Marketing in recruitment

Door Bas van de Haterd op 21-12-2010 08:01.

Recentelijk las ik weer een discussie dat recruitment steeds meer naar marketing toe gaat, dat de competenties van een recruiter meer die van een marketeer moeten zijn. Een mening die ik volledig deel, maar wat zo spijtig is is dat de meeste recruiters geen idee hebben wat marketing is. Dat heb ik al gemerkt toen ik, een geschoolde marketeer, als marketeer solliciteerde. Ik werd afgewezen omdat ik ‘duidelijk geen marketing’ gedaan had en als ik soms later de marketing manager sprak vertelde hij me dat hij totaal geen goede CV’s, zoals die van mij, doorgespeeld kreeg.

Het probleem is namelijk dat marketing voor veel recruiters hetzelfde is als marketingcommunicatie en dat men stelt dat de competenties op dat gebied (dus enkel de P van promotie) van belang zijn. Volgens mij gaat het echter om het hele marketingvakgebied dat van belang is bij werving, dus ook het product (de baan), de plaats (de locatie of juist locatie-onafhankelijk) en de prijs (het salaris).

De discussies gaan vaak over de P van promotie en dat het merkbouwen (branding) en de continue communicatie zo belangrijk zijn. Dat is het ook, maar zolang je organisatie van binnen zo rot is als het maar zijn kan heb je er weinig aan dat je via social media mooi communiceert. Als je op een locatie zit waar niemand kan komen moet je als recruitment je ook bezig houden met het kantoorpand (wat bij bepaalde Nederlandse bedrijven het geval is geweest) en als je veel mensen ziet vertrekken of ziet afhaken wegens het salaris is dat iets waar je naar moet kijken.

De O van P&O

De grap is natuurlijk dat deze aspecten van het vak weer onder de O van P&O vallen. De vraag of recruitment dus thuis hoort bij marketing of HR is voor mij geen vraag. Natuurlijk is recruitment een onderdeel van HR, omdat marketing vooral gaat over de O van P&O. De reden dat marketing er op een gegeven moment een vijfde P bij heeft genomen (de P van personeel) komt omdat recruitment en HR zich met van alles bezig leken te houden, behalve de organisatie zelf. Het personeel moet voldoen aan de organisatie doelstellingen en dat is dus niet de beste service voor het laagste salaris. Daarin moet P&O een veel sterkere positie innemen, waarbij men wel de organisatiedoelstellingen voorop stelt.

Dat recruitment op dit gebied een interessante positie heeft is duidelijk. Immers zitten ze aan de voorkant van het proces en komen ze als het goed is veel met de buitenstaanders in contact. Men kan dus heel goed lezen wat er speelt bij ‘nog niet werknemers’ als het om het imago, de locatie, het salaris en de baaninhoud gaat. Ook moet recruitment in theorie heel erg goed kunnen schakelen met marketing, immers streven beide hetzelfde doel na. Dat is helaas in theorie omdat de meeste recruiters zoals ik eerder al aangaf werkelijk geen bal verstand hebben van marketing (ok, veel marketeers ook niet, wat het nog lastiger maakt).

Dus voordat we gaan roepen dat recruitment bij marketing thuis hoort, bekijk het marketingvakgebied even goed en zie dat veel ervan juist te maken heeft met de O van Organisatie.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


2.158 views | Reageer (3 reacties)
  • Kor de Boer (SalesProfs)

    Goed artikel, hr kan ook niet ieder vakgebied beoordelen, marketing is een net als recruitment een vak. Het vervelende voor veel recruiters is dat zij voor de hele organisatie in alle vakgebieden moeten werven. Om deze reden lopen organisaties vaak goede mensen mis. Juist hierom is marketing key binnen recruitment. de uitvoering intern moet hierop aansluiten

  • Pingback: Tweets die vermelden Marketing in recruitment | RecTec -- Topsy.com()

  • Anoniem

    Goed stuk! Ook het manco dat Recruitment/HR te weinig aan O heeft gedaan waardoor de 5e P ‘ineens’ opdook in de marketingmix (en wederom geen volwaardige plaats heeft gekregen).
    Marketing gaat over het ontwikkelen en creeƫren van waarde, product gaat over jou en je passie, versleutelt in werk (plaats) en beloning (prijs).
    De misser met HRM komt door het ingesleten begrip personeelsbeheer, beheer beuhh, het gaat om ontwikkeling. Dat is het altijd geweest tot 2e helft vorige eeuw ‘beheer’ opdook, ja ook Industrialisatie (lopende band) is ontwikkeling geweest. De M is van Marketing en niet Management: Human Resource Marketing. Keep it simple šŸ˜‰


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn