Onlangs introduceerde Work4Labs een nieuwe recruitment app “Work for Us” die gebruikt kan worden op je facebook bedrijfspagina. Deze stelt je in staat om jobs “gratis” op facebook te plaatsen wanneer je die online hebt staan. Gratis ‘doorplaatsen’ gaat het dan om wanneer je een abonnement op de applicatie zelf hebt genomen. Geen inkomsten voor de advertentie dus maar wel voor de applicatie. Gratis of niet het is natuurlijk wel interessant om te kijken wat voor applicatie dit nu eigenlijk is om op facebook mee te werven. Laten we de set up i.i.g.v. eens bekijken.

Work for Us pricing plan

Voor het plaatsen van 1 vacature is de applicatie inderdaad gratis, maar zodra je meerdere vacatures op je bedrijfspagina wilt tonen heb je al een abonnement nodig en dat kan per maand aardig oplopen wanneer je een klein bureau bent. Voor grotere bureau’s of wervingsafdeling zijn dit meer dan redelijke bedragen. Een goede strategie dus omdat terugkerende inkomsten uiteindelijk meer opleveren dan eenmalig bedragen voor plaatsingen. Althans dat hangt natuurlijk van de bedragen af. Over het algemeen kan gesteld worden dat een abonnementsvorm meer ‘sustainable’ is voor Work4Labs en facebook.

Voordat je begint is het natuurlijk belangrijk om te zorgen dat je een bedrijfspagina hebt om vacatures op te kunnen plaatsen. Hier wordt je netjes aan herinnerd door gelijk een nieuwe pagina op te zetten als je die nog niet hebt.

Na het aangeven van de bedrijfspagina die je wilt gebruiken kan je de applicatie toevoegen en doorloop je een 4 stappen set up om alles in te richten.

Stap 1. Plaats je vacature.
Voor het ingeven van de vacatures die je wil plaatsen op facebook heb je de mogelijkheid om dit handmatig in te voeren of om deze te importeren. De import functie is erg interessant aangezien je hier een import kan draaien waarvoor je in principe vrij weinig hoeft te doen. De import functie stelt je in staat om vacatures die je al online hebt staan bij bijvoorbeeld job boards direct in te lezen. Bij het opgeven van de gegevens van land en bedrijfsnaam krijg ik in eerste instantie een foutmelding maar na het wijzigen van het land leest de applicatie inderdaad één van onze vacatures in vanaf nationale vacaturebank.nl in Nederland.  De titel van de functie wordt getoond en ik word gevraagd of ik de gegevens wil importeren. ‘Import jobs now’ leest de functies in ervan uitgaande dat alle gegevens straks gelijk goed staan om te kunnen posten in facebook. Goeie functionaliteit om ervoor te zorgen dat je op een makkelijke manier al je online geplaatste jobs direct in kan lezen.  Er is hier goed over nagedacht.

Men had natuurlijk ook een fee kunnen vragen voor het posten van de job, maar het ‘disruptive’ element zit er nou net in dat het plaatsen gratis is. Er wordt dus bewust afgestapt van het  model van de jobboards en Work 4 Labs maakt slim gebruik van de kracht van applicaties binnen het facebook platform.

Stap 2. Customize de app.
Om ervoor te zorgen de applicatie goed aansluit op je huidige werkzaamheden ben je in stap 2 in staat om je twitter account aan te sluiten op huidige tools. Zo kan je je twitter account koppelen en zorgen dat vacatures direct in de app worden gevoed en gepost. Tevens is het mogelijk om aan te geven hoe je je sollicitaties wilt ontvangen, via mail of via URL. Via URL komt de sollicitatie via de URL waar de job op het web geplaatst is, in dit geval de vacature pagina op Nationale vacaturebank.nl. of natuurlijk  nog beter direct op het sollicitatieformulier met als bronaanduiding facebook. Daarmee kan je dus ook aansluiten op je ATS systeem om sollicitaties bijvoorbeeld te laten parsen. Voor ATS’n is hier de taak om sollicitaties netjes in te kunnen lezen. Middels een form moet ditnatuurlijk geen enkel probleem zijn.

Stap 3.  Autoriseer de app.
Ook hier zorgt Work 4 Labs ervoor dat de nodige autorisaties voor je account op facebook worden verleend en moet je toestemming geven om gegevens te plaatsen op de opgegeven profielpagina’s.  De uitleg is summier en licht niet heel duidelijk toe waarvoor de autorisatie voor toegang tot je persoonlijke basis en publieke account gegevens van facebook nodig is. De meeste mensen zullen hier waarschijnlijk gewoon weer ‘authorize the app’ klikken zonder dat ze werkelijk begrijpen wat de tool nu eigenlijk gaat doen. Uiteindelijk stel je Work 4 Labs in staat om status berichten, notities, foto’s en video’s naar je ‘wall’ te plaatsen.

Stap 4. Verwijs je vrienden.
De laatste stap in het proces, stap 4, is de stap om met je vrienden te delen. Helaas ook hier niet geheel duidelijk wat er in deze stap nou moet gebeuren. Deel je de geposte vacature hier met je netwerk waarop je een referral fee krijgt of deel je de “work for us” applicatie voor Work 4 Labs hier met je vrienden? Gewoon een stukje commercie voor Work 4 LAbs dus. Een referral lom de app te verkopen levert in ieder geval 10% van de abonnements fee voor je op. Wat doet vermoeden dat het om het delen van de applicatie gaat met je netwerk. Dit is geen logische plek bij het inrichten van een applicatie waarmee je hoopt te werven? Wat het ook moet zijn, meer inzichtelijkheid was hierin handig geweest. Ik ga ervan uit dat het hier om het delen van de applicatie gaat. Je fungeert in feite als een reseller van de applicatie en eventuele referral fees voor het verkopen van de applicatie worden verrekend via je paypal account. Niet te verwarren met employee referrals dus, dat is het niet! Het is  gewoon een distributie mogelijkheid om de app sneller aan de man te krijgen in je netwerk.

Uiteindelijk wel een slimme optie natuurlijk om je applicatie zo snel mogelijk viraal te verspreiden en mensen in de gelegenheid te stellen om nog wat geld terug te verdienen op hun eigen abonnement. De instelling kan later ook nog gemaakt worden dus als ik tevreden ben, kan ik daar altijd nog gebruik van maken.

Tot slot de resultaten.
Bij het beëindigen van de aanmelding voor de applicatie worden de gegevens netjes weergegeven in een duidelijk overzicht van de vacatures met daarbij aangegeven:

  • de plaatsingsdatum,
  • de status (actief/inactief),
  • hoeveel sollicitaties,
  • waar de vacature vandaan komt,
  • hoe vaak de vacature bekeken is,
  • het aantal sollicitanten en
  • het aantal ‘likes’

Helaas blijkt bij het bekijken van de opgenomen vacature in de app dat de teksten verder niet zijn opgenomen. Alleen de functietitel is gevonden en overgenomen en ook keurig geplaatst maar verdere omschrijvingen zijn niet meegenomen. Had ik net zo goed voor de handmatige invoer kunnen kiezen. Jammer.

Na de omschrijving en verantwoordelijkheden handmatig toegevoegd te hebben en de functie door te plaatsen wordt wel de vacature goed en overzichtelijk weergegeven in de facebook company page. Ook het doorklikken op de sollicitatie button brengt me rechtstreeks naar het sollicitatieformulier van de bijbehorende vacature. De statistieken worden direct bijgewerkt in de app en de sollicitaties zijn zichtbaar in het overzichtscherm. Een paar min puntjes dus, maar over het algemeen een eenvoudige applicatie waar veel bedrijven goed gebruik van kunnen maken. Bij veel postings wordt het wel wat veel werk om de vacatureteksten handmatig te moeten plaatsen. Dit moet dus wel ge-fixed worden.

Belangrijk punt, en hier nog niet door mij genoemd, wanneer je gebruik gaat maken van dit kanaal moet je ook zorgen voor de resources om een eventuele discussies te volgen en netjes antwoorden te geven op vragen die via facebook gesteld gaan worden door sollicitanten en mogelijke kandidaten.

Ondanks de kleine foutjes zou ik de app zeker aanraden. Er komt ongetwijfeld een fix voor het opnemen van de vacatureteksten. Veel succes!

Over de Auteur

Eelco Scheltinga Eelco is mede-oprichter van het in 1999 gestarte PeopleXS. PeopleXS is een on-demand applicant tracking & talent management system wat binnen de standaard volledig flexibel ingericht kan worden. Co-creation met de klant is een speerpunt in de ontwikkeling van het product. Eelco heeft een brede ervaring opgedaan als COO & Consultant bij het oplossen van recruitment vraagstukken en het neerzetten van een gedegen oplossingen op dit gebied. Momenteel houdt hij zich, naast zijn verantwoordelijkheid als CFO, bezig met creatieve oplossingen binnen talent management en is zeer geintresseerd in 'Social Recruiting' en persoonlijke ontwikkeling.


957 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën