Interview met succesvolle HR / recruitmentmanager in 2013.

Hoe komt het toch dat uw organisatie wel succesvol is en nog steeds de goede professionals uit de markt haalt?

Eenvoudig, we hebben op tijd een goede strategie gekozen en daar jaar in, jaar uit aan vastgehouden. Niet gek laten maken. We zijn niet beursgenoteerd, hebben geen CEO die voor zijn bonus gaat, we hebben dus een integraal HR beleid en recruitmentbeleid opgezet dat bij de cultuur past en daar aan vast gehouden. Het belangrijkste is echter dat we onze werknemers behandelen als mensen.

Hoe bedoeld u dat?

Nou, je hoorde in 2010 en 2011 veel partijen praten over het recruitment proces. Het optimaliseren van search bijvoorbeeld, met automatische e-mails en zo. Dan beschouw je mensen dus als een product. Natuurlijk hebben wij de procesmatige delen als proces benaderd. Dus een antwoord dat een sollicitatie ontvangen is gaat automatisch, maar het benaderen van een kandidaat hadden we geen template voor. Dat moet iets persoonlijks zijn. Het resultaat is dat we veel minder kandidaten benaderen, maar er veel meer binnen hebben gehaald door de jaren heen. Je kijkt namelijk goed naar iemands CV / Linkedin profiel en pikt daar precies uit wat je echt aanspreekt.

Logisch eigenlijk toch?

Ja, maar dan moet je dus ook investeren in goede recruiters die dat kunnen. Dat kunnen overigens best starters zijn hoor, maar je moet echt investeren in de kwaliteit van die mensen. De druk ook nooit te groot laten worden dat ze vervallen in het procesmatig werving. Een proces is dodelijk voor de creativiteit en vaak ook de kwaliteit als het om mensen gaat.

En dat beleid?

Uitgangspunt is een integraal beleid. Klink ook logisch, maar hoe vaak zie je geen tegenstrijdigheden? Een familiebedrijf met familiewaarden waar de familie niet mee mag op bedrijfsuitjes bijvoorbeeld? Wij hebben een eigen cultuur, ook al is die niet bij iedereen populair, daar houden we wel aan vast. Bij ons heerst een redelijk formele cultuur bijvoorbeeld, je dient gewoon een pak aan te hebben. Dat is misschien ‘niet meer van deze tijd’, maar er zijn genoeg mensen die dit prettig vinden en hier waarde aan hechten. Dat zijn dan ook de mensen die wij zoeken.

Daarnaast hebben we vastgehouden aan een beleid dat is 2010 is opgesteld. Je moet in een crisis niet meteen mensen ontslaan, je bent een bedrijf dat winst en verlies kan maken, daar bouw je buffers voor op. Een consistent beleid waarbij recruitment en HR als één zijn, dus geen mooie praatjes die je niet intern leeft.

Maar wat is nu het allerbelangrijkste?

Er is niet één ding belangrijker dan het andere. Je kan niet goed recruiten als je organisatie vervolgens een puinhoop is. Een mooie wervingssite is nutteloos zonder een goede opvolging van de kandidaten. Er is echter één uitgangspunt geweest: het zijn mensen. Het zijn mensen die het verschil maken en daarom behandelen we ze als mensen. Recruitment is geen procesmatige bezigheid, er zitten kleine processen in, maar verder is het mensenwerk. We hebben ze derhalve dus altijd als mensen behandeld, zowel bij het werven als wanneer ze eenmaal voor ons werken. Mensen hebben ook verschillende achtergronden, komen uit verschillende culturen, maar omdat we ze primair als mens gezien hebben was dat nooit een probleem.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


10.266 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën