Het einde van het jaar komt er snel aan, dus is het goed om eens terug te kijken naar de ontwikkeling van het meest besproken kanaal van dit jaar: de social media en dan even primair Hyves en Facebook.

Facebook ging 2010 in met ongeveer 1,5 miljoen Nederlandse gebruikers, iets meer. Inmiddels zit het op ruim 3,5 miljoen. Hyves is gestegen van 9,7 miljoen leden naar 10,8 miljoen, waarvan nu 9,1 miljoen Nederlanders.

Ondanks alle verhalen over de dood van Hyves en het feit dat we massaal Hyves verlaten geven de cijfers hele andere beelden. Hyves zelf is met een wat feiten en cijfers gekomen over Hyves in 2010. Ik moet toegeven dat ook ik steeds meer mensen zie switchen. Bij gastlessen hoor ik steeds meer studenten stellen dat ze Facebook gebruiken, Hyves nauwelijks meer. Toch geven de cijfers nog steeds een ander beeld.

Even een paar Hyves feitjes op een rij

  • 10,8 miljoen accounts waarvan 9,1 miljoen Nederlandse
  • 23-8-2010 nieuw record met 2,1 miljoen geüploade foto’s
  • The Partysquad is bijna 8,5 miljoen keer geluisterd op Hyves
  • 1 miljoen mensen gebruiken Hyves mobiele platform
  • Hyves games is inmiddels het nummer 1 gaming platform in Nederland
  • 8% van de online tijd van alle Nederlanders wordt op Hyves doorgebracht

Ook TNS NIPO geeft aan dat de groei van Facebook tot op heden niet ten koste gaat van Hyves. Hoewel dit onderzoek meer gaten heeft dan Zwitserse kaas lijkt deze conclusie redelijk gerechtvaardigd. Hyves krimpt iets volgens het onderzoek, maar als je zo groot bent is dat op zich niet onlogisch.

Conclusie

In 2009, toen Facebook in Nederland ongeveer 500.000 leden had, zei ik altijd dat het leuk was, dat je het in de gaten moest houden, maar tenzij je een hele specifieke doelgroep zocht (bijvoorbeeld expats, wereldreizigers of internationale carrièremakers) het nog niet de moeite waard was. In 2010 was het een medium waar je eigenlijk wel op actief moest worden, zeker als studenten en young professionals je doelgroep is. In 2011 is Facebook een must have voor recruitment.

Hyves is al jaren wat mij betreft een must have. Een eigen branded Hyve kan een serieus bedrijf niet meer zonder, daar moet je zijn, daar worden vragen gesteld, daar kan je de thermometer in je doelgroep stoppen. In 2011 verwacht ik ook niet dat het belang van Hyves zal afnemen, wel neemt het belang van Facebook toe. Het is echter geen ‘zero sum game’. Wel is Hyves iets waar je kritisch naar moet blijven kijken, zoals eigenlijk met elk medium natuurlijk. Het kan snel gaan, zoals met Myspace. Is Hyves ten dode opgeschreven? Dat durf ik nog niet te stellen. Ik verwacht dat ze ten onder zullen gaan, al is het maar omdat TMG (De Telegraaf) er nu met de scepter zwaait en ik daar weinig vertrouwen in heb. In 2011 is Hyves echter nog steeds het belangrijkste sociale netwerk van Nederland en hoewel Facebook sterk opkomt is het nog geen schip dat je nu al moet verlaten.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.510 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën