De IT arbeidsmarkt

Door Bas van de Haterd op 13-12-2010 08:07.

De arbeidsmarkt voor IT’ers, het blijft een onderwerp waar kranten en andere media graag over schrijven. Helaas doorgaans erg ongenuanceerd, hoewel sommige lezers dit artikel wel weer zeer ongenuanceerd zullen vinden. Het gaat bij het schrijven over de IT arbeidsmarkt namelijk consequent over die voor de grote IT bedrijven, de grote acht ook wel genoemd. Daarmee praten we over Cap Gemini, Ordina, Logica, Accenture, Centric, IBM, Atos en Getronics/KPN. Deze partijen domineren standaard het nieuws als het gaat om de arbeidsmarkt, hoewel de markt zelf veel groter is en veel diverser. Zo ook weer nu het incompany onderzoek meldt dat de ‘ICT werkgevers met een imago probleem kampen’. Het gaat hierbij helaas primair weer over de grote partijen (Ordina, Sogeti en Accenture komen aan het woord samen met hun vertegenwoordiger ICT-Office). De reacties op dit artikel zijn ook niet voor de poes, de rode draad is dat de grote acht vooral uitzendbureaus zijn die schandalig met hun personeel omgaan. Deze grote partijen hebben dus een imago probleem (iets dat overigens in meerdere sectoren geldt), maar geldt dat dan ook voor de hele IT sector? Ik denk het niet.

Deta of vast

Laten we even voorop stellen dat er eigenlijk drie type IT banen zijn. Je hebt de partijen die over het algemeen gezien worden als de IT sector: de detacheerders. Daarnaast heb je nog de softwarehuizen die zelf software maken, zeg maar de Exact’en, Unit4’s, Planon’s en GX’en van de wereld. Dat is ook een belangrijk deel van de IT sector, maar in een business die heel anders werkt dan de detacheerders. Dan heb je nog een derde tak: de IT afdelingen van bedrijven.

De afgelopen jaren hebben veel bedrijven weer veel meer IT’ers in dienst genomen, omdat ze makkelijker te werven waren. Dit zal ongetwijfeld weer veranderen nu de crisis ten einde lijkt te komen, wat op zich jammer is. De reden hiervoor is het gebrek aan een wervingsstrategie bij deze grote bedrijven, waar werknemers nog steeds primair als kosten gezien worden. Ja, ‘onze mensen zijn onze grootste asset’ zegt elke CEO, maar daar ook maar enige consequentie aan verbinden ho maar. Immers, als je mensen je grootste asset zijn, zijn je HR medewerkers je allerbelangrijkste asset en toch is dat doorgaans één van de slechtst betaalde afdelingen.

Logisch ook dat men sneller zal kiezen voor een detacheerder, immers als je daar 20% meer kan verdienen voor hetzelfde werk, waarom niet? De bedrijven betalen dan 100% meer voor een gedetacheerde dan iemand in loondienst, maar die persoon in loondienst beter betalen is niet mogelijk…

Dan heb je nog de ‘wij maken zelf software’ IT sector. Dat is weer een heel ander verhaal blijkt in de praktijk.

Het imago probleem

Het imago probleem zit vooral bij de grote acht, die elke crisis weer veel mensen op straat zetten en nog voor het goed en wel over is al weer klagen dat ze geen mensen kunnen vinden. Omdat mensen hun core business is, zijn de wervingsbudgetten vaak krankzinnig in vergelijking met andere partijen, waardoor ze dus gewoon de andere partijen (bedrijven zelf en eigen software) wegblazen. Elke keer moet daar weer meer tegen aan, want het imago is elke keer nog slechter en het aantal mensen dat echt nóóit meer terug wil komen wordt elke crisis meer.

Toppers en talenten

Interessant is om af te vragen hoe lang dit nog houdbaar is. Recent sprak iemand over ‘talenten’ bij Cap Gemini waarop ik hem serieus de vraag stelde of die daar dan werkte. Ik kan het me namelijk niet indenken, aangezien ik al jaren in de IT rondloop en elk echt grote talent dat ik ooit ben tegen gekomen werkte voor zichzelf of bij een MKB’er (hetzij in de detachering, hetzij bij een software bouwer). Ook kan ik me in deze sector goed indenken dat bepaalde type banen heel erg gaaf zijn bij de grotere organisaties, het implementeren van een laboratorium systeem in een ziekenhuis bijvoorbeeld is een ‘once in a lifetime klus’ voor een laboratorium informaticus of wat er nu op het CJIB afkomt (met het innen van alle boeten en vorderingen) is natuurlijk een uitdaging van formaat.

De grote acht hebben volgens mij helemaal geen imago probleem, maar een business model probleem. Dat klopt namelijk voor geen meter, aangezien veel kleinere IT bedrijven in de detachering veel minder hard zijn geraakt (gemiddeld genomen dan). Dat blijkt elke keer weer wanneer je in goede tijden ook de cijfers hoort over het aantal openstaande vacatures, dat natuurlijk ridicuul is aangezien geen bedrijf in één maand 3.000 nieuwe medewerkers kan verwerken (dat zijn de aantallen die je van een aantal van de grote acht vaak hoort dat ze zoeken, vaak 1/4 of zelfs 1/3van de omvang die ze hebben).

Al enkele jaren stel ik dat de meeste van de grote acht 2020 niet zullen halen als bedrijf. Het imago probleem zal hen hierin parte spelen, maar het hele business model klopt gewoonweg niet, waardoor dit imago probleem is ontstaan.

Conclusie

Volgens mij heeft de IT geen imago probleem, maar is het een heel specifiek probleem van enkele grote spelers. Met veel geld zullen ze in 2011 / 2012 het arbeidsmarktnieuws wel weer overheersen. Het nieuws over grote hoeveelheden vacatures zal regelmatig opduiken en er zal wel weer een masterplan gemaakt worden om meer mensen IT te gaan laten studeren. Helaas zal dit masterplan ongetwijfeld geen zinsnede bevatten waarin staat dat het streven zou moeten zijn enkele van deze grote reuzen te laten omvallen, dat zou namelijk een groot deel van het probleem oplossen. Immers, in een markt waar 50% van alle projecten faalt is er geen arbeidsmarktprobleem, maar een heel ander probleem.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


453 views | Reageer (3 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën