Belangrijke ATS functies

Door Bas van de Haterd op 05-01-2011 07:45.

Schreef ik gisteren over de vraag: wat gebeurt er als je ATS omvalt? Komt er ook meteen nieuws uit over de belangrijkste zaken van een ATS. Ook staat er inmiddels bij alle ATS’en de vraag uit of men iets geregeld heeft rondom eventuele calamiteiten, dus er zal de komende weken wel het nodige aan nieuws over ATS’en op dit blog verschijnen.

Werf-En heeft een ‘onderzoek‘ afgerond over de wensen aan een ATS vanuit de markt. Het onderzoek is gedaan onder 440 mensen (geen informatie over functies, organisaties of de systemen die men gebruikt) naar de wensen aan een ATS. Dit rapport (PDF) geeft een aantal interessante zaken weer.

Even afgezien van de vaak zeer slechte vraagstelling (is er een strategisch beleid m.b.t. het ATS… wat voor onzin is dat. Alsof een ATS een doel is, het is een middel om het strategisch recruitmentbeleid te ondersteunen) zitten er in het onderzoek ook wel interessante punten.

Bijvoorbeeld het feit dat 46% aangeeft dat ze niet weten of er specifiek budget is voor een ATS of dat dat niet van toepassing is. Jammer dat die niet is uitgesplitst, immers is ‘weet ik niet’ iets heel anders dan ‘niet van toepassing’. Weet ik niet betekend dat je de verkeerde mensen hebt gevraagd, niet van toepassing dat de organisaties geen ATS hebben en willen lijkt me. Tevens geeft ongeveer 75% van de respondenten aan niet te weten hoeveel van het totale arbeidsmarkt budget opgaat aan het ATS. Volgens mij is dat ‘weet ik niet’ gehalte dus een teken dat er veel mensen zijn ondervraagt die totaal niet tot de doelgroep van het onderzoek zouden moeten behoren. Wel geeft bijna de helft aan evenveel te besteden aan het ATS als in 2010 en 25% wil er meer aan besteden.

Grappig is dat onderin het onderzoek een splitsing is naar het ATS dat men nu gebruikt. Dan blijkt dat 369 van de 440 respondenten een ATS hebben (84%), waarvan 48 (13% van de partijen met een ATS) een eigen systeem. Leuk om eens te kijken wat men wel en niet gebruikt.

Geschiktheid

Opvallend in de tabel m.b.t. geschiktheid is dat het best scorende onderdeel de integratie met de werkenbijsite is. Opvallend, want we hebben bij alle evaluaties hier gezien hoe dramatisch dat vaak is geregeld. Dit leidt tot twee mogelijke conclusies. Oftewel het is uitermate geschikt, maar wordt verdomd slecht uitgevoerd. De andere is dat als dit het beste onderdeel is, hoe slecht moet de rest dan wel niet zijn?

Conclusie

Op basis van dit rapport is het onderzoek een gemiste kans. Hoewel de insteek interessant is om niet alleen de ‘eigenaren’, maar ook de gebruikers te ondervragen zijn dit wel twee andere doelgroepen en dus zijn de ‘product eigenaar’ vragen (zoals budget) niet echt betrouwbaar te noemen. Het gebruik en de wensen weer wel (dat was het niet geweest als je enkel de hoofden recruitment had gevraagd).

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


237 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën