We willen niet wéér een nieuw profiel aanmaken, niet weer lid worden van een nieuw netwerk. Daarom bepleite ik eerder al dat je je vooral niet moet focussen op de bouw van een eigen sociaal netwerk. Bouw vooral je business op bestaande netwerken, zoals Hyves en Facebook.

Hier zit echter ook een nadeel aan, niet zozeer het verlies van controle (die is iets minder, maar het profijt is veel groter), maar ook het feit dat er wel geswitched wordt in netwerken. De online wereld deelt zichzelf regelmatig opnieuw in en dat kan best hard gaan. Myspace was ooit het grootste online netwerk ter wereld en nu… tja. Op Techcrunch kwam ik twee kaarten tegen die het bijzonder goed illustreren.

De kaart van het online landschap in 2007 (slechts 3 jaar geleden) zag er als volgt uit:

MySpace regeeerde de socialene netwerken, Facebook was een klein landje, Orkut (van Google) had nog kansen, Friendster, Xanga, Classmates, etc draaide nog volop mee.

In 2010 is de volgende kaart een geschatte weergave van de realiteit in de wereld.

Facebook regeert de wereld, met Farmville en Myfarm (Chinees) als grote dochters die erop gebouwd zijn. Youtube en Twitter zijn mega, daar waar ook Skype (terwijl het in 2007 al bestond) een veel prominentere positie heeft ingenomen.

Toekomst

De toekomst? Die weten we niet. Natuurlijk zijn er trends, maar het leuke van online is dat er in no-time een enorme verschuiving kan plaatsvinden. Farmville bestond in 2007 nog niet, is nu een significant onderdeel van de social media wereld. Last.fm had grote kansen in de online muziekwereld, maar nu is Spotify het helemaal. World of Warcraft domineerde de online MMROPG gaming scene, is nog steeds belangrijk, maar zijn machtspositie kwijt.

We weten niet waar het heen gaat, maar door dat te weten kan je je strategie ook bepalen. Niet dat je achter elke trend aan moet lopen, dat is niet verstandig. Het bouwen op één platform is echter ook niet verstandig. Probeer altijd je communities op meerdere platformen te zetten en dit aan de achterkant te koppelen. Probeer zoveel mogelijk met open standaarden te werken zodat de data makkelijk te verplaatsen is van het ene naar het andere netwerk. De netwerken zullen daar niet echt aan meewerken, maar voor het opbouwen van een duurzame business is het wel essentieel.

Deze kaarten geven aan hoe snel het online landschap is veranderd in drie jaar tijd. Verandering lijkt op dit moment de enige constante, daar moet een strategie op gebaseerd zijn.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


142 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën