Trend evaluatie 2010

Door Bas van de Haterd op 14-12-2010 07:27.

Voordat ik begin aan mijn voorspellingen voor 2011 zal ik eerst, want dat is openheid, die van 2010 eens evalueren. In 2008 en 2007 zat ik redelijk goed met mijn verwachtingen, maar 2009 was een pijnlijke evaluatie. De voorspellingen van 2010 dan maar, met nog 2 weken te gaan is het denk ik nu wel redelijk te stellen waar ik goed en fout zat.

Trend 1: Het nieuwe werken neemt een grote vlucht.

Aangezien Werken Nieuwe Stijl deze week in de herdruk is gegaan (dus 1.500 exemplaren verkocht), de gratis samenvatting al meer dan 2.500 keer is gedownload, het FD, het NRC en de Volkskrant aparte bijlages over Het Nieuwe Werken hebben geschreven en de congressen niet aan te slepen zijn denk ik dat deze trend wel als 100% correct aangemerkt kan worden. Het is nog een grotere hype geworden dan ik verwacht had, we zitten denk ik wel bovenop de piek van de Gartner Hype Cycle.

Trend 2: De Social Media Hype bereikt een voorlopig hoogtepunt

Dat zullen we in 2011 pas kunnen zeggen of dit waar is. Er is in ieder geval meer dan genoeg gehypt en het aantal mensen dat zichzelf social media guru of expert noemt, waarbij de meeste het nog steeds zien als media en niet als social, is denk ik ook wel redelijk op zijn top. De vraag is: hypen we nog verder door of gaan we in 2011 het kaf van het koren scheiden? Wel moet ik stellen dat het aantal mislukte social media projecten meevalt, waarschijnlijk door de crisis is hier nog relatief weinig geld op kapot geslagen. Het voorlopig hoogtepunt? We zullen het in 2011 zien. Geen antwoord of deze dus correct is.

Trend 3: Een hausse aan lanceringen van nieuwe recruitmentsites

Even kijken: Ordina, Klap, Equens, Heineken, Cap Gemini, Stedin, KPMG, Continu, G.us en dan vergeet ik er vast nog een hele, hele reeks. Ja, ik geloof dat we dit jaar wel een ware hausse aan nieuwe sites hebben gezien.

Trend 4: Google Adwords ingezet door corporates

Toen ik de evaluatie begon dacht ik dat ik deze duidelijk niet toegekend zou krijgen. Toch even getest natuurlijk in Google en bij ‘vacature Utrecht’ zijn de bovenste twee adwords toch echt corporates (zoals hiernaast staat). Bij vacature accountant utrecht staat werken bij berk in de top 3 en bij vacature accountmanager utrecht staat onetomarket (SEO bureau) op één.

Opvallend is dat b.v. bij accountancy de big four geen van allen een adword heeft staan in vacature accountant of accountant stagiair (tenminste, niet in de top), wat ik toch zou verwachten gezien hun scherpe onderlinge competitie en het feit dat er veel adwords bij staan van bedrijven waarvan ik niet verwacht dat ze enorme bedragen hiervoor bieden.

Conclusie: het is niet zo groot als ik verwacht had, maar het begint zeker wel door te dringen bij de corporates dat adwords kunnen werken voor vacatures.

Trend 5: Niche jobboards groeien verder door

Leuke vage trend natuurlijk die lastig concreet te maken is. Ik moet zeggen dat wij bij Marketingfacts Jobs wel bijna verdubbeld zijn in omzet. Ik hoor ook steeds meer partijen die kiezen voor de meer specialistische boards op IT gebied en zo, dus ik schat in dat ook deze trend waar is.

Trends 6: Leuke experimenten met ‘nieuwe’ technologieën in recruitment

Ik schreef: In 2010 zullen de eerste ‘leuke experimenten’ op recruitment gebied plaatsvinden met ‘nieuwe technieken’. Een 3D hologram van de CEO op een banenbeurs, een werk gerelateerde augmented reality layar (bijvoorbeeld op een banenbeurs of misschien tijdens een open dag), een Facebook social game gericht op recruitment of een hele creatieve in game advertising actie. Niet groots, niet veel, maar enkele leuke experimenten.

De eerste Facebook recruitment game is er geweest, maar niet in Nederland. Houthoff heeft een Europese prijs gewonnen met een recruitment game, maar verder is er eigenlijk niets innovatiefs of bijzonders gedaan. Dus dit was duidelijk een verkeerde inschatting.

Extra voorspelling: Intermediair gaat terug naar lagere frequentie en jobboard wordt onderdeel van NVB.

Intermediair bestaat nog als aparte site en ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe vaak ik het blad nog bij het oud papier leg, maar aangezien het board nog apart bestaat is dit duidelijk een verkeerde inschatting.

Extra voorspelling 2: Vanwege een overvolle markt zal één van de ATS’en (back end systemen) de Nederlandse markt verlaten.

De overname van MrTed door StepStone Solutions heeft deze voorspelling waarheid gemaakt.

Conclusie

Drie helemaal goed, één half goed, één fout en één zien we volgend jaar van de trends. De voorspellingen waren 50/50. Dus 4,5 op de 7 is een 65% correct. Een score vergelijkbaar met 2007 en 2008 en een stuk beter dan de voorspellingen voor 2009.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


447 views | Reageer (5 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën