Retargeting in de praktijk

Door Bas van de Haterd op 08-11-2010 08:15.

Al eerder schreven we op dit blog over retargeting. Kort samengevat: je geeft mensen die al op je website zijn geweest op andere plekken een banner of advertentie te zien die gerelateerd is aan hun website bezoek. Hoe werkt dat in de praktijk? Afgelopen week ben ik op zoek geweest op booking.com naar een hotel in Katowice waar ik binnenkort weer even heen ga. Nu krijg ik in één van de online spelletjes die ik speel de volgende banner.

De hotels wisselen overigens steeds, met verschillende aanbiedingen.

Een stuk beter dan die ‘het is geen grapje, u heeft echt gewonnen’ banners of de ‘schiet 4 schietschijven en win een prijs’ of ‘koop een nieuwe laptop’ die totaal ongetarget zijn.

Ik denk dat hier ook recruitment toepassingen liggen. Natuurlijk voor de Monsterboards en Nationale vacaturebanken van de wereld. Die kunnen veel werkzoekenden op deze manier proberen te verleiden met vacatures die men niet bekeken heeft, maar wel gerelateerd zijn aan de vorige zoekopdracht. De nieuwste marketing vacatures voor iemand die op marketing heeft gezocht of de nieuwste systeembeheer vacatures voor iemand die naar systeembeheer heeft gezocht.

Voor de grotere W&S bureaus geldt op zich hetzelfde. Als je voldoende vacatures hebt kan je nieuwe, gerelateerde vacatures aanbieden op andere sites. Wat het beste werkt? Of je expliciet enkele vacatures moet noemen of ‘nieuwe ICT consultant functies bij …’ is een kwestie van testen natuurlijk.

Voor corporates kan het echter ook. Wederom is de vraag: specifieke vacatures of de hele site promoten? Ik durf het niet te zeggen. Wel denk ik dat als iemand al eerder op je site is geweest dat hij of zij een stuk meer genegen is om opnieuw een bezoekje te brengen als je hem op andere sites weer verleid.

Ik ben benieuwd naar de eerste partijen die dit op recruitment gebied gaan testen. Ik schrijf graag over de resultaten.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


94 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën