Gartner Hype Cycle

Door Bas van de Haterd op 23-11-2010 07:53.

Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel lezers van RecTec de Gartner Hype Cycle kennen. In ‘mijn’ wereld is het heel bekend en behoeft het geen toelichting. Een aantal vaste lezers (de reageerders) zullen dat ook wel hebben, maar ik weet niet hoeveel van de ‘anonieme’ lezers, we hebben er zo’n 10.000 totaal op dit blog, hem kennen. Daarom wil ik er toch even aandacht aan besteden.

Korte uitleg

Heel kort samengevat: de hype cycle is gebaseerd op jaren onderzoek naar nieuwe technologieën. Het kent enkele momenten waarop een technologie kan zitten. Het begint met het steeds groter worden van de verwachtingen (technology thriller). Daarna komt de ‘peak of inflated expectations (prachtige zin), het moment dat iedereen (lees met name de media die er weinig van afweten) er goddelijke krachten aan toekent. Dan gaan we door het dal van desillusie (oei, het is niet de heilige graal), waarna we via de ‘slope of enlightenment’ (langzame klim naar verlichting) uitkomen op het plateau van productiviteit. Dat waar het echt productief is voor ‘iedereen’.

Gartner geeft aan waar volgens hen een bepaalde technologie zit en hoe lang het zal duren voordat het echt geaccepteerd wordt en het plateau van productiviteit gehaald worden.

De 2010 hype cycle

Dit is een laatste update voor 2010. Het hele rapport (dat ik overigens niet doorgenomen heb) is via hun site te bekijken. Wel wil ik enkele zaken er even uitpikken die ik denk dat relevant zijn voor recruitment en HR.

  • Computer – brain interface komt eraan

Iets dat me voor HR en recruitment belangrijk lijkt te zijn, het direct interacteren met computers via gedachten. Je eigen hersenen verbeteren via technologie. Oei, klikt Star Trek hè, maar de eerste stappen worden gezet.

  • Video search is aan een gestage opmars bezig

Belangrijk als video CV’s ooit echt willen doorbreken is dat we ze goed doorzoekbaar maken. Echt doorzoekbaar, daar praat men al heel lang over, maar we zitten nog lang niet op het niveau dat het helemaal hype is. Dat komt er wel aan.

  • Social analytics is binnen 2 tot 5 jaar echt gemeengoed, maar we zijn nog niet over de top heen van verwachtingen. Het heeft nog geen god-like status.

Enkele partijen praten er al veel over, ik heb het er hier ook regelmatig over. Komend jaar zal dit waarschijnlijk de hype zijn verwacht ik. ROI on social media is het thema van 2011 met alle goddelijke krachten die eraan worden toegekend. Belangrijk, zonder meer, maar houd dus rekening met het feit dat je er gek van wordt en er weer veel evangelisten zullen komen die er een goddelijk belang aan gaan hechten.

  • Augmented Reality zit bijna aan de top van de inflated expectations

Geloof ik ook direct. De laatste maanden hoor ik heel veel over Layar en consorten. Ze hebben niet voor niets natuurlijk 10 miljoen binnen gehaald recentelijk. Toch hoor ik veel mensen, met name ook in recruitment, hier verwachting over uiten die ik op zijn minst ‘lichtelijk overdreven’ vind. Je kan er hele leuke dingen mee, een bouwbedrijf kan er bijvoorbeeld prachtig op een bouwlocatie mee laten zien wat ze doen. Er zitten echter ook beperkingen op, zeker nu nog. De verwachtingen zijn een stuk hoger dan ik verwacht dat waarheid zullen worden. Dat neemt niet weg dat het geen prachtige technologie met een schitterende toekomst is, maar het één van die mooie dingen, de wereld zal er misschien zelfs wel iets door veranderen, maar het walhalla zal het niet brengen.

  • Activity streams zitten op de top van de verwachtingen en gaan nu een ‘het zal allemaal wel’ moment in.

Iets waar ik heel veel over gehoord heb dit jaar, dus ik geloof het wel. Waar ben ik? Wat doe ik? Met wie ben ik wat aan het doen? Wel informatie die we in de toekomst rondom HR, Het Nieuwe Werken, maar ook recruitment belangrijk gaan vinden. Een CV? Kijk maar naar mijn activity stream van de laatste 2 jaar…

  • Gesture recocnition is al over de top en komt hopelijk straks goed uit het dal van de desillusie.

Het herkennen van non verbale communicatie is inderdaad best ver. Kinnect van Microsoft (een game machine) heeft voortaan gewoon jou lichaam als controller. De wii was stap 1, maar waarom moet je iets in je handen houden? Waarom kan dat niet gewoon via je lichaam? Het kan en ook dat zal grote impact krijgen op b.v. digitale sollicitaties verwacht ik.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


591 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën