Al eerder schreef ik hier over QR codes en de reden waarom ik twijfels heb of dit op zich leuke medium het ooit echt zal redden. Inmiddels hoor ik steeds meer mensen praten over het aanmaken van QR codes, maar ik heb mijn twijfels of dit ooit echt groot gaat worden.

De reden hiervoor is dat het inmiddels sterk verouderde technologie is die nog steeds niet is aangeslagen bij het grote publiek. In 1999, als student, ben ik voor het eerst in de weer geweest met QR codes. Toen nog ‘omgekeerd’ aan nu, het was de opzet om zo’n code naar je telefoon te sturen zodat je hem kon gebruiken als kaartje voor de bioscoop. De scanner was dan geen probleem, die stonden bij de bioscoop (en de concerten, etc). Geen bedrijf wilde er aan, de mobiel was om te bellen…

Grote publiek

Hoewel ik steeds meer mensen hoor praten over QR codes is het maar de vraag of het nu al wel zo bekend is bij het grote publiek. Natuurlijk, het is een stuk bekender dan een jaar geleden. Vooral op hogescholen zijn er aardige pilots mee gedaan. Echter, toen ik een jaar geleden kaartjes met QR codes had waarmee je mijn boek zonder verzendkosten kon bestellen bij Selexyz (leuke actie van hen) heb ik iedereen moeten uitleggen wat het was en hoe het werkte. Niemand had een barcode app op zijn telefoon staan. Dus hoewel het bij de ‘incrowd Twitterende geeks-like-us’ misschien bekend is, hoeveel smartphones hebben een app waarmee ze ze kunnen lezen?

Ingehaald

Nu kan je stellen dat dat een kwestie van tijd is. Echter, een technologie die zo lang erover doet geaccepteerd te worden in deze tijd red het doorgaans niet. Die wordt namelijk ingehaald door de tijd, door nieuwe, betere technologie. Dat is volgens mij bij QR codes ook het geval. Ik geloof namelijk dat techniek zoals Kooaba (die ook op Digitaal-Werven presenteerde) de nieuwe versie is van QR codes. Hiermee heb je geen code meer nodig, maar herkent de software gewoon de hele uiting. Dus de poster, de advertentie, etc. Waarom zou je een tussenstop nemen en er een code bij zetten als dat niet nodig is?

Natuurlijk moet er in het begin een logo bij om duidelijk te maken dat het een ‘digitaal verrijkte advertentie’ is. De techniek is wat mij betreft echter een stap verder en maakt meer kans geaccepteerd te worden. Wil dat zeggen dat het Kooaba wordt? Nee, uiteindelijk wint open en simpel. Kooaba is niet open, dus het is de vraag of het zal winnen. Het is wel simpel, simpeler dan QR codes. Het is dus wachten op een partij die dergelijke technologie open in de markt gooit. Toch geloof ik meer in software die hele beelden herkent dan in QR codes. Het was een mooie tussenstap geweest, die helaas nooit is aangeslagen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


9.058 views | Reageer (20 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Waarom QR codes het niet gaan redden | RecTec -- Topsy.com()

  • Grappig dat je het zo zegt…
    wij hebben onlangs expres op onze visitekaartjes een QR-code laten drukken, om de mogelijkheden van QR te laten zien.
    Ik denk dat QR te vroeg is gekomen, want nu pas zijn smartphones meer gemeengoed dan ooit tevoren. Dat er uiteindelijk iets anders voor in de plaats komt, denk ik ook, maar QR is op zich nog geen achterhaalde techniek lijkt me.
    De consument is er alleen nog niet mee bekend. Een mooie taak voor de BV Nederland.

    wel jammer van de ‘schaamteloze reclame’ voor : http://www.malcolmhall.com/ šŸ˜‰

  • Die laatste zin begrijp tik niet, wie is Malcom Hall?

    Verder. Tja, niet iedereen kan je van visie betichten, het is inmiddels een achterhaalde technologie die heel snel voorbij gestreefd zal worden omdat er gewoon iets beters is en het nog lang niet de kritische massa heeft dat de overstap kosten te hoog zijn. Juist daarom zal het niets worden en die taak is er inderdaad, om er vooral niet aan te beginnen.

  • M Leeuwerink

    Bas, of het nu gaat om QR of Kooaba, ik denk wel dat de behoefte aan een koppeling tussen fysiek en digitaal groeiende is. Zolang er babyboomers zijn die Ć©n de krant lezen Ć©n ‘coole spullen’ hebben (vandaag gehoord op congres Over Het Nieuwe Werken waar jij ook sprak) zal die behoefte bestaan. Misschien zelfs dat kranten zo langer blijven bestaan dan 2027..

    Marco

  • Daar ben ik het geheel mee eens, dat die koppeling nodig is. Wat ik bedoelde weer te geven met dit stuk is dat de vraag is: hoe, welke techniek. Ik geloof daarin dus niet dat QR codes het zullen worden. Een techniek als Kooaba wel, hoewel ik dus betwijfel of het Kooaba zelf zal zijn.

  • Cris

    Beste Bas, wij zien juist een enorme stijging in het gebruik van en aandacht voor QR codes ( zie ook: http://www.qtag.nl/nieuws/item/20/QR+Code+als+zoekterm+stijgende ) . Jou stukje is meer een mening dan dat er sprake is van visie. Ik zie geen cijfers, enkel aannames, en dat is jammer. Ook lees je regelmatig dat QR codes “lelijk” zouden zijn, ook dat is niet zo omdat ze kunnen worden vormgegeven, dus gestyled naar campagnebeeld of huisstijl (http://www.mediafusion.nl/qr-code-design-portfolio.html) bijvoorbeeld.

    Er zijn ook alternatieven zoals die van Microsoft (een miljard codes in 4/5 maanden aangemaakt), helaas geeft dit veel problemen i.c.m. drukwerk i.v.m. de kleuren. De koppeling van print en web kent al vele mogelijkheden, er wordt bijvoorbeeld onderzocht bij TNO hoe RFID geĆÆntegreerd kan worden voor drukwerk i.c.m. magnetische inkt, of wat te denken van AR in combinatie met beeldherkenning, dat is al open source voor bijvoorbeeld Android.

    De ene techniek is nog in beta, de ander al weer verder uitgekristalliseerd. Ik deel je mening niet omdat we gewoonweg andere ervaringen hebben. Meten is weten.

    Misschien zou je hier eens kunnen kijken: http://www.curiousraven.com/home/2009/2/1/is-it-too-early-for-augmented-reality.html

    Vriendelijke groet,

    Cristian Vorstius Kruijff
    Qtag mobile web development

  • @Cris: natuurlijk moet je als belanghebbende moeite hebben met kritische stukken, het is alleen jammer dat je dan moet beginnen met ‘het is meer een mening dan een visie’. Klopt dat het een mening is, maar wel onderbouwd. Je ziet geen cijfers? Het cijfer: de meerderheid van de bevolking weet na meer dan 10 jaar nog niet wat het is, doet er dan volgens jou blijkbaar niet toe. Dat is jammer. Laat ik de vraag terugketsen: noem eens Ć©Ć©n technologie van de laatste 2 jaar die al meer dan 10 jaar bestond voordat hij populair werd?

    Dus inderdaad, meten is weten. Ik zeg ook niet dat het nu meteen dood is, ik zie ook de trends dat het stijgt, echter zie ik ook dat de populariteit nog minimaal is op de schaal waar je het voor nodig hebt en er betere technologieƫn zijn die al aan de deur kloppen. De geschiedenis geeft aan dat een verouderde technologie die dan nog geen hele solide positie heeft het niet red.

    Dus kijk niet alleen naar het feit dat het nu stijgt, maar ook naar de geschiedenis van technologieƫn. Iets breder kijken dan puur je eigen werkveld is nodig om de elephants in the room te zien zeg maar.

  • Anoniem

    Bas,

    Dat is het voordeel van visies, die hoeven niet gedeeld te worden in de zin van: er mee eens zijn.

    Mbt malcolmhall… Ik kende het ook niet, totdat ik in jouw blog de QR zag van hun website… Vandaar

  • Klopt, visies hoeven zeker niet gedeeld te worden en mag kritiek op komen. Wat ik altijd jammer vind is dat visies zo vaak worden afgeserveerd zonder dat daar dan een andere enigszins onderbouwde visie tegenover staat.

    Ik hoor nu ineens veel over QR codes, iedereen vind het geweldig, tenminste, een stukje incrowd. Er gebeurt inderdaad 100 keer meer mee dan jaren geleden, alleen verwacht ik dat het too little, too late is. I could be wrong, been wrong before. Echter daag ik dan iedereen uit om een voorbeeld te geven van een recent succesvol geĆÆntroduceerde technologie die al 10 jaar bestond. En een onderbouwing waarom iets dat inmiddels technologisch voorbijgestreefd is nog wel kritische massa gaat halen.

    En Malcomhall ken ik ook niet, het is gewoon een QR code die ik als plaatje gegoogeld heb en misbruik šŸ™‚ Nooit aan gedacht om te kijken waar hij uitkomt, grappig šŸ™‚

  • http://goo.gl/NJQz0.qr Blackberry gebruikers gebruiken dit vaak ook als standaard om met elkaar gegevens uit te wissellen. Verder zie je het steeds meer opkommen bij folders, kaarten, tickets om van drukwerk snel oniline te kunnen komen met mobile.

  • Michel

    Ik zie ook geen grote toekomst meer voor QR codes. Google Goggles werkt al prima op de Android en iOS (zie http://www.youtube.com/watch?v=Hhgfz0zPmH4) dat maakt de QR codes al grotendeels overbodig. Daarnaast is zoiets veel toegankelijker voor ‘het grote publiek’ in vergelijking met het downloaden van QRcode app. En dan neem ik de opkomst van augmented reality nog nieteens in beschouwing.

  • Loginnaam

    Het is wachten tot een grote speler de QR codes oppakt, als een Telegraaf, Kluwer, etc het oppakken zou het wel eens een stap kunnen maken. En ik vermoed zomaar dat dit wel eens kan gebeuren….

    Een voorbeeld van technologie die er lang over deed is volgens mij de chipknip. In eerste instantie waren er veel te weinig plaatsen waar je deze kon gebruiken. Dit probleem is inmiddels al lang opgelost en het wordt nu door iedereen volop gebruikt.

  • Pingback: Toekomst van social media recruitment: mobiel? | RecTec()

  • Metterd

    haha, dit gaat echt nergens over, QRcode en Kooaba zijn zeker niet te vergelijken.
    En zoals je zelf al zegt over Kooaba, er zou iets bij moeten om aan te tonen dat het een Kooaba advert is.
    Kan je net zo goed gewoon een QR code zetten. QR heeft er niet lang over gedaan om groot te worden bij het open publiek, het was eerst helemaal niet voor het open publiek bedoelt.
    Pas later is dit idee gekomen. En zoals je ziet wordt het steeds vaker gebruikt.
    En, zoals jij stelt: “hoeveel smartphones hebben een app waarmee ze ze kunnen lezen?”,
    vraag ik jouw: hoeveel smartphones hebben GEEN app waarmee ze ze kunnen lezen?

    Als je nu de gemiddelde persoon op straat zou vragen of hij weet wat een QR code is zal deze ja zeggen, Kooaba ..? nee.

    vaarwel.

  • Ha Bas,

    Heb je dit: http://mashable.com/2011/03/08/mainstream-qr-codes/ toevallig gelezen ;)? Benieuwd wat je vindt!

  • eindelijk tijd gehad het stuk te lezen. Het is een visie, een opinie, net als deze. Ik zie zijn uitleg, geloof er in, behalve het feit dat het de QR code zal zijn. Juist omdat er betere, eenvoudigere en gebruiksvriendelijkere technieken komen, zoals Kooala en soortgelijken. Waarom heb je een aparte code nodig als je de hele ad gewoon kan gebruiken?

    Ik geloof nog steeds niet dat de QR code door zal breken, eenvoudigweg omdat het er te lang is en er nog geen mass acception is, maar wel betere alternatieven. Weten veel mensen inmiddels wat het is? In bepaalde leeftijdsgroepen weten best een aardige populatie het. Maar op de totale bevolking? Nee, weinig. Gebruiken ze het? Gebruiken ze het regelmatig? Nee, bijna niet. Dat is acceptatie, die is er nog lang niet en die zal er denk ik ook niet komen.

  • Kooaba versus QR: uuuhm, dat zou betekenen dat je telkens een andere foto/cover zou moeten publiceren voor elke *unieke* gebruikerscode: geen vergelijk.

  • Pingback: Layar als QR-code killer | RecTec()

  • Leterme_thomas

    Ik zie nog altijd meer toepassingsmogelijkheden voor de QR-code dan voor alle Layars en Kooaba samen. Eens te meer: waarom bestaan onze BAR-codes al zolang? Die techniek is ook al jaren bekend en heeft zijn meerdere nog niet gevonden. Dus ik vind u redenering toch wel wat aan de mindere kant.

    Het is niet omdat iets flashy’er oogt, dat het daarom beter is.

  • Pingback: QR codes… gemeengoed en gehyped | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn