Een iPhone app?

Door Bas van de Haterd op 12-11-2010 08:18.

Mobiel internet neemt een grote vlucht. Zoveel is al langer duidelijk. Dit schrijft men met name toe aan de iPhone en eerlijk is eerlijk, daarmee is een belangrijk deel van de revolutie begonnen. De cijfers echter geven aan dat de iPhone al lang niet meer zo belangrijk is.

Google’s Android besturingssyteem heeft wereldwijd inmiddels een marktaandeel van 25,5%, dat is nog steeds minder dan Nokia (met 36,6%, gedaald van 44,6%), maar wel een stuk meer dan de iPhone dat al tijden stabiel zit rond de 17%. Blackberry zit rond de 15%, gedaald van > 20% een jaar geleden. Toch zou het in Nederland kunnen dat de Blackberry weer aan populariteit gaat winnen aangezien hij nu bij de jeugd zeer populair is.

De iPhone zorgt nog wel voor relatief veel internet verkeer, want iPhone gebruikers zijn heavy users. Echter vanuit werkgeversperspectief moet je je sterk afvragen wat je nu zoekt: het verkeer of de mensen? Bij uitgevers is het logisch dat ze verkeer zoeken, die willen zoveel mogelijk bezoek, niet per se verschillende bezoekers. Voor werkgevers wil je zoveel mogelijk mensen kunnen bedienen, het is veel minder relevant of iemand 100 keer terugkomt of niet. Hij moet één keer solliciteren, toch?

Dus wanneer je je website optimaliseert voor mobiele browsers of je denkt aan het maken van een applicatie, denk dan goed na of je wel een iPhone app wil en of dat de enige moet zijn. Daarmee laat je wel heel veel mensen links liggen namelijk. Persoonlijk erger ik me, als Android gebruiker, ook vaak aan organisaties die enkel iPhone apps aanbieden. Daar ben ik blijkbaar dus niet welkom, terwijl er meer Android gebruikers zijn dan iPhone gebruikers.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


595 views | Reageer (4 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Een iPhone app? | RecTec -- Topsy.com()

  • Bas, ben het wel met je eens, hoewel ik als iPhone gebruiker natuurlijk wel erg blij ben met al die Apps.

    Apple is als eerste met een App Store begonnen en heeft daar tot vandaag veel baat bij. Ook is de marketingpower van Apple (nog) vele malen sterker. Android is voor menigeen nog een nieuw platform en menig beslisser zit mogelijk nog met een BlackBerry. Het is dus gewoon een kwestie van tijd ……

    Rest nog de vraag of je eigenlijk wel een App nodig hebt. Voor ieder platform een app ontwikkelen is nogal kostbaar. Je ziet dan ook steeds meer partijen gewoon een mooie mobiele website maken en die met een “mini app” aanbieden op het mobiele toestel. Je kunt dan niet helemaal hetzelfde als met een app, maar voor menig toepassing is dat niet per sé een beperking.

  • @Peter: die discussie heb ik al vaker gevoerd en ik ben het met je eens dat je eigenlijk helemaal geen app meer moet willen. Roeland Stekenenburg (nog hoofd nieuwe media NOS tot 1 jan) stelt dat ook dat de browser heel veel mogelijkheden biedt. Hij geeft wel aan dat het nadeel van de browser is dat je de marketingpower van de stores kwijt bent, want ook bij Android en zo is dat makkelijker vindbaar als je in een store zit met een app.

  • Tuurlijk moet je de marketingpower van de stores gebruiken. Daarom kun een “wrapper” maken voor je mobiele site. Eigenlijk gewoon een icoontje naar je webpage dus met eventueel wat layout toevoegingen en de mogelijkheid om informatie lokaal op de iPhone op te slaan. Deze kun je gewoon als App aanbieden in de diverse stores.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën