Hyves verkocht

Door Bas van de Haterd op 01-11-2010 10:24.

Aangezien niet alle RecTec lezers ook marketingfacts (of andere blogs) lezen ook hier even een klein berichtje aan het grote nieuws van deze maandag: Hyves is verkocht aan de Telegraaf. Nadat er eerder geruchten waren dat ze in de etalage stonden, deze werden ten stelligste ontkent, is het nu dus een feit. Hyves is geen zelfstandig bedrijf meer.

Manager business development Yme ziet (uiteraard) vooral nieuwe kansen. Veel mogelijkheden om dingen nog sneller uit te voeren. Ik vrees dat dat nog wel eens tegen kan vallen in een trage organisatie als TMG.

Gedachten

Mijn gedachten hierover? Gemengd. Op zich is het mooi dat Hyves in Nederlandse handen blijft. Goed om te zien dat de strategie in eerste instantie gericht is op het als zelfstandige unit behouden en dat men kijkt naar Marktplaats achtige constructies binnen Ebay.

Aan de andere kant zie je dat Facebook is verdubbeld van 1,5 naar ruim 3 miljoen Nederlandse leden in een jaar. Het aantal mensen dat een tweede profiel bijhoudt is groot en de overstappers ook. Kan Hyves blijven bestaan? De nieuwe diensten maken wel een mooie lock in, maar toch heb ik mijn twijfels.

Daarnaast heeft TMG niet bepaald een reputatie van goed omgaan met sociale netwerken (superdudes en sugababes zijn ook de nek om gedraaid door falend management van TMG kant) en is het dus maar af te vragen of het geen tweede Myspace wordt.

Impact

De impact voor recruitment zal voorlopig nog minimaal zijn. Met voorlopig zeg ik het eerste jaar in ieder geval. Hyves is het blijft het grootste kanaal, hoewel het me niet zou verbazen als het aantal Facebook leden nu nog harder zal stijgen. Mogelijk dat er op korte termijn een aantal nieuwe mogelijkheden bij komen, immers heeft TMG ook een positie in de recruitment markt. De vraag is alleen of dit financieel aantrekkelijke opties zijn.

Wel zou ik bijzonder snel beginnen met het opzetten van een Facebook fanpage en Facebook een vast onderdeel van de arbeidsmarktcommunicatie maken, zoals Hyves dat als het goed is ook al is.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.158 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn