Werken bij ASML – review

Door Bas van de Haterd op 30-10-2010 11:09.

Op nu.nl lees ik dat het alle hens aan dek is bij ASML. Het is top drukte, men zoekt veel personeel en heeft de traditionele manieren weer uit de kast gepakt: pagina grote advertenties in de landelijke kranten. Nu ken ik de markt waarin men werft niet goed genoeg, dus daar geen kritiek op. Toch wil ik dan even kijken in hoeverre men ook aan de conversie van de uitingen gedacht heeft: de wervingssite. Ik ga eens kijken bij www.werkenbijasml.nl. Tot mijn verbazing komt deze op de normale homepage uit en niet op het werken bij deel. Een eerste heel eenvoudig te verbeteren punt dus. 

Op die homepage is het even zoeken naar het carrière deel. Iedereen in het westen leest van links naar rechts, dus dat geeft in deze ook redelijk aan hoe belangrijke de carrière pagina op deze site is… het allerlaatste puntje.

Het eerste dat opvalt is dat de hele site in het Engels is. Ongetwijfeld een keuze, dat hoor ik de laatste tijd vaker van grote, internationaal opererende bedrijven. Die leven namelijk in de illusie dat dat niet uitmaakt. De vraag is (en die kan ik niet beantwoorden): hoeveel procent van je werknemers is Nederlands en hoeveel niet Nederlands? Als je primair in Nederland werft (laten we zeggen 33% of meer mensen zijn Nederlander) zou ik er óók een Nederlandse site naast houden. Het heeft niets, maar dan ook niets, te maken met de vraag of men wel of geen Nederlands spreekt. Het aanbieden van de informatie in het Nederlands heeft twee redenen:

  • Zoekmachine optimalisatie
  • Uiteindelijk lezen we liever Nederlands

Vanuit SEO perspectief: in het Engels is de concurrentie 10.000 keer groter dan in het Nederland. Daarnaast zoekt het overgrote deel van Nederlanders in het Nederlands. Meer dan 25.000.000 Nederlandse zoekopdrachten op vacatures per maand, daar haal je nu niets uit.

Het tweede punt blijft punt van discussie. Toch stel ik altijd de vraag aan de recruiters: lees je ook buitenlandse blogs? Slecht een heel beperkt aantal doet dat. Lees je je boeken in het Nederlands of het Engels, slecht een heel klein deel leest zelf Engelstalige boeken. Dat is de reden dat als de meerderheid van je mensen (dat wil zeggen: significant groter dan elk andere land) Nederlander is moet je gewoon ook een Nederlandse site aanbieden.

De site zelf

Eén zeer eenvoudig te verwerken tip dus (een goede redirect van de werkenbijasml site) en een tijdrovend, maar wel belangrijk advies om ook een Nederlandse site te maken (dat men toch niet gaat opvolgen en daarom zullen berichten dat men mensen blijft zoeken nog tot het eind der tijden blijven). Maar dan nu de site zelf.

Aan het oog is in ieder geval niet gedacht, het inhuren van een designer is overgeslagen. In het midden staat een enorme visual, waarvan ik verwacht had dat het een video was, maar het is een soort grafische weergave van de geschiedenis van het bedrijf. Het idee is goed, corporate story telling. De uitvoering (zowel technisch als functioneel) bijzonder slecht. Ten eerste was mijn verwachting dus geheel anders, man had dit ook kunnen integreren en onderdeel van de site kunnen maken. Ten tweede verleid het niet, het voegt heel weinig toe. Er staan een aantal key events van het bedrijf opgesomd, maar geen verhaal erachter, geen emotie en al helemaal geen call to action.

Dat is ook de eerste vraag die ik me stel: wat voegt het toe? Wat is je doel van deze carrièresite? Mensen laten solliciteren? Waarom gebruik je dan je primaire beeld om iets te bieden dat niet verleid en ook niet mensen dieper het proces in helpt?

Verder staat de carrière homepage helemaal vol met info, ik heb geen idee waar ik moet kijken, geen idee waar men wil dat ik heen ga, geen idee wat nu relevant is en wat niet. Er zit ook geen structuur in, kijk enkel naar het menu. Home, ASML.com (ze willen dus dat ik zo snel mogelijk weer vertrek?), your background, working at ASML, Employees, Business area’s en vacancies. Iemand die deze volgorde begrijpt? Dat je van kandidaat, bedrijf, collega’s, bedrijf, vacatures gaat?

Employees

Dat ziet er goed uit, hier is die designer wel weer aan de pas gekomen. Duidelijk ook met naam en functie.

Dan pikken we er ééntje uit. Het beeld beweegt mooi, het reclamebureau kan trots zijn. Keurig gedaan, ziet er gelikt uit. Een mooi puntje om de video te starten.

Hoewel je je moet afvragen waar deze extra pagina voor nodig is natuurlijk. Eén quote erbij zetten? Een extra klik? Gebruiksvriendelijk is het niet echt.

Dan klik ik op het pijltje, laat maar komen die video.

Video? Nee, daar was het budget blijkbaar niet toereikend voor. Want er komt een lap tekst. Op zich niets tegen tekst hoor, werkt vaak ook uitstekend, maar waarom geef je me een typische startknop voor een video als je geen video hebt. Een tweede keer dat ASML me misleid met impliciete beloftes die men niet waar maakt.

Personal development

Laat ik er dan eens een ander stukje uit pakken. Personal development.

Dit is hoe men dat presenteert. Dit is nog maar een klein stukje, de tekst loopt nog een heel eind door. Er is niets mis met het aanbieden van veel informatie, helemaal niets. Zeker voor deze doelgroep is dat belangrijk en is tekst waarschijnlijk het juiste medium. Echter, waarom zonder enige opmaak? Waarom mag er geen plaatje in de tekst bij? Waarom moet het lettertype zo klein zijn? Waarom bijna geen tussenkopjes of andere opmaak elementen?

Vacatures

Tot slot nog even naar de vacatures kijken. Eerste dat opvalt, klikken op vacancies werkt niet, je moet per sé kiezen voor één van de sub opties (vacancies search engine of internships search engine). Waarom dat ‘search engine’ erachter staat weet ik niet, maar wederom laaghangend fruit: maak de normale hoofdnavigatie items ook altijd klikbaar.

Ook bijzonder, naast de search engine staat: careers website. Daar ben ik toch nog? Dat is toch gewoon home? Wat doet die link daar?

De interface van het zoeken… wat kan ik er van zeggen: gemaakt door IT’ers, geen designer naar gekeken, geen usability persoon naar gekeken, gewoon zoals het een IT’er beaamt een zoekmachine te maken.

Met zoveel mensen die men moet werven zal men wel recruiters zoeken, dus ik ga zoeken op HR functies in Nederland. Dit is de feedback die ik krijg.

Een stukje tekst dat als de baan van je dromen er tussen zit je kan solliciteren (duh), half uitgelegd hoe het proces werkt, een link naar een carrière nieuwsbrief (waarbij men refereert naar een alert service, maar die niet linkt). Als ik die ‘job update’ onderaan aanklik moet ik opnieuw mijn selectie maken. Erg klantvriendelijk (NOT).

Als ik een vacature selecteer is één van de interessante punten: vacant: yes. Daar mag je toch vanuit gaan? Ik zocht toch in vacatures? Of hebben ze anders ook profielen die ik kan zoeken? Moet je dan geen zoekveld: positie nu open bijvoegen?

De vacature heeft qua kopjes redelijk veel, maar in tekst valt het vies tegen als ik eerlijk ben. Wederom is de opmaak iets waar geen aandacht aan besteed is. Het leest niet prettig weg.

De enige sollicitatie ‘knop’ zit onderaan in de vorm van een klein links. Geen call to action, goed zoeken om te solliciteren. Als ik op solliciteer klik krijg ik een pop up die er als volgt uit ziet, nadat ik eerst een privacy statement moest accepteren (gelukkig dat deze ook echt in beeld stond).

Niet echt uitnodigend lijkt me. Twee ‘questionaires’ gevolgd door attachments. Wat zouden ze allemaal willen weten?

Bij het eerstvolgende veld al een heleboel informatie die ook in elk CV staat.

De enige informatie die waarschijnlijk niet in een CV staat (availiability, expected salary) is dan weer niet verplicht.

Conclusie

ASML heeft net, zoals men zelf zegt, hele rustige tijden achter de rug. Alle tijd dus om het belangrijkste onderdeel van je wervingsproces, je eigen wervingssite, eens goed onder de loep te nemen. Dat is duidelijk niet gedaan, waardoor men nu weer hard moet werven en veel van hun wervingsbudget weggooit. Immers is elke gemiste conversie vanaf een campagne geld weggooien.

Aangezien men adverteert in alle Nederlandse kranten kan je aannemen dat men vooral ook Nederlanders zoek. Een Nederlandstalige site is dan gewoon slim, al is het maar vanwege de seo. Nu is dat iets waar men, gezien de techniek van de site, toch niet mee bezig is, dus die gratis bezoekers maakt ze blijkbaar niet uit.

Ik begon dit artikel met de gedachte een stukje te schrijven met enkele verbetersuggesties, gewoon het laaghangend fruit zoals het aanbieden van extra informatie of het net iets optimaliseren van de structuur. Mijn slotconclusie kan echter niet anders zijn dan dat men nu met spoed een nieuwe site moet maken, maar dat wel goed moet doen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


3.026 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën