In de HRM scope stond een stuk met als titel: ANWB gaat sociale media actiever inzetten bij werving. Nu gaat het interview daar praktisch niet over, dus wie daar interesse in heeft kan zijn tijd beter besteden. Echter staan er wel hele interessante zaken in het stukje, met name de visie van de directeur HRM, John Luijben, op het integrale HR beleid. Dat mis ik nogal eens, je moet namelijk ook een leuke werkgever zijn om leuk naar buiten te kunnen gaan.

Echter staat er ook één zin in het stuk waar ik het geheel niet mee eens ben: Het wordt het tijdperk van individualiteit en diversiteit, daar ben ik van overtuigd.

Dat het een tijdperk van diversiteit wordt geloof ik wel. Hoop ik ook wel, hoe diverser hoe mooier het is en hoe innovatiever we doorgaans zijn. Divers met dezelfde visie, dat dan weer wel. Divers met dezelfde fundamentele normen en waarden zeg maar.

Echter dat individueler, daar ben ik het geheel niet mee eens. We hebben het toppunt van individualisme wel gehad, tenminste, echt individualisme. Ik hoor dit vaker, van meer mensen, maar herken het niet. Ik zie wel vaak dat mensen vormen en gedragingen door elkaar halen.

Een vorm van Zelfstandig Professional (ZP’er) wordt veelal gezien als individualistisch. Toch zie ik persoonlijk doorgaans meer individualisten bij bedrijven dan onder de zelfstandigen. Ooit in Seats2Meet geweest? Hoeveel zelfstandig professionals elkaar daar opzoeken? Hoeveel mensen samen zaken doen?

Als alles individueler wordt, zouden dan initiatieven als 7 days of inspiration van de grond komen? Ik betwijfel het. We zoeken juist meer en meer naar ‘a sence of beloning’, iets waar we ons aan kunnen en willen verbinden. Dat zijn echter minder de traditionele zaken als bedrijven, de kerk, enzovoort. Dat bedrijf kan nog wel, maar misschien niet meer full time, misschien niet als werknemer, zeker niet voor het leven, maar dat wil niet zeggen dat we ons er niet aan willen verbinden.

In de trendrede kwam dit ook al naar voren. De verbonden individu noemen we dat. Ja, we zijn allemaal uniek, allemaal een individu, maar we zoeken juist verbondenheid met elkaar. Meer dan ooit. Echter is het soort verbinding anders. Daar moeten bedrijven en organisaties meer op inspelen. Het gaat niet meer puur om de mensen die voor je organisatie werken, maar ook het sociaal kapitaal dat om je organisatie heen zit.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


247 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën