NOA en social media

Door Bas van de Haterd op 08-12-2010 08:03.

Afgelopen week bereikte mij het persbericht van het NOA: Social media spelen nauwelijks een rol

Behalve het feit dat (en dat ik hier over valt) het grammaticaal volgens mij geen correcte kop is, is het ook een zeer tendentieuze kop die vervolgens door het persbericht en het onderzoek niet echt ondersteund wordt.

Wie de juiste vragen stelt, krijgt de juiste antwoorden en hoewel ik geen van de antwoorden betwist, zijn het de gestelde vragen die je in twijfel moet trekken. Laat ik even het persbericht doornemen met enkele van mijn opmerkingen erbij.

Het persbericht begint met:

Van de Nederlandse beroepsbevolking oriënteert 52 procent zich op een nieuwe baan via loopbaan- en vacaturesites. Op MBO+ opleidingsniveau oriënteert 59 procent zich via vacaturesites (9 procent via sociale media). Voor hoogopgeleiden is het percentage dat zich oriënteert via loopbaan- en vacaturesites maar liefst 68 procent (14 procent via sociale media).

Tja, dat lijkt me niet geheel onlogisch. Hoe de vraag precies is gesteld is natuurlijk niet aangegeven (wat dat betreft is Intelligence Group daar altijd open over), maar de vraag is hoe men zich zou oriënteren. Daar is social media ook nauwelijks geschikt voor. Niet vermeld wordt hoeveel mensen zich niet meer oriënteren en hoeveel voortaan gevraagd willen worden.

Daarnaast stel ik me de vraag hoeveel mensen toch niet aan hun vrienden laten weten dat men een baan zoekt. Dat is immers ook oriënteren via sociale kanalen (die steeds meer via social media lopen), maar dan help je mensen met het geven van een ongewenst antwoord. Als ik kijk naar het aantal mensen dat mij via mail, twitter of andere kanalen benaderd voor een baan voor een vriend is dat best veel.

Na vacaturesites staan websites van werkgevers op de tweede plaats als Internet oriëntatiekanaal. Dit geeft aan dat het voor werkgevers van belang is, naast de inzet van vacaturesites, te investeren in, en traffic te genereren naar, de eigen website.

Hoeveel promotie voor Digitaal-Werven kan ik krijgen van het NOA? Op de tweede plek als internet oriëntatiekanaal? Dat men daar in moet investeren is niet meer dan logisch en roep ik al jaren. Al is het maar omdat daar ook veel van de conversie plaatsvindt.

Tot slot nog de, sorry Quintin, ridicule opmerkingen van de belanghebbende COO van VNU:

Quintin Schevernels, COO van VNU Media: “Het NOA toont aan dat internet voor carrière oriëntatie het vertrekpunt is geworden. Dit geldt voor Nederlanders in vrijwel alle leeftijden, beroepsgroepen, regio’s en opleidingsniveaus. Vacaturesites zijn hierdoor een onmisbaar onderdeel geworden van het recruitmentproces”. De zeer beperkte rol die social media speelt in het oriëntatiegedrag verbaast Schevernels niet. “Ondanks alle media-aandacht rond social media verbazen deze cijfers mij niet. Social media zijn hot en iedereen praat er graag over mee. Dat is gebruikelijk bij nieuwe ontwikkelingen. De werkelijkheid is echter dat de rol van social media voor wat betreft de oriëntatie op de arbeidsmarkt nog zeer beperkt is. Juist daarom is het van belang dat onderzoeken als het NOA inzichtelijk maken hoe het nou echt zit zodat bedrijven goed onderbouwd kunnen bepalen welke kanalen ze inzetten in hun recruitment strategie”.

Ridicuul omdat je natuurlijk krijgt wat je vraagt en een onderzoek als het NOA nu eenmaal gefinancierd wordt door de uitgevers van sites en kranten. Jaren gaf het een overtekening aan in print, omdat de printjongens het financierde. Nu is de rol van social media zeer beperkt? Als je kijkt naar het oriëntatie gedrag wel. Echter staat op de tweede plek de corporate careersite en hoe komt veel verkeer daar naar toe? Precies, via social media. En via Google, iets dat even geheel is weggelaten in dit onderzoek. Hoe komen namelijk veel bezoekers bij de vacaturesites? Precies, via Google.

Natuurlijk vraagt men niet: hoe kom je op die vacaturebank? Want dat is in veel gevallen via Google en via Google kan je ook op de corporate careersite komen als die zich een keer gaan interesseren in SEO.

Natuurlijk stelt men niet: vraag je je vrienden om een baan? Dan blijkt het belang van sociale contacten (en social media) ineens veel groter.

Conclusie

Het NOA doet wat het NOA altijd gedaan heeft, namelijk de juiste vragen stellen zodat de antwoorden welgevallig zijn voor de financiers van het onderzoek.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


682 views | Reageer (6 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden NOA en social media | RecTec -- Topsy.com()

  • Ha Bas. Ander feit is dat mensen graag gevraagd willen worden voor een baan. Vooral voor MBO+ mensen raken de rollen de komende jaren omgekeerd. Mensen hoeven zich niet meer te oriënteren maar worden gevonden. En dat!!!! Voorziet een onderzoek die alleen feiten uit het verleden onderzoekt niet. Respect voor VNU en andere instituten die dit doen, want ik haal er veel informatie uit hoor voor de te verwachten trends. Echter… Werkgevers zijn nu aan bod en deze hebben zeer zeker wel baat bij het inzetten van social media voor hun organisatie.

    reactie aangepast wegens ongeoorloofde promotie

  • Pingback: Waarom onderzoeken niet werken | RecTec()

  • Pingback: De wereld werft door: inspiratie of herhaling? | Employer Brand Experience()

  • Peter Kloppenburg

    Kwam er uit dat onderzoek niet ook naar voren dat Jobtrack het grootste bereik heeft van alle jobboards? Toch vreemd dat ze dan qua hoeveelheid vacatures niet eens in de vacaturebanken top-5 staan.

  • Hoi Peter,

    Dat komt er volgens mij daar elk jaar uit, daar schreef HRlog ook over, dat is namelijk dus de reinste onzin als je naar b.v. Google trends kijkt. Ik kan me nog wel een reden hiervoor bedenken (men telt. b.v. alle bezoekers van alle regionale kranten die jobtrack gebruiken daarbij op), maar onzin is het hoe dan ook.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën