Mijn lessen van 2010

Door Bas van de Haterd op 31-12-2010 08:11.

Voor mij is een jaar waarin ik niets geleerd heb, niets nieuws gedaan heb, niet als persoon gegroeid ben een verloren jaar. Ik leer gelukkig nog erg veel omdat ik me graag omring met mensen die (veel) slimmer dan mij zijn op hun specifieke vakgebied. Daarnaast zijn er veel lessen die je leert door te lezen en te observeren wat er gebeurt.

Het leek mij interessant om het jaar af te sluiten met mijn lessen van 2010, die gezien dit blog dan een bepaalde relevantie hebben met werving, arbeidsmarktcommunicatie of de techniek die zich op dat gebied richt.

Goed voorbeeld doet goed volgen

Goede voorbeelden doen goed volgen. Het afgelopen jaar zijn er een aantal partijen geweest die eindelijk gedaan hebben wat veel adviseurs al een paar jaar roepen. Accenture heeft een referral recruitment programma opgezet zoals het hoort en plots zien mensen dat het werkt en veel andere partijen zijn er ook op een goede manier mee begonnen. Het aantal nieuwe recruitmentsites dat de spil in de wervingscampagne behoort te zijn is ook enorm gestegen nadat een aantal partijen (zoals Deloitte en ASR) vorig jaar de weg wezen. Blijkbaar zijn de meeste mensen toch nog niet in staat om iets in te zien hoe het moet, tot een ander het precies heeft voorgedaan.

Goed voorbeeld doet niet altijd goed volgen

Toch doet goed voorbeeld lang niet altijd goed volgen. Veel van de nieuwe wervingssites waren matig tot zelfs belachelijk slecht. In veel gevallen was zelfs de basis niet op orde en zouden alle betrokkenen zich er gewoon voor moeten schamen. De hoewel er genoeg voorbeelden zijn is dat geen garantie voor een algehele stijging van kwaliteit.

Budget is minder relevant dan ambitie en kwaliteit

Wat mij betreft heeft Werken bij Klap bewezen dat budget echt niet bepaald of je een goede wervingssite of -actie kan neerzetten of niet. Vaak is ambitie en de kwaliteit van de mensen met wie je werkt veel belangrijker. Met hele kleine, budgettair minimale, acties kan je vaak al heel veel bereiken. Dit kan mits ze maar tot in detail goed zijn uitgewerkt en je open staat voor het feit dat dingen anders kunnen uitpakken dan je verwacht had en daarop in kan spelen.

Flexibiliteit is key

Een les die ik persoonlijk geleerd heb als projectleider van de nieuwe wervingssite van Continu is dat je vooral heel erg flexibel moet zijn. Voor het eerst was ik projectleider in een project dat volgens de ‘scrum methodiek‘ gedaan is. Hierbij bepaal je dus elke 3 weken (in ons geval) wat gedaan zou moeten worden en wanneer het klaar is (definition of done). Dan komen er ineens een heleboel kleine uitzonderingssituaties die je vooraf niet had kunnen bedenken naar boven. Bij elke actie, elke site, elke kandidaat is het onmogelijk om vooraf alle mogelijke zaken te bepalen. Daarom is standvastig zijn aan de uitgangspunten, maar flexibel zijn in de vorm, van het grootste belang voor succes.

Testen is tijdsverspilling

Dat lijken tenminste de meeste partijen te denken als ik kijk hoeveel verschrikkelijke domme en slordige dingen ik tegenkwam bij het reviewen van nieuwe wervingssites. Eenvoudige dingen als opleidingsniveaus die geordend waren op alfabet in plaats van niveau. Een ‘selecteer je regio’ waarbij er maar liefst 14 keer iets in Rotterdam vermeld was, het moeten selecteren van een privacy statement dat nergens te vinden is voor je mag solliciteren. Natuurlijk kunnen er kleine foutjes in sluipen, maar vooraf testen lijkt in veel gevallen volledig vergeten.

Massaal achter de hypes aan

Iets anders dat me erg opviel is dat deze sector massaal achter alle hypes aanloopt, meestal een paar jaar na de wereld van de online marketeers. Twitter is het helemaal geworden dit jaar. Iedereen praat nu weer over mobiel, hoewel het rendement nog nul is. Plots is alles social media dat de klok slaat. Nu ben ik natuurlijk een groot fan, ik was niet voor niets de eerste die een training recruitment in Linkedin gaf, maar door achter de hypes aan de lopen vergeet iedereen de basis. Een gedegen recruitmentstrategie, een goede HR strategie zodat we niet werven met de achterdeur wagenwijd open, een goede website (waarop de conversie vaak plaats moet vinden). Iedereen lijkt te hypen, maar we vergeten dat het een geïntegreerd geheel is.

Ethiek is niet belangrijk in deze branche

Het ging allemaal iets minder in de branche, tenminste bij veel partijen, en plots vonden zelfs partijen die zichzelf altijd hoog op een ethische ladder hadden staan dat ze best af en toe een hoekje konden afsnijden. Ook is het opvallend hoeveel partijen de wet breken en niet alleen dat weten, maar dat ook nog grif toegeven. Leeftijdsdiscriminatie? Natuurlijk doen we daar aan als de klant het vraagt. Privacy statements? Niet op onze site hoor. Wet bescherming persoonsgegevens, veel te vervelend om je aan te houden. Het bel me niet register? Daar doe ik niet aan hoor.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


203 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categori├źn