Ordina is zeer recent live gegaan met een nieuwe wervingssite. Tijd dus om deze eens kritisch onder de loep te nemen. Laten we beginnen met een positief punt. Ordina heeft ervoor gekozen om hem onderdeel te laten zijn van haar normale site (op zich is dat niet positief of negatief), maar www.werkenbijordina.nl verwijst keurig door naar het carriere deel op deze site. Lijkt logisch, is het ook, maar helaas vergeten velen dit nog. Ordina niet, dus een eerste ‘vinkje’.

De eerste aanblik word ik persoonlijk niet warm van. Zo wit als sneeuw, waarbij ik altijd een voice over verwacht ‘in de eeuw dat kleur verboden was’… Beetje ziekenhuis gevoel krijg ik er van: clean en steriel, geen sfeer, geen gevoel.

De lay out is verder ook niet iets waar ik warm van word. Een enorm plaatje van twee mensen die een trap af lopen met daarnaast twee zinnen op twee regels die totaal niets zeggen. Daarnaast staat iets dat verkeerd lijkt te zijn afgebroken, maar als je er verder over heen gaat met je muis klapt het uit. Dat laatste is op zich grappig gemaakt, maar of Young pr en Senior pr uitlokt tot verder overheen bewegen. Ook bij deze is het plaatje veel groter dan de tekst waardoor de verhoudingen geheel zoek zijn. De gekozen plaatjes lijken ook omgedraaid, want volgens mij zijn de mensen in het plaatje bij de ‘senior professionals’ jonger dan bij de jong professionals. Ook lijken het stock foto’s, maar dat weet ik niet zeker.

Onder de slechte opening waar je mensen moet verleiden komt wel een heel concreet blok met vacatures zoeken, solliciteer direct (die ook gewoon naar vacatures zoeken gaat, alleen zonder de voorselectie op basis waarvan je die wilt zoeken) en evenementen (waarin de eerste een trading update is, die volgens mij voor beleggers is en niet voor sollicitanten). Evenementen erbij is top, maar een kleine filter lijkt me wel handig.

Onderaan de pagina, op de plek waar niemand meer kijkt want het is zelfs op een groot scherm als het mijn below the fold, staat o.a. de manager corporate recruitment, met foto, telefoonnummer en een ‘neem contact op’ button dat via een formulier gaat. Je moet een onderwerp in dat formulier selecteren, waarbij ik benieuwd ben of die vraag dus bij de desbetreffende persoon komt of niet.

Weinig ruimte

De keuze voor integratie met de corporate site laat het recruitment deel relatief weinig ruimte. Dat blijkt ook wel uit de manier waarop het is ingedeeld. Werken bij Ordina geeft een beknopt overzicht, waar bijvoorbeeld het MVO beleid heel kort ter sprake komt en men wordt doorverwezen naar het MVO deel op de site. Dat is op zich heel goed, zeker omdat men op dat deel ook heel uitgebreid ingaat op de projecten die men doet. Ordina levert dus bewijs van hun maatschappelijke positie. Het nadeel is wel dat je geheel weg bent uit het sollicitatie stuk. De persoon die bij MVO er bijvoorbeeld naast genoemd wordt is niet meer Annelies Bos, manager corporate recruitment, maar Saskia Huuskes, directeur corporate communicatie. Dus op zich niet per sé fout, maar je kan er wel sollicitanten door missen.

Bij Young professionals zie je hetzelfde. Weinig ruimte en dus staat b.v. de procedure beknopt beschreven in het algemene stuk voor deze groep. Wel goed is dat men helder is in die geknopte info. Binnen een week ontvang je een reactie, in de 1e ronde bespreken we X, in de 2e ronde Y. Jammer dat men eindigt met ‘hoor je snel van ons of je een aanbod krijgt’. Wat is snel? Een uur? Een dag? Een week? Een maand?

Bij ontmoet ons kom je ineens in een kalender app terecht waar je ook ineens je menu kwijt bent. Daarnaast staan alle events erin, niet alleen die waar je ook daadwerkelijk naar toe kan.

Bij traineeships verwijst men naar dochter Ormit, die site zal ik een andere keer wel bekijken. Want bij ‘Duaal, stage en afstuderen’ gaat men toch wel de mist in. Upload je CV is het enige wat hier staat. Geen tekst en uitleg, geen omschrijvingen van stages, geen opdrachten die men uitgevoerd wil hebben, geen informatie over de stages, niets. Je mag je CV opsturen en dan hoor je wel of je tot de gelukkigen behoort die bij de gratie gods mag komen? Tikje arrogant komt het mij over.

Bij de senior professionals eigenlijk hetzelfde verhaal met nog één extra fout erin. Men promoot nadrukkelijk de ‘kennisevents’, maar bij het selecteren van deze optie kom je in de algemene kalender en niet bij de selectie in die kalender van de kennisevents. Slordig, erg slordig. Je zou van een IT bedrijf toch mogen verwachten dat men de waarde van testen in zou zien.

Arbeidsvoorwaarden

De arbeidsvoorwaarden, de belangrijkste reden voor IT’ers die om op zoek gaan naar een nieuwe baan, staan ook op de site, maar wel helemaal op het eind. De volgorde in het menu is geheel onlogisch, want persoonlijke ontwikkeling, waar men het ook over de arbeidsvoorwaarden heeft en wat onderdeel hiervan is, staat weer verder naar voren. Vreemd dat men dit onder verschillende items in het menu zet en vreemd dat die dan niet eens naast elkaar staan. Inhoudelijk is het vooral gebabbel en weinig concreets. Met name babbelt men een beetje inhoudsloos over persoonlijke ontwikkeling. Een paar vage termen die verder niet worden uitgewerkt worden hier de wereld in geslingerd. De arbeidsvoorwaarden zijn duidelijk extreem flexibel en zelf in te delen, dus dat is lastig om iets over te zeggen. Toch moet er meer over te zeggen zijn dan dit.

Vacatures

Dan het belangrijkste: de vacatures. Ik geloof dat we een nieuw ultiem voorbeeld hebben van hoe je deze niet weer dient te geven…

Opmaak is er niet, volgorde is er niet, logica in categorieën is er niet, gewoon alles onder elkaar gedumpt. Wel moet ik ze een compliment maken: er staan korte, duidelijke profielen onder elke functie titel die ook inhoudelijk iets zeggen over de functie! Helaas is alles ingeframed, dus vanuit Google zal het verkeer tegenvallen vrees ik.

Wanneer je op gericht zoeken klikt (iets dat je meteen zou moeten weergeven als mensen naar de vacatures gaan) krijg je het volgende scherm.

Eigenlijk heb ik daar hetzelfde over te zeggen als bij de vacatures op zich: designers zijn er niet bij betrokken geweest lijkt het. Een norm stuk nutteloos wit bovenin waardoor de pagina veel te ver doorloopt. Ook de manier waarop de categorieën zijn ingedeeld (visueel dan).

Na het uitvoeren van een zoekopdracht komen we weer in hetzelfde dramatisch ontworpen scherm terecht. Als toppunt van het slechte ontwerp een scroll bar binnen de pagina, waar als je onderaan scrolt je een volgende pagina krijgt, een RSS feed (waarvan? Alles? Alleen deze zoekopdracht)?

Als je dan denkt dat we alles gehad hebben, kan het nog veel erger, want het openen van de vacature gaat in hetzelfde frame als de vacatures, die niet verdwijnen. Dus je hebt tekst in tekst die lekker in elkaar overloopt. Dat ziet er dus als volgt uit.

Tevens heeft men enkel een sollicitatieknop BOVEN de vacature, dus als je onderaan bent en je hebt nog interesse na dit amateuristische gekronkel van een ICT bedrijf nota bene moet je weer omhoog scrollen. Overigens blijkt dit probleem zich, bizar genoeg, niet bij elke vacature voor te doen. Bij sommige gaat het wel goed en heeft hij geen andere vacatures er meer onder staan. Dan staat er ineens ook een solliciteerknop en tell-a-friend onder de vacature.

Wel slecht vind ik dat men ook niet gekozen heeft om dynamisch te verfijnen. Aangezien Stedin op hetzelfde ATS draait (PeopleXS) is dit zeker mogelijk, bewijst men.

Solliciteren

Het solliciteren begint met het uploaden van je CV, waarna er CV extractie plaatsvindt. Dat is mooi en sollicitant vriendelijk. Wel is de tekst waarmee men de uit het CV gehaalde gegevens weergeeft erg licht (klinkt misschien als gezeur), waardoor ik in eerste instantie dacht dat het mis gegaan was.

Wel moet ik daarna nog best veel informatie invullen waarvan ik denk dat die toch echt in mijn CV staat en dat die, gezien het feit dat het check boxen en pull downs zijn, nooit uit de CV gehaald worden. Jammer, niet super sollicitant vriendelijk dus.

Wel is Ordina heel erg helder over wat ze met je gegevens willen doen. Geen privacy statement moeten accepteren dat niet te vinden is. Maar het belangrijkste: ik mag deze uitvinken! Jawel, Ordina accepteert het dat ik gewoon op enkel die vacature solliciteer en dat ze me NIET op mogen nemen in hun database (nu maar hopen dat ze dat dan ook zo doen). Een groot compliment daarvoor!

Conclusie

Bug free is de site nog lang niet, maar ze zullen er vast n.a.v. dit stuk weer naar kijken. Design hebben ze geen behoefte aan zo lijkt het, wat een gemiste kans is. Het proces verloopt redelijk soepel, hoewel er nog ruimte is voor kleine verbeteringen. Warm word ik zeker niet van de site, het lijkt wel om men gestreefd heeft naar een middelmatige site die vooral niet op mag vallen. Als een klein zesje de bedoeling was is men uitstekend in de opzet geslaagd. Of ze hiermee de ‘war for talent’ gaan winnen die in de IT los lijkt te breken betwijfel ik ten zeerste.

Naschrift

Ik krijg een reactie van Ordina dat de site op zich niet nieuw is, enkel de integratie met het achterliggende ATS: PeopleXS. Het is dus geen geheel nieuwe site.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


587 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën