Ik heb mijn voorspellingen voor 2011 al gegeven en gezien de grote hoeveelheid lezers blijven dergelijke lijstjes populair. Hoewel ik er aan de ene kant een aversie van heb, want door te kijken naar komend jaar missen veel mensen de grotere veranderingen, doe ik er ook gewoon aan mee natuurlijk. Zo hypocriet ben ik dan ook wel weer.

Naast mijn voorspellingen zijn er natuurlijk heel wat andere mensen die voorspellen. Dit zijn vaak de usual suspects die toch al bloggen en wiens meningen we toch al wel kennen. Daarom heb ik dit jaar ook ‘de markt’ gevraagd om mij hun belangrijkste voorspelling voor 2011 te geven. Een hele rits aan relaties uit de recruitment wereld en daarvan hebben een aantal (binnen een dag) een reactie gegeven. Zowel leveranciers als corporates als bureaus heb ik gevraagd en antwoord van gekregen. Dus bij deze de voorspellingen van verschillende spelers uit de markt die normaal niet zo luid schreeuwen als dat ik en enkele andere bloggers dat doen.

Niels Jordens – voormalig blogger van Rectec, bureaurecruiter @ Careersinholland.com en Corporate recruiter @ Network4cars.com

Mijn voorspelling voor 2011: er gebeurt ….hoegenaamd niets! De economie en navolgend de arbeidsmarkt kabbelen door, misschien een beetje groei, social media is het nog steeds en trends zetten zich gewoon rustig voort. Behoudens klappende banken of 9/11-achtige toestanden gaan we langzaamaan back to business (as usual?). Saaier kunnen we het niet maken, wel voorspelbaarder….

Gerard Mulder – Commercieel directeur van Textkernel & Jobfeed

Bedrijven zullen het komende jaar weer meer moeten investeren in recruitment. Het effect van de vergrijzing en vacature stops de afgelopen 2,5 jaar  op het continuïteitsrisico en de groei capaciteit van bedrijven zal zwaarder gaan wegen, dan kostenbesparingen. Dit zal niet direct heel hard te merken zijn voor de W&S of Uitzendbranche, omdat er nog weinig echte krapte is in 2011. Het zal wel merkbaar zijn in hoe bedrijven zich zullen profileren om talent aan te trekken en de budgetten, die daarvoor beschikbaar komen. Ook zal het totale vacature aanbod licht gaan stijgen wat hier een effect op zal hebben.

Daarnaast doet Gerard nog een hele concrete voorspelling. Daar houd ik van, die zijn controleerbaar en ik heb de uitnodiging het persoonlijk te komen controleren.

Die voorspelling luidt dat bij directe werkgevers het aantal vacatures voor administratief en klantenservice gericht personeel met tenminste 10% zal stijgen tov 2010.  Ik laat dus de vacatures via intermediairs buiten beschouwing. Het aantal unieke vacatures, dat wij hebben kunnen meten in het afgelopen jaar t/m 30 December is 46.347.

Jeroen Kneppers – Manager recruitment & arbeidsmarktcommunicatie bij Detailresult (Superjob).

Hyper lokale & relevante online benadering

In 2011 zullen bedrijven met (volume)Recruitment, of dat nou uit de retail (Dirk, AH, Hema) of uit de postmarkt (TNT, Sandd, DHL) komt, met een hyper lokale- & relevante benadering het verschil maken.

Hyper lokale benadering: De doelgroep voor deze functies beweeg (en zoekt) specifiek en binnen een kleine afstand van huis of school; ze zoeken niet naar een ‘bijbaan’, maar wel naar een ‘bijbaan postbezorger Amsterdam Mercatorplein 16 jaar’. Als werkgever kun je hier met SEO, SEA, Google Places-, Youtube- & Social Media Advertising (kosteneffectief & meetbaar) je voordeel mee doen.

Relevante benadering: Als werkgever kun je ook vanuit relevantie een link leggen tussen de interesses van je doelgroep en Recruitment. Als actueel voorbeeld kun je vuurwerkverkoop gebruiken. De beschreven doelgroep wil met Oud&Nieuw graag voor een paar honderd euro aan vuurwerk spenderen. Vaak hebben ze dit bedrag niet direct beschikbaar, maar wanneer je als Recruitment organisatie relevantie kunt bieden door aan te geven dat ze tijdens de kerstvakantie die bedrag als postbezorger of winkelmedewerker kunnen verdienen creëer je al snel een win-win situatie. Als werkgever kun je hier met SEA, Youtube, Marktplaats (kosteneffectief & meetbaar) je voordeel mee doen.

Rinus Wittenberg – Marketing manager Adecco

In 2011 staat de volgende hype voor de deur te weten HNW – Het Nieuwe Werken

Ik verwacht erg veel publicaties/workshops etc rondom HNW; interessante tijd voor de HRM-afdelingen om hierover voor hun eigen bedrijf een policy over te gaan afspreken voor zover er die nog niet is. M.n. hoog/hogeropgeleiden die meteen insteken in Maslow 5 zullen hier ’n grote waarde aan hechten.

Edwin Cornet – senior consultant Schaalx

In 2011 zien we een versnelde verkrapping van de arbeidsmarkt in de 2e helft van 2011 die ertoe zal leiden dat de ‘war on talent’ voor veel werkgevers eerder komt dan ze verwachten. Met als gevolg een verdere flexibilisering van de arbeidsmarkt en een toename van flexibele inhuur in de 2e helft van 2011.

Yvonne Dahler – Expertise centrum arbeidsmarktcommunicatie Rijk (werkenbijhetrijk.nl)

De zogenaamde ‘gap’ tussen wat kan (wat mogelijk is) en wat de bedrijven inzetten voor branding/recruitment, groter gaat worden. Verder zal er niet veel veranderen in 2011 t.o.v. 2010.

Door de technologische ontwikkelingen wordt de keuze alleen maar groter. Echter gaat deze ontwikkeling te snel voor de meeste bedrijven en
vakgenoten. Er is maar een klein groepje ‘geeks’ in het vakgebied die het totaaloverzicht op hun netvlies hebben. Dit jaar was het jaar van de zgn. ‘social media experts’ en volgend jaar zal dit nog onoverzichtelijker worden en zullen er nog meer zgn. specialisten (denk aan bv communitymanager) zich op de markt begeven om de vaak onwetende klanten te adviseren.

Dat ‘social media geen fab is’, is in 2010 wel duidelijk geworden voor de meeste vakgenoten. Ik verwacht dat de meeste bedrijven vooral intern gaan bezinnen en nu wakker zijn geschud en in 2011 gestructureerd en planmatig de zaken op de rails gaan zetten. Het is tijd om te gaan professionaliseren: van strategie t/m implementatieplan. Het jaar 2011 is het jaar van het bouwen. Dus vooral intern gericht met hier en daar hulp van de specialisten. In 2012 zal dit pas echt zichtbaar worden hoe professioneel iedereen bezig is geweest en zullen er ‘echt’ mooie cases zichtbaar zijn, waarbij de nieuwste technologieën ingezet zullen worden.

Sita Dijkstra – Hoofd arbeidsmarktcommunicatie bij UMCG

Banen; gewoon dicht bij jezelf als organisatie blijven in jobmarketing. Dus het eigen verhalen van medewerkers brengen; wie dat is en waarom heeft hij of zij passie voor het werk?

Breder pr als bedrijf; daarnaast empoyer branding als organisatie, laat weten wat je visie als bedrijf is en wat jij daarin kunt betekenen. Met als doel instroom gericht en je sollicitant dusdanig eerlijk informeren zodat ze blijven (voorlopig voor meerwaarde).

Aanvulling op originele post vanwege late reactie:

Maurice Meesters – Directeur Tangram Software

In 2011 zullen steeds meer sollicitanten hun LinkedIn profiel willen gebruiken bij sollicitaties. Werkgevers en bureaus zullen de mogelijkheid moeten gaan bieden om met zo’n LinkedIn profiel te solliciteren als alternatief voor het CV. Ik voorspel dat eind 2011 10% van de sollicitanten bij deze organisaties hun LinkedIn profiel zal gebruiken.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


464 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën