Via mijn goede vriend Lode Broekman kwam ik op de onderstaande cartoon. Zeer vermakelijk, gewoon leuk voor nerds en tegenwoordig ook normale mensen, maar er zit ook een wijze les in.

Het is gewoon een leuke cartoon natuurlijk en volgens mij oh zo waar. Wat het ook leert is dat ons perspectief bepaald hoe wij naar dingen kijken. De houding die je hebt t.o.v. partijen, bedrijven, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, etc.

Veelal vergeten mensen in de arbeidsmarktcommunicatie dat ze niet de doelgroep zijn die ze werven. Bijna geen recruiter werft primair recruiters, dus alles wat je collega’s zeggen en geweldig vinden zou volledig secundair moeten zijn aan wat de markt vind. Hoe je meet dat de markt iets vind? Eenvoudigweg door het resultaat: haal je de juiste mensen binnen tegen de juiste prijs. Dat is het enige dat telt.

Ten tweede: er is niet één waarheid. Ik hoor vaak dat men het vreemd vind dat ik geen iPhone heb, dat is voor mij een hele bewuste keuze, ik heb een Android en zie de iPhone gebruikers inderdaad zoals in de cartoon. Datzelfde geldt voor veel organisaties die heel veel in arbeidsmarktcommunicatie stoppen. Ik herinner me nog een campagne van een grote IT’er waar velen laaiend enthousiast over waren. Ik werkte op dat moment bij een klein IT bedrijfje en de reacties van hun doelgroep waren: ‘ik krijg er toch een Hitler jügend gevoel bij’. Hoe geweldig de recruiters en de markt het ook vond, ik heb dan het gevoel dat je de plank een beetje mis slaat.

Verschillende perspectieven, verschillende houdingen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


404 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën