Het zijn de details die vaak het grote verschil maken. Recent schreef ik bijvoorbeeld over het nut van testen, waar ABN AMRO met kleine verbeteringen 40% meer conversie haalt (gemiddeld) uit een pagina. Kleine dingen die een groot verschil maken. Dit terwijl de meeste mensen denken in grote dingen en grote budgetten. Hier kwam ik een prachtige video van tegen op TED van Rory Sutherland, briljante reclamemaker.

Hij stelt voor dat elk bedrijf een chief detail officer zou moeten hebben die let op de kleine dingen. Ook mist er een woord in ons woordenboek. Grote budgetten die grote impact hebben noemen we strategie, grote budgetten met weinig impact consultancy, kleine budgetten met weinig impact triviaal, maar wat zijn kleine budgetten met grote impact?

Het is iets dat mij vaak opvalt bij veel Nederlandse wervingsinitiatieven. Strategie wordt oh zo belangrijk gevonden. Uitdragen wie je bent en weet ik veel wat nog meer. Maar de inrichting van het ATS zodat er geen overbodige vragen gesteld worden, och, wat maakt dat toch uit? Nou, 10%, 20% meer goede CV’s? En als je bedenkt dat 1 goede t.o.v. een gemiddelde persoon makkelijk 100% meer rendement kan halen weet je het verschil. Er moet veel meer aandacht zijn voor het hele proces, ook de details. Ik sta dit jaar in de ondernemerskalender met de uitspraak: een goed idee slecht uitgevoerd is hetzelfde als een slecht idee. Wantrouw mensen die zichzelf strateeg noemen en enkel de strategie willen doen, als je niet ook op detail niveau naar de uitvoering kijkt en daar verantwoordelijkheid voor neemt gaat het zo goed als zeker mis.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


115 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn