staat enkel dit kleine tekstje met button om mensen hierheen te brengen. Niet erg veel en je haalt mensen die al wilden solliciteren (mogelijk) weg van je site. Geen integratie, niet over nagedacht blijkbaar.

De homepage

De homepage ziet er visueel aardig uit, maar de bezoeker is even vergeten zo lijkt het. Eén persoon is vol in beeld, de andere vier zitten ‘below the fold’ en het feit dat er 9 mensen ‘actief’ zijn weet je alleen door op een klein ? knopje te klikken. Dat vraagtekentje staat overigens achter: stel je vraag, waarbij ik dus heel iets anders had verwacht.

Gelukkig heeft men dit ‘platform’ wel samengesteld uit andere media’. Er is wel een eigen blog, maar men gebruikt gewone tweets en dat is het wel ongeveer.

Verstandig is dat men niet alle Tweets inleest van deze mensen, immers is Twitter een medium op zich en mis je vaak de conversaties als je gewoon tweets op je website inleest. Ik ben daar persoonlijk nooit voorstander van.

Wel valt het op dat niet iedereen even actief is. Een laatste bericht van 5 dagen geleden doet mij denken dat de gedrevenheid niet heel hoog is bij alle personen.

Eigen platform

Een eigen platform raad ik dus niemand aan. Gewoon weggegooid geld. Logisch dat een bureau er mee komt, immers, daar kan je geld voor vragen. Vanuit de klant begrijp ik nooit waarom je dat zou willen. Dat je wat social media zaken integreert in je wervingssite: ja. Dat je er een aparte site voor bouwt: nee.

Even verder zoeken of men het dan tenminste wel op Facebook doorzet. Lijkt me een logische plek. Een zoekopdracht op Facebook op Eneco levert me allerlei Eneco’s op, maar geen die ik associeer met onze Nederlandse energiereus.

Waarschijnlijk was het een stuk goedkoper en efficiënter geweest om gewoon een Facebook fanpage aan te maken en daar de RSS feed van je blogs in te laten lopen.

Ook schort er het één en ander aan de integratie naar de werken bij site. Nu maak je het voor sollicitanten al heel lastig om van de ene naar de andere site te gaan. Andere omgeving, deels andere look-en-feel. Allemaal overbodige drempels.

Helemaal interessant wordt het als je een knop hebt waarbij staat dat je naar de vacatures kan, die vervolgens gewoon weer terug gaat naar het artikel waar je al op zit. Niet elke knop werkt niet ben ik achter gekomen, maar ook niet elke knop naar de vacaturesite werkt wel.

Maar goed, dat testen niet de sterkste kant is van Eneco wisten we natuurlijk al toen ze hun wervingssite (inmiddels gelukkig aangepast nadat ik dit heb doorgegeven aan één van de leveranciers) online ging met maar liefst 10 verschillende manieren om Rotterdam te kiezen als standplaats waar je wilt werken.

Ook verbazingwekkend is natuurlijk dat men niet de relevante vacatures toont bij de desbetreffende persoon. Immers hebben ze specifiek deze mensen gekozen vanwege de verschillende vakgebieden. Dan kan je toch in ieder geval de vacatures uit dat vakgebied erbij tonen?

Open en transparant

Dan zou ik tot slot nog terugkomen op het ‘authentiek, open en transparant’ uit het persbericht. Het feit dat er specifiek mensen geselecteerd worden is al een teken dat er een bepaalde vorm van regie in zit. Niet echt open en transparant, een beetje maar. Het is immers wel heel eng als je al die vervelende werknemers aan het woord zou laten als ze dat zouden willen.

Dus ik heb even gezocht op wat ik van verschillende Eneco mensen heb gehoord dat momenteel veel speelt bij de organisatie. Dat is namelijk het op-en-neer geschuif van medewerkers, die de ene week weer voor Eneco werken, de volgende toch weer voor Stedin soms komt ook Joulz in de mix, maar uiteindelijk nog steeds in onzekerheid zitten voor welk bedrijf ze nu komen te werken met de splisting. Geen woord hierover op Enecopulse. Het enige bericht hierover gaat over de ontvlechting van SAP, niet over de mensen.

Conclusie

Open en transparant is iets wat veel bedrijven vooral roepen, maar nog niet echt durven. Logisch gezien de manier waarop de meeste organisaties omgaan met hun mensen, maar roep het dan ook niet.

Verder is de opzet van het platform volgens mij een miskleun. Qua usability kan ik er niets me, terwijl dat de enige reden is die ik kan bedenken om een nieuwe site op te zetten. Het volledige gebrek aan integratie met de doelsite (de werken bij site) en met de social media waar men al zit (Facebook, maar ook op Hyves kan ik niet iets actiefs vinden) kan ik niet anders omschrijven dan treurig.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


495 views | Reageer (4 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Eneco lanceert Enecopulse | RecTec -- Topsy.com()

  • Het feit dat het een aparte site is vind ik nog niet zo heel erg. Dat lijkt me nog wel overkomelijk voor iemand die ook maar enigzins serieuze interesse heeft om bij Eneco te werken.

    Wat ik kwalijker vindt is dat Eneco meent dat als je van een werknemer 1-2 tweets per week leest, je een goed beeld krijgt van wat het betekent om bij dat bedrijf te werken. Als ik de site bekijk, krijg ik totaal geen beeld van wat werken bij Eneco inhoudt. Ik blijf zitten met vragen over hoe het kantoor eruit ziet. Wat is de dress code? Wat zijn de omgangsvormen? Formeel? Casual? Hoe begroet men elkaar? Hoe ziet een werkdag eruit? Werk je in een kantoortuin of in cubicles? Zijn de lijnen hierarchisch of is er een open communicatiestructuur? Kent iedereen elkaar of zijn afdelingen eigen eilandjes? Wat doet men bij de lunch? Na werktijd? Is er ruimte voor eigen initiatief of zit je in een keurslijf? Ben je veel op pad of zit je veel op kantoor? Stelt die academy in de praktijk wat voor of is het een wassen neus?

    Als je dan toch een online initiatief ontwikkelt om aan te tonen wat het “werken bij” inhoudt, laat dat dan ook zien. Kom met beeld, geluid, video. Laat mensen de afdeling voorstellen, laat mensen vertellen wat ze doen, laat zien hoe het er in de praktijk aan toe gaat. En of dat nou gaat via Flickr, YouTube, Facebook, Twitter, Slideshare, een blog, een mashup van van alles, dat vind ik niet zo relevant, als je maar duidelijk maakt wat voor bedrijf je bent achter je facade. Jammer dus dat Eneco zich er zo makkelijk en bijna nietszeggend vanaf maakt.

  • Deels met je eens Anders, maar behoren de zaken die je omschrijft niet gewoon dan in hun werken bij site thuis? Dat is dus juist waarom ik stel dat de aparte site het begin van de fout is. Er is gewoon niet over nagedacht (of als ik het zo bekijk, door het bureau over nagedacht hoe ze er zoveel mogelijk geld aan konden verdienen, niet wat het beste is voor de kandidaat).

    Dat er nog een wereld te winnen is moge duidelijk zijn. Het ergste is natuurlijk dat wat Eneco doet (met hun werken bij site) nog behoort tot de betere. Iets dat mij persoonlijk nog steeds pijn doet want het is nog verre van goed.

  • Ik denk niet dat het 1 bureau is die er een slaatje uit wilde slaan. Volgens mij is er eerder sprake van een zakelijke realiteit zoals die zo vaak roet in het eten gooit. De site werkenbijeneco.nl is door bureau A gebouwd in Sharepoint, een stuk software met een behoorlijk scala aan mogelijkheden maar tegelijkertijd met de flexibiliteit van een op de rotsen gelopen olietanker. Op een dag komt Enecomanager (m/v) op een beurs bureau B tegen dat zegt “Goh, meneer (m/v) Eneco, mogen we bij u eens heel vrijblijvend een presentatie geven over social media? Dat is echt heel hip en mieters tegenwoordig.”. Bij de presentatie doet het bureau een voorstel voor een campagnesite waarbij medewerkers aan het woord komen, integratie met Twitter, eigen blog, helemaal 2011. Kost u 5000 euro, inclusief portretfotografie, stockphotos, doen we gratis nog een social media training bij voor de betrokken medewerkers en de marketingdeling. Binnen drie weken kan het in de lucht zijn. Integreren in de bestaande website is natuurlijk mooier maar bij Bureau A blijkt dat twee keer zoveel te kosten en 2 maanden te duren. Want ja, Sharepoint, moeilijk, lastig. En de techniek van bureau B in de site van bureau A integreren is nog duurder en moeilijker. Ga er dan maar aan staan.

    Overigens zijn er nogal wat bedrijven waarbij het hoger management zich wel erg makkelijk blindstaart op alle social mediaverhalen. Niet zelden is het prestigeaspect belangrijker dan de resultaten en wil men liever vandaag dan morgen “iets” doen met Twitter of een iPhone-app hebben. De operationele kant wordt maar al te vaak genegeerd. Wellicht was dat ook hier aan de orde, dat kan ik niet beoordelen. Wél zie je bij Enecopulse.nl dat de twitterfrequentie binnen een maand na lancering bij de meeste medewerkers is gedaald tot 1-2 tweets per week. Dat is m.i. een teken van een gebrek aan voorbereiding en draagkracht. Maar goed, er zijn maar heel weinig bedrijven die dit goed kunnen handlen.

    Wel slordig vind ik dat als ik op deze pagina – http://www.werkenbijeneco.nl/werkgebieden/Pages/Commercieel.aspx – op Angelique Kuut klik, ik niet bij haar uitkom maar bij de homepage van EnecoPulse-website. Om daar vervolgens niet te weten waar ik die persoon kan vinden. Als je dan al niet de laatste tweets en blogs wilt tonen, zorg dan tenminste dat de banners werken. Net zo jammer is het dat het nieuwsbericht – http://www.werkenbijeneco.nl/actueel/Pages/Hebbenweeenklik.aspx – geen link heeft naar Eneco Pulse, laat staan naar de genoemde personen.

    In aanvulling op mijn vorige post moet ik Eneco overigens nageven dat ze al wel video’s van de werkvloer op hun werkenbijeneco.nl-site hebben staan. Daar kan menig bedrijf een voorbeeld aan nemen.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën