Recruitment game Houthoff

Door Bas van de Haterd op 20-12-2010 07:36.

Houthoff Buruma, het grote advocatenkantoor, heeft in oktober een Europese award gewonnen voor een innovatieve recruitmentgame. Aangezien er nog relatief weinig over geschreven is in de recruitment vakpers vond ik het tijd voor een interview met Jaap Bosman, directeur marketing van Houthoff en geestelijk vader van de game.

De game

De game is geen online game die door iedereen te spelen is, maar een game die op het kantoor van Houthoff gespeeld kan worden. Maximaal 25 mensen kunnen deze tegelijkertijd spelen en de game duurt zo’n 90 minuten. In deze tijd moeten de verschillende teams een case oplossen.

De game bestaat uit een grote desktop, een laptop vol met data en een papieren file vol met informatie. Dit alles is van belang voor het succesvol spelen van het spel. Je speelt in de game een overname, waarbij je de zittende aandeelhouoders moet overtuigen te verkopen.

Interessant aan de game is dat er niet één goede oplossing is, maar dat de game zich ontwikkeld aan de hand van de antwoorden en reacties van het team, de gamers. Er zitten honderden mogelijke reacties in van alle personen, die allemaal een eigen karakter hebben. Zo kan de Chinese opdrachtgever op dezelfde informatie anders reageren als je b.v. later bent dan je beloofd had met je reactie. Ook gaat het Houthoff niet om de juiste oplossing, die is er niet, maar om de argumentatie voor de gekozen route.

Het doel

Uniek aan deze game is dat hij geen specifiek wervings- of selectiedoel heeft. Wat ik daarmee bedoel is dat het geen selecterende game is. Hoewel er wel kwaliteiten worden getest is het geen vervanging van een assesment. Ook is het geen wervingsgame an sich, omdat de game niet online te spelen is en ook niet als doel heeft zoveel mogelijk mensen binnen te trekken. Wel zitten er duidelijk wervende elementen in, zoals Jaap Bosman aangeeft hebben de studenten die de game gespeeld hebben een heel uniek beeld van het bedrijf. Het is een ervaring die geen enkel ander advocatenkantoor in Nederland, of zelfs de wereld, de studenten biedt.

Er zitten dus wel wervende elementen in, maar het is geen wervingsgame om de nog niet geïnteresseerden over de streep te trekken. Ook zitten er wel selecterende elementen in, maar het is geen vervanging van de assesments bijvoorbeeld.

De resultaten

De game is gelanceerd eind mei 2010 in Shanghai op de world expo. Inmiddels hebben ruim 600 studenten de game gespeeld. Een enkeling heeft de game inmiddels 2 keer gespeeld, maar je hebt niet echt heel veel voordeel als je de game al eerder hebt gespeeld. De uitstraling van de game is groot. Ook de klanten van Houthoff willen de game graag spelen en er is al met meerdere klanten gespeeld. Het effect op de perceptie van Houthoff in het buitenland is ook zeer positief. Men heeft al menig buitenlands advocatenkantoor aan de deur gehad om te vragen wat het precies is. Deze game draagt duidelijk positief bij aan het imago van Houthoff bij studenten en conculega’s.

Conclusie

Volgens mij heeft Houthoff hier iets heel moois neergezet. De game is een verdere digitalisering van de game waarmee KPMG begin van deze eeuw een zilveren cross media spin award won, waarbij de moderne technologie uitstekend is ingezet. Het is niet zozeer een wervingsgame, hoewel hij wervend is. Het is ook geen selectie game, hoewel er selecterende onderdelen in zitten. Het is denk ik de nieuwe variant van de aloude business game / business course. Goed te hergebruiken, waardoor de eenmalige investering zich heel snel terug verdiend.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


257 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën