Creëer een leuke baan

Door Bas van de Haterd op 01-11-2010 07:41.

Recent kreeg ik een leuke opmerking vanuit een aantal partners uit het marketingvak (dus niet recruitment of AMC) over een vacature. Ah, ze zoeken dus eigenlijk een marketing manager, met social media ervaring, communicatie kwaliteiten, moet ook kunnen designen en betalen het salaris van een marketing assistent. Volledig correct als je de functie-eisen doorlas, die een totaal onrealistische combinatie van eisen gaf voor de functie titel die er boven stond.

Het is mij al vaak voorgekomen, ook bijvoorbeeld als partner in Marketingfacts Jobs, dat ik een klant de vraag stelde of hij/zij serieus reacties verwachtte op die vacature. Zo herinner ik me een vacature waarbij één ding zeker was: er was één persoon in Nederland die aan die eisen voldeed, de persoon die net vertrokken was.

Leuke functie

We spreken in het vak veel over de juiste mensen vinden, de manieren waarop je kan zoeken, het inzetten van social media, een mooi employer brand, maar de basis vergeten we vaak. Het beleid, de strategie rondom een leuke functie. Niet puur nadenken: dit werk moet gedaan worden dus maken we daar een baan voor. Proberen je in iemand te verplaatsen en te kijken: wat kan deze baan leuk maken? Hoe creëer je een leuke functie voor bepaalde mensen?

Laat ik een heel persoonlijk voorbeeld nemen: de onderzoekers voor Digitaal-Werven. Toen ik daar vier jaar geleden mee begon zei één van de directeuren van één van de grootste onderzoekers van Nederland tegen me: Bas, dit krijg je nooit rendabel. Het is té goed, je meet teveel facturen, dat kan kostentechnisch niet uit. Omdat ik het werk echter anders heb ingericht dan andere onderzoekers kan dat wel, betaal ik geen top salarissen en werkt men een stuk efficiënter. Ook heb ik elke keer meer mensen die voor me willen werken dan dat ik werk heb.

Mijn uitgangspunt bij Digitaal-Werven was: hoe zou ik dit willen doen? Wat maakt dit een leuke baan? Ten eerste is het iets dat veel studenten leuk zullen vinden als bijbaan: websites evalueren. Staat ook nog goed op je CV als je de nieuwe media in wilt. Dus heb ik expliciet gekozen een systeem te ontwikkelen dat online beschikbaar is (waarom zou je je geografisch beperken?) en zo in elkaar zit dat het eenvoudig uit te leggen is. Mensen werken dus vanuit huis, wanneer ze willen, met een baan waarop je websites bekijkt en vragen over beantwoord. Het voordeel is dat ik met deze banen top studenten aantrek tegen een uurtarief (ik betaal 10 euro per uur) dat niet in verhouding staat met de vaste krachten die veel onderzoekers moeten inhuren. Goede kans dat mijn mensen wel meer gemotiveerd en daarmee beter zijn, de absolute technische kennis is namelijk ondergeschikt aan de motivatie om goed te doen in deze baan.

Aanpassen werk

Vaak hoor ik het argument van recruiters dat ‘de baan er nu eenmaal zo uitziet’ en ‘dit is wat de lijn wil’ of ‘we zijn zo nu eenmaal georganiseerd’. Dat kan allemaal en als je mensen kan vinden is dat geen probleem. Wanneer je echter echt moeilijk vervulbare vacatures hebt die tijden open staan is het misschien verstandig eens te kijken of je een dergelijke functie niet anders kan invullen. Of het werk misschien niet anders ingericht moet worden.

Dat is nadrukkelijk een taak voor HR en/of recruitment wat mij betreft. Die O van het oude P&O moet weer nadruk krijgen. Binnenkort geef ik hier (op het inmiddels uitverkochte congres) een lezing over (herhaling in februari): van human capital naar social capital. Wat mij betreft is de nieuwe rol van HR en recruitment het oplossen van problemen die met de mensen in de organisatie te maken hebben. Dat hoeft niet per sé het binnenhalen van vaste krachten te zijn, je moet voortaan ook kijken naar crowdsourcing, co-creatie en zelfstandigen. Ik hoor al jaren dat HR een plek aan de directietafel wil, dit is de manier om daar te komen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


379 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën