Nieuwe manieren van werven

Door Bas van de Haterd op 29-12-2010 07:52.

Het Youtube Symfonie ochestra komt er weer aan. Een orkest dat is samengesteld via Youtube en we hebben weer een Nederlandse die meedoet. Prachtig natuurlijk, maar ook interessant vanuit wervingsperspectief.

De nieuwe technologie├źn en de nieuwe media geven namelijk veel mogelijkheden tot nieuwe manieren van werving. Hierbij moeten we natuurlijk wel heel serieus kijken naar het nut van het inzetten van een nieuw medium, want nieuw is niet per definitie beter. Er moet een duidelijke link zijn wat mij betreft tussen de functie en het ingezette medium, iets dat het Youtube Synfonie Orkest uitstekend doet.

Een ander voorbeeld van een partij die dat goed heeft gedaan is de Politie Hollands Midden die ik daar eerder over interviewde. Men zocht een woordvoerder die ook de social media begreep en kon inzetten. Onderdeel van het takenpakket van een woordvoerder is het geven van televisie interviews, een sollicitatie video is derhalve een logische vraag.

Zelf heb ik ooit moeten presenteren als onderdeel van mijn sollicitatie, omdat presenteren een zeer wezenlijk onderdeel van mijn functie zou worden. Gewoon old skool offline logisch onderdeel. Zo kan dat ook met online tools.

Het Youtube Synfonie Orkest heeft op deze manier de mogelijkheid om wereldwijd in een pool van talent te tappen die zonder deze media bijna onmogelijk was om goed te overzien. Die zonder de nieuwe media te duur was om wereldwijd in te zetten.

Gaming fabrikanten doen hetzelfde door software open te geven en mensen levels te laten maken. Dat is ook een ideale wervingstool geworden, immers weet je al of men zelf die kwaliteiten heeft of niet. Hetzelfde zou kunnen gelden voor software fabrikanten, hoewel deze nog maar heel beperkt hiermee iets doen, zelfs in de open source community.

Ook moet je je afvragen of bestaande procedures niet deels vervangen kunnen worden door nieuwe media. Ik heb al twee mensen in dienst gehad die ik nooit ontmoet heb. Ik heb ze via Skype aangenomen en ingewerkt en men werkte vanuit huis. Deze personen hadden ook geen behoefte om vanuit het Oosten van het land naar Utrecht te komen en als ze hun werk goed doen had ik daar ook geen moeite mee. Een andere kandidaat, toevallig ook uit het Oosten des lands, wilde mij wel persoonlijk zien, wat ik me ook kan indenken, dus daar maak je wel tijd voor.

Ik geloof niet in een one-size-fits-all. Ik hoor veel over video sollicitaties, maar bij de meeste functies kan ik de meerwaarde er niet van zien. Wel zijn er veel betere mogelijkheden om goedkoper dan ooit de talenten van mensen in de sollicitatie al te testen. Daar kan je gebruik van maken. Is presenteren een noodzaak, dan is video een goed middel. Is testen en buf fixen je nieuwe vak, dat kan online ook perfect. De nieuwe media bieden veel mogelijkheden voor selecterend werven, die kansen worden nog bijna niet gebruikt.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


442 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categori├źn