Bij TNT staken ze, bij La Posta in Frankrijk heeft men een ander probleem. Eén op de vier kandidaten voor postbode valt namelijk af tijdens hun opleiding of in de proefperiode. Dat is nogal veel en kost La Posta bakken met geld natuurlijk. Dus heeft men nu een game ontwikkeld die de vaardigheden beter moet testen. Redenen voor de uitval zijn, volgens het stuk, primair: gebrek aan punctualiteit, een slechte lifestyle, onvoldoende slaap en slechte mondelinge vaardigheden.

Uit dit stukje blijkt voor mij een aantal zaken.

Ten eerste zoekt men nu een technische oplossing voor een menselijk probleem, namelijk het gebrek aan selectie-vaardigheden van de selecteurs. Immers kan iedereen wel eens fout zitten, maar 25% is wel heel veel.

Ten tweede, nu maak ik wel een assumptie dat ze in Frankrijk postbodes werven zoals in Nederland, bewijst dit weer dat ‘massa recruitment’ niet iets is dat je zou moeten nastreven. Recruitment is en blijft mensenwerk en het procesmatig aanpakken omdat je grote hoeveelheden moet verschuiven werkt gewoon niet als het met mensen zijn. Je probeert dat mensen te behandelen zoals je producten behandeld en dat werkt niet.

Voor de goede orde, er is volgens mij niets mis met het inzetten van game technologie voor werving of selectie of beide. Daar ben ik juist helemaal voor, zeker als het werkt. Zoals b.v. de game van All Options. Een wervingstool waarvan men op Digitaal-Werven aangaf dat elke top speler van de game ook met vlag en wimpel slaagde voor de assesment. Of een game het probleem van La Posta oplost zal de tijd leren, wel valt het me op dat men niet veel eerder aan de bel is gaan hangen en andere middelen heeft gepoogd in te zetten.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


123 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën