Ongeveer een maand geleden verscheen er een artikel op Computable over de werving van Ordina. Men zoekt 300 nieuwe werknemers en doet dit bij kaarslicht. De reacties onder het stuk waren niet mals. Reacties als: “Diner bij kaarslicht. Geheel aansluitend op de schone schijn van dit bedrijf. Een “ieder voor zich, god voor ons allen detacheerder” en “…  heeft gelijk, er zijn veel medewerkers vertrokken omdat ze ontevreden waren, ik ben daar ook een van. En bedrijf dat intern slecht communiceert, en de arbeidsvoorwaarden met terugwerkende kracht aanpast, daar wil ik niet voor werken” dragen niet bepaald bij aan een positief employer brand. Dit ging uiteraard in een tweet van mij met een tekst in de trend van: ik ben benieuwd of Ordina aan webcare doet. Een paar uur laten had ik PR manager Sabine Steen Lakerveld van Ordina aan de lijn. Iemand met wie ik in een ver verleden nog contact had gehad, ook over vergelijkbare zaken. Ja, Ordina doet aan webcare, maar reageert niet overal op.

Het computable stuk

De visie van Ordina is dat men wel alles volgt, maar niet overal op reageert. Op zich niet slecht, in emotie is weinig te winnen. Je moet ook niet op elke scheet ingaan in social media en op emotionele reacties moet je zeker niet reageren.

Toch ben ik het niet eens met de niet reactie strategie in het computable stuk. Sabine vertelde me onder andere dat het gros van het verloop door natuurlijk  verloop is gegaan. En dus niet door ontslag. Dit was nieuws voor mij, maar volgens haar algemeen bekend.

Daar zit dus de crux wat mij betreft. Als je zelf alles al 100 keer verteld hebt, denk je dat iedereen het wel weet. Echter, dat is dus vaak niet het geval, er heerst een beeld, niet gestoeld op feiten. Ik dacht dat Ordina ook meer dan duizend man eruit had gegooid. Niets van waar dus.

De strategie van Ordina is bij deze stukken: niet reageren, discussie strand vanzelf. Ergens klopt dat, je moet geen olie op het vuur gooien. Echter, het blijft tot in de einde van dagen in de zoekmachines terugkomen. Om dit te onderbouwen: als ik op Marketingfacts kijk naar mijn 5 best gelezen berichten staan er daar twee van 2006 en twee van 2007 tussen. Waarom? Ze blijven bezocht worden, ze blijven in Google gevonden worden. Een reactie van Ordina waarin ze het (weer) uitleggen hoe het zit zou in deze denk ik niet misstaan.

Ergens ben ik er natuurlijk blij mee dat men wel bewust een keuze maakt, dat is al meer dan de meeste organisaties. Ik ben het alleen dus niet eens met de keuze…

Social meisje

Dan zie ik vervolgens een blogpost van Social Meisje. Die haalt mijn posting van op Marketingfacts aan (vandaar dat ik hem ook zag). Daarin geeft ze o.a. aan dat klagen op Twitter over de sollicitatie bij Ordina heeft geholpen omdat diezelfde Sabine Steen Lakerveld dus reageerde en zorgde dat het toch in orde kwam. Ordina doet op dit gebied dus wel aan webcare en dat is mooi.

Communicatie, geen HR of recruitment

Opvallend is wel dat dit volledig komt vanuit de Communicatie / PR afdeling van Ordina, niet rechtstreeks vanuit HR of recruitment. Dit terwijl het toch echt recruitment en employer branding issues zijn. Het is opvallend dat deze afdelingen zelf dan niet aan webcare doen, hun inspanningen op employer branding schade laten berokkenen en hun eigen recruitment activiteiten bemoeilijken door een steeds verslechterend online imago. Natuurlijk is Ordina niet de enige organisatie die social media bij communicatie belegd, maar volgens mij is social media iets dat juist organisatiebreed moet worden opgepakt.

Disclaimer: aangezien ik in dit artikel refereer aan persoonlijke gesprekken is het artikel vooraf ingezien door Ordina en hebben zij toestemming gegeven voor het publiceren van het initieel vertrouwelijke gesprek.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


270 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën