De grote verschuivingen

Door Bas van de Haterd op 30-12-2010 07:50.

Zo aan het einde van het jaar is het interessant om eens na te denken over de grote verschuivingen die we zien en wat daarvan de impact over de komende jaren kan gaan worden. Een beetje filosoferen op basis van ontwikkelingen die er nu zijn. De glazen bol vragen meer dan een jaar vooruit te kijken.

Om niet te zweverig en filosofisch te worden heb ik drie concrete zaken als uitgangspunt genomen. Groupon, Farmville en Like 2011 met Heineken. Alle drie staan wat mij betreft symbool voor een grotere ontwikkeling waar we de komende jaren een enorme invloed van gaan zien.

Glocal Social

Waarom was Google bereid om 6 miljard te betalen voor Groupon? Een hele legitieme vraag, die beantwoord kan worden met het business model van Groupon. Dit is namelijk een coupon site, maar wel een bijzondere. Hierin groepen mensen zich rondom een bepaalde aanbieding die alleen doorgaat indien voldoende mensen zich aandienen. In andere woorden: ja we bieden je veel korting, maar jij moet helpen om voldoende mensen daarvoor te vinden. Men creëert dus een win-win situatie, de marketingkosten gaan immers grootendeels naar de kopers.

Groupon heeft twee belangrijke aspecten. De eerste is die win-win situatie. Volgens velen is dit vaak onmogelijk, ik geloof er heilig in. We leven niet in een wereld van een zero sum game. Wij denken altijd veel in termen van geld. Geld kan je één keer uitgeven, dus is het een zero sum game (hoewel de banken er iets anders van gemaakt hebben wat leidde tot de crisis, maar dat is een andere discussie). Kennis echter is geen zero sum game. Kennis wordt zelfs meer waard als je het aan meer mensen verteld. Daarom blog ik ook. Groupon laat zien dat er echte win-win situaties te maken zijn én dat het belangrijk is om niet enkel een marketingverhaal te hebben en daar geld in te stoppen, maar de personen aan wie je market ook mee te laten profiteren.

De tweede is het lokale. Groupon werkt ook lokaal, of juist lokaal, omdat de netwerken zelf belang hebben bij het activeren van hun eigen netwerk, dat meestal lokaal is. Interessant is dat ik op school altijd al leerde over de ‘glocal’, maar dat was een systeem dat nooit werkte omdat de decentrale organisatie altijd toch weer centraal werd aangestuurd. De tijden en technologische mogelijkheden zijn er nu dat dit wel kan werken.

Digitale kopie

De tweede grote ontwikkeling die ik zie hang ik even op aan Farmville, maar is natuurlijk veel groter. Op dit blog heb ik al vaak over Farmville geschreven omdat de ontwikkelingen ervan symbool staan voor iets veel groters. Het gaat niet om Farmville zelf, dat sterft nu niet voor niets ook langzaam uit. Het gaat om waar het symbool voor kan staan.

Het eerste is dat je moet bouwen op bestaande platformen. Farmville is zo snel zo groot (75 miljoen gebruikers in 9 maanden) omdat het bouwde op Facebook. Bouw geen eigen communities meer, bouw op bestaande platformen.

Het tweede, nog veel interessantere, concept is digitale reproductie. Recent hoorde ik dat een bibliotheek in Nederland digitale boeken uitleent en dat die ‘uitgeleend’ kunnen zijn. Tijdelijk niet beschikbaar. Waarom vraag je je af? Dat is het toepassen van een oud principe (we hebben 3 kopieën) op nieuwe technologie waarop dat niet meer van toepassing hoeft te zijn. Sterker nog, waarom zou je het uitlenen, waarom mag iemand het niet houden? Het kost geen euro extra. Het hele principe van lenen van muziek en games is altijd ridicuul geweest omdat het geen euro extra kost om het gratis weg te geven. Al eerder schreef ik over het boek Free van Chris Anderson dat hier ook over gaat. Alles waarvan de marginale extra kosten nul zijn zal uiteindelijk naar een prijs van nul gaan. Software, boeken, muziek, de digitale reproductie kost niets, dus ze zullen gratis of bijna gratis worden. Premium diensten zal men voor betalen, leuke extra’s zal men voor betalen, de basis is gratis. Zit je in een dienstverlening waarvan de meerkosten eigenlijk nul zijn, zou ik op zoek gaan naar een nieuwe baan want je bedrijf zal geen 10 jaar meer bestaan.

Ook zie je dat als de meerkosten nul zijn, mensen ineens heel graag dingen weggeven. In Farmville zie je dat bijvoorbeeld met kalveren en kippen. Het kost niets meer om er één weg te geven, dus doet men dat. Waarom? Omdat ze digitaal gereproduceerd worden. Het is niet een of of, maar een en en. Met tweets zie je dat ook, kijk maar hoe vaak een vacature van een bedrijf wordt geretweet door anderen. Waarom? Omdat het aardig is en niets kost.

Klein en leuk

Tot slot wil ik nog kijken naar een derde trend, die ik maar even klein en leuk noem. De like 2011 van Heineken is daar een ultiem voorbeeld van wat mij betreft, maar ik ben er in 2010 al tientallen tegen gekomen. Gewoon simpele, eenvoudige, leuke acties die niet veel kosten, maar veel rendement kunnen brengen. Gewoon hele kleine dingen die inspelen op wat er al is, maar het niet iets leuker doen. Details, grapjes, bijna kosteloze acties die wel heel veel kunnen brengen.

Door de social media is het ook mogelijk om dit heel makkelijk te verspreiden, dus ook de mediakosten zijn vaak minimaal. Zeker als je al geïnvesteerd hebt in je eigen fanbase als organisatie. De kleine, leuke dingen die mensen gewoon leuk vinden zullen steeds belangrijker worden en het succes van campagnes zal minder en minder bepaald worden door het budget, maar door de creativiteit van de bedenkers en de gedrevenheid om iets tot in de details goed te doen. Einstein zei het al: de grootste ontdekkingen zijn niet gedaan door het woord Eureka (ik heb het gevonden), maar door hé, da’s grappig.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


190 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën