Voorspellingen 2011

Door Bas van de Haterd op 15-12-2010 07:28.

Meer dan andere jaren worstel ik met de trends voor het komende jaar. Ik weet niet waarom, maar ik vind het lastiger. Teveel onzekerheden op macro economisch gebied, teveel richtingen die we op kunnen gaan. Natuurlijk trek ik de lijn van 2010 graag door met goede voorspellingen, maar het is lastiger dan ooit vrees ik. Mijn glazen bol is vooral mistig van binnen.

Toch maakt belofte schuld, dus er moeten enkele trends voor 2011 komen. Bij deze dan, met mijn haperende glazen bol, ga ik het proberen.

Vooraf wil ik toch heel even stilstaan bij de grote ontwikkelingen die van grote invloed kunnen zijn. Komt er een nieuwe recessie? Komt er een double dip? Is het misschien nog erger met de Euro crisis? Valt er weer een bank om, of misschien meerdere? Ik hoop het niet, maar ergens ben ik erg bang van wel.

Aan de andere kant zie ik vooral heel veel signalen op ‘hoopvol’ staan. Enkele van mijn grote klanten kunnen de vraag amper aan en groeien als kool. De huidige trend is dus positief, maar houden we dat vol. Tevens is de vraag hoe de overheidsaanpak gaat uitpakken. Dramatisch als het gaat om de arbeidsmarkt voor ambtenaren, waar nu in een aantrekkende markt (zo lijkt het) de budgetten worden verlaagt.

Heel veel onzekerheden dus. Laat ik als positief persoon (met enkele zwartgallige trekjes) uitgaan van een positief scenario (in ieder geval voor het grootste deel van 2011).

Trend 1: de social media hype heeft in 2010 zijn hoogtepunt gehaald

Deze is nog over van 2010 waarin ik stelde dat het zijn hoogtepunt zou halen. In 2011 zullen we gaan zien dat minder mensen er over gaan schreeuwen en dat we het gaan toepassen op de manier waarop het bedoeld is. Er zal meer gekeken worden naar het rendement, het bezoek, het aantal sollicitanten dat het oplevert en minder als de heilige graal worden gezien. Het aantal specifieke social media voor recruitment events zal ook afnemen, omdat het gewoon gezien wordt als een extra kanaal. Een bijzonder kanaal, omdat je organisatie zich moet aanpassen (iets wat de meeste fanatieke social media evangelisten nog steeds niet inzien), maar één van de kanalen.

Trend 2: een hausse aan campagnes

Hebben we afgelopen jaar een ware hausse aan nieuwe wervingssites gehad, zal er komend jaar een waren hausse aan campagnes zijn. Er zullen ook nog meerdere nieuwe sites gelanceerd worden natuurlijk, daar niet van. Vooral het middenbedrijf verwacht ik dat komend jaar hier ook in investeert. De grote partijen, met dito budgetten, zal komend jaar weer veel in campagnes stoppen. Vanuit de IT sector verwacht ik veel, die trekt (voorlopig) hard aan en de grote acht hebben daar hun imago volledig om zeep geholpen. Dat moet ‘hersteld’ worden dus gaat men flink adverteren.

Trend 3: leuke experimenten met nieuwe technologieën

Ik had hem er voor 2010 op staan en als je stug blijft volhouden komt hij vanzelf uit, niet? Leuke experimenten met nieuwe dingen, zoals hologram technologie op een banenbeurs of een interactieve video op een website. Misschien de eerste Nederlandse Facebook recruitment game? Wat in-game advertising? Creatieve layar acties? De hausse aan campagnes (trend 2) zal ook enkele echt leuke dingen meebrengen.

Trend 4: enkele recruitment games

Houthoff heeft al een Europese award gewonnen voor hun recruitmentgame dit jaar. Game technologie is al jaren ingevoerd en ik verwacht dat bij de ‘innovatieve’ dingen uit Trend 3 er meerdere games zullen zitten. Niet dat dat heel nieuw is (in 2001 had KPMG al de accountancy game, later had je Rood geld van het NivrAA) en natuurlijk heb je de recruitmentgame van all options. Bij La Posta zetten ze games in voor selectie, dus het is niets nieuws, maar 2011 wordt het jaar waarin er een behoorlijk aantal games gelanceerd zal worden voor recruitment.

Trend 5: onafhankelijke matching apps

Er is in 2010 al iets op dit gebied gedaan, maar in 2011 verwacht ik één of enkele serieuze applicaties die kandidaten matchen met bedrijven. Onafhankelijke nieuwe start ups die een persoon op basis van zijn kenmerken (zowel hard als zacht) gaan matchen met bedrijven én functies (waarschijnlijk eerst primair bedrijven). Zeg maar een beetje wat ikki ooit voorstond, maar dan zonder de grote fout dit los te willen doen. Deze apps draaien gewoon op Facebook en/of Linkedin.

Trend 6: verschil ZP’ers en loondienst vervaagt verder

Het grote verschil tussen de zelfstandige en de medewerker in loondienst vervaagt verder. Steeds meer bedrijven gaan voor de beste persoon in functie en niet meer voor de juridische vorm, hoewel dit pas heel mondjesmaat zal gebeuren. Een teken hiervan kan zijn dat enkele vacatures voortaan een tekst bevatten in de trend van: ZZP’ers mogen ook reageren. Ook zullen meerdere organisaties, zoals Prorail, hun inhuur en recruitmentafdelingen samenvoegen.

Trend 7: overheid en semi-overheid hebben enorm probleem

Eigenlijk een schot voor open goal, maar de aantrekkende arbeidsmarkt in combinatie met de verlate bezuinigingen bij gemeenten, zorginstellingen en het onderwijs geven deze sectoren een dramatische positie op de arbeidsmarkt. Het komende jaar zullen we overspoeld worden met berichten dat zorginstellingen geen mensen kunnen vinden, dat de overheid grote problemen op de arbeidsmarkt heeft en wat nog meer van die strekking.

Zo, ondanks mijn gebrek aan inspiratie en het feit dat ik het verdomd lastig vind dit jaar, toch weer 7 voorspellingen eruit weten te persen. Nu maar hopen dat het omvallen van die bank of de nieuwe crisis uitblijft tot eind 2011, anders kunnen ze direct allemaal de prullenbak in.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


7.669 views | Reageer (7 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën