Employer branding event

Door Bas van de Haterd op 04-11-2010 22:48.

Vandaag was het Employer Branding event van Recruiters United, NVP en VEA. Grote namen, geen van allen uit Nederland, dus hoog gespannen verwachtingen die helaas niet waar gemaakt werden.

Toch is een congres al interessant als er iets in zit waarvan je denkt: aha, dat is leuk. Dus een aantal van de, in mijn optiek, meest opvallende zaken.

Simon Barrow herhaalde zijn verhaal dat ik als ik me niet vergis 7 jaar geleden ook al hoorde. Aan de ene kant is dat saai en moet je je afvragen of dat nu is waarvoor men komt. Aan de andere kant moet je je vragen waarom hij dat doet. Ik denk vooral omdat de overgrote meerderheid van de bedrijven het nog steeds niet goed toepast. Iedereen zegt ja, iedereen roept dat het zo moet, maar hoeveel bedrijven hebben nu eigenlijk echt een sterk employer brand? Bijna geen. Bijna geen leven wat ze zeggen. Bijna geen hebben een organisatie zo leuk en sprankelend dat iedereen er wil werken.

De tweede spreker, Sherali Karimov van Atlassian doet dat wel en laat zien dat het ook kan. Hij is het levende bewijs dat het mogelijk is om een brand niet alleen erop te plakken maar ook te leven. Prachtig vond ik om te horen dat ze bijvoorbeeld omgaan met W&S bureaus op een manier die ik al vele malen heb geopperd bij bedrijven, maar niemand durft. Bij teveel slechte kandidaten doen ze gewoon geen zaken meer met je. Maak je geld waar, zorg dat je die voorselectie goed doet. Ook deed men daar aan de 20% vrije te besteden tijd regel, net als Google en 3M. Iets dat ook iedereen weet dat werkt, maar bijna niemand doet.

Jennifer Philpot, director Global Recruiting & Employer Brand bij Ernst & Young en Stephane Le Camus, Global HR Branding Director bij Unilever gaven beide hun visie of eigenlijk meer: wat ze gedaan hadden. Interessant om te zien is dat E&Y kiest voor een aanpak die wel heel erg centraal gestuurd is, in een tijd dat je juist steeds meer decentralisatie ziet. Zelf geloof ik daar dus ook niet in. Unilever pakt het dan een stuk beter aan, met een ‘core’ bericht, een uitgangspunt, dat vervolgens lokaal vertaald kan worden. Unilever heeft in verschillende landen namelijk verschillende issues, zo heeft men in Argentinië teveel sollicitanten en heeft men een game ontwikkeld om het aantal van 60.000 naar 20.000 terug te dringen, terwijl met in de UK juist in bepaalde groepen heel veel moeite heeft mensen te werven. Ook gaf hij aan dat het aantrekken van top talent helemaal niet zo makkelijk is voor Unilever, want FMCG is helemaal niet zo sexy (wat Simon Barrow wel zei). Dat geloof ik ook wel, FMCG was sexy toen ik studeerde, maar dat veranderd elke zoveel jaar.

Keving Wheeler tot slot had een verhaal dat begon met de veranderende markt. Hij stelde dat als je kijkt naar bedrijven deze op niet al te lange termijn nog maximaal uit 50% loondienst medewerkers bestaan en de rest op andere manieren werken. Soms een dag in de week, soms als freelancers, soms via crowdsourcing, noem het maar op. Leuk om die bevestiging te krijgen, want daar gaat mijn verhaal op 16 november (en 17 februari) ook over: van human capital naar social capital. Verder een leuke take-away was dat hij aangaf dat de grootste zoekmachine onder jongeren Youtube is. Ik zeg altijd dat het de tweede in de wereld is, maar onder jongeren blijkbaar de belangrijkste.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


255 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën