Hoe meet je nu wat een goede werkgever is? Er zijn natuurlijk vele, vele manieren om het te meten. Zo kan je incidenteel mensen ondervragen, je kan ‘objectief’ onderzoek doen naar arbeidsomstandigheden, medewerkerstevredenheidsonderzoeken naast elkaar leggen en nog wat meer. Ook Glassdoor, een vergelijkingssite voor werkgevers, komt jaarlijks met een top 50. Dit is op basis van een redelijk open manier van onderzoek, continu onderzoek, waarbij ook ex-werknemers hun mening kunnen geven. Objectief? Vast niet, maar ik geloof dan ook oprecht niet in objectief onderzoek. Hooguit een streven naar zo min mogelijk sturend.

Hoe dan ook, Glassdoor is een concept dat in Nederland nog steeds niet echt van de grond komt. Companyrating is de grootste site op dit gebied maar staat niet echt in de schaduw van Glassdoor met nog geen 10.000 reviews verdeelt over net geen 2900 bedrijven. Ook zie je nogal wat ‘door management ingevulde onderzoekjes’ op companyrating.

Hoe dan ook, Glassdoor heeft jaarlijks de 50 beste werkgevers van Amerika. Dit jaar op 1… Facebook. Gevolgd door Southwest Airlines, Bain & Company, General Mills en Edelman.

Andere mij opvallende namen: Careerbuilder op 11, Apple op 20, Google op 30, zakenbank Morgan Stanley op 37, Salesforce op 41, Ford op 42, Intel op 45, Nike op 47 en Deutche Bank op 48.

Dat er nog zoveel banken hoog staan verbaasd me, net als enkele andere organisaties. Betrouwbaar? Geen idee. Maar we zijn nu eenmaal lijstjes gek toch?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


783 views | Reageer (3 reacties)
  • Henniphof

    “ik geloof dan ook oprecht niet in objectief onderzoek”. Je bedoelt ws objectief onderzoek in de categorie Glassdoor, Companyrating en Great Place to Work? Aan deze laatste neemt mijn werkgever NetApp (nummer 15 in de Glassdoor-lijst) jaarlijks deel, en idd is de objectiviteit ervan omstreden, alleen al omdat deelname vrij kostbaar is (budget en inspanning). Niettemin levert dergelijk onderzoek een bruikbare benchmark op. Toen NetApp in 2009 de koppositie van Google overnam, werd het gemakkelijker goede mensen voor het bedrijf te behouden, en groeide de stroom open en gerichte sollicitaties. Dus: zolang een hoge notering zorgt voor goede sollicitanten (extern) en focus op verbetering van arbeidsomstandigheden (intern), is er praktisch niet veel op tegen om deel te nemen. Dat je voor zuiver wetenschappelijk onderzoek elders moet aankloppen, zal niemand verrassen. Toch? Kees Henniphof, Marketing Manager NetApp EMEA

  • Pingback: Tweets die vermelden Amerika’s beste werkgevers | RecTec -- Topsy.com()

  • @Kees: Nee, ik geloof niet in objectief onderzoek. Punt. Geen enkel onderzoek is objectief, want objectiviteit is subjectief.

    Dat is iets anders dan dat het niet bruikbaar of nuttig kan zijn. Dergelijke benchmarks zijn handig, alleen niet objectief. Het geldt namelijk niet voor iedereen. Ik heb bij een organisatie gezeten die door de meeste medewerkers als fantastisch werd ervaren, ik kon er niet aarden, veel te ‘soft’ voor mij.

    Maar zuiver wetenschappelijk onderzoek? Is dat objectief dan? Het enige wat we met 100% zekerheid over de wetenschap kunnen zeggen is dat ze er in het verleden altijd naast hebben gezeten. Dat wil niet zeggen dat het niet zinvol kan zijn, maar het is geen zekerheid en geen onderzoek is volledig objectief.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën