Toen de genomineerden voor Digitaal-Werven bekend werden gemaakt werd op personeelslog de vraag gesteld: waarom zit werken bij klap er niet bij? Het antwoord is eenvoudig, ze zijn niet meegenomen in het onderzoek. Ik heb er nog nooit van gehoord, ik heb geen uiting van ze gezien de laatste 3 jaar en ze hebben zichzelf niet gratis aangemeld. Dat wil echter niet zeggen dat ik nu niet naar deze site kan kijken natuurlijk.

De homepage is een verademing, heerlijk. Een mooi logo bovenin, daarna meteen de referenties in beeld en daaronder de vacatures, waar het natuurlijk om draait. Heel goed gedaan, niet teveel informatie, duidelijke calls to action.

Wat ik ook heel sterk vind, de mensen (echte medewerkers) veranderen steeds met daarbij het onderwerp waarover ze in de video vertellen. De video’s kan je daarnaast afspelen. Helaas synchroniseren ze niet altijd even goed, of in ieder geval niet automatisch, waardoor je regelmatig een andere referentie krijgt dan de persoon die ernaast is afgebeeld. Erg spijtig. Ook, maar dat is een kwestie van smaak misschien, is het jammer dat je niet kan scrollen in de video’s en ze zijn niet geïndexeerd. Ik weet dus niet wat er nog gaat komen, hoeveel tijd nog, etc. De buttons voor pauze en zo staan er rechts naast, terwijl ze normaal in video’s eronder staan, wat even zoeken was.

De video’s zelf zijn wel erg mooi, snel en hip geschoten, zwart-wit, in dezelfde stijl. Daar is duidelijk aandacht aan besteed, hoewel ik me afvraag of snel en hip ook echt bij de cultuur van een assurantiemakelaar (wat dat is Klap zo blijkt) past.

Vacatures

Meteen onder de filmpjes staan de vacatures, duidelijk en helder in beeld. Helaas weer zonder een kort profiel. Ik zie een desk account manager (zou dat iemand zijn die enkel intern werkt of kantoorbenodigdheden verkoopt?) en een marketing stage (wat de opdracht gaat inhouden, geen idee). Jammer.

Dit is grappig genoeg als je op vacatures klikt wel weer het geval.

Dat maakt het voor mij totaal onbegrijpelijk dat op de homepage er geen kort profiel bij staat. De foto van de commericeel directeur erbij: leuke persoonlijke tint (hoewel ik denk dat er betere foto’s van de man te vinden zijn). De omschrijving van het korte profiel… zegt helaas weinig over de inhoud van de vacature. De call to action is wel ENORM aanwezig.

Ook leuk is dat men meteen een beetje informatie geeft op die pagina over het bedrijf. Zo geeft men aan: met ruim 70 medewerkers. Het geeft meteen een beeld, slim gedaan.

De vacature zelf is vlot geschreven, helaas is de sollicitatieknop enkel bovenin te vinden, dus als je de vacature uit hebt, heb je geen idee waar je moet solliciteren, want die knop is niet meer in beeld.

Wat wel ontzetten slim gedaan is, is naast de vacature een ‘wie wordt je manager’ met een link naar zijn linkedin profiel. Hier heb je ook meteen de reden dat die foto bij de vacature staat.

Wat ik alleen me afvraag: waarom dan niet ook die van de recruiters die er boven is vermeld. Als ik mijn sollicitatie aan iemand anders moet richten, waarom dan ook niet zijn foto en profiel?

Daarnaast biedt men alle mogelijkheden de vacature te delen, sharen, etc in social media. Ook gewoon goed gedaan.

Tevens staat er een ‘meer vacatures’. Als klein bedrijf zal Klap niet zo snel er zoveel hebben dat dit per sé gerelateerde vacatures moeten zijn, meer dan 5 op een bestand van 70 man zullen er wel niet snel open staan. Dus ook slim.

Sollicitatieproces

Ondertussen ben ik al weer aangekomen bij het sollicitatieproces en dat ziet er ook gewoon heel eenvoudig en simpel uit, zoals het hoort.

Niet teveel velden, mogelijkheden tot uploaden van de bestanden en men geeft aan duidelijk in Twitter te zitten. Je mag je motivatie zelfs tweeten. Daarmee is mijn vraag: hoe jong en hip is men wel een beetje beantwoord: voor een verzekeraar heel erg denk ik.

Wel apart vind ik dat je moet kiezen welke functie je wilt solliciteren en ineens hier ook het traineeship bovenkomt. Dat kom ik namelijk nergens anders tegen op de site.

Informatie

Het sollicitatie-proces is keurig en duidelijk omschreven, hoewel ik het kopje ‘solliciteren’ een beetje vreemd vond. Ik had eerder gekozen voor een naam als ‘sollicitatieproces’ bijvoorbeeld. Nu dacht ik dat in hier zou kunnen solliciteren. Wel is het stappenplan en men geeft duidelijke elke stap aan. Helaas geen tijdspad waarop je een reactie kan verwachten.

Tevens is er een keurige pagina over de personeelsadviseur. Heel goed, persoonlijk. Erg mooi ook de agenda erbij (ze werkt part-time, dus nu weet je wanneer je wel en niet zou kunnen bellen). Gewoon slim, persoonlijk, top.

Wel apart vind ik dat naast die vacature een andere naam stond, waarvan ik later zie dat het de algemeen directeur is. Je moet je sollicitatie dus richten niet aan de personeelsadviseur, niet aan je toekomstig manager, maar aan de algemeen directeur (wat je alleen weet dat hij de hoogste baas is als je verder op de site komt bij over klap).

Er is ook een sectie arbeidsvoorwaarden, niet heel uitgebreid, maar men besteed er tenminste tijd aan.

Klap Academy

Daarnaast spreekt men uitgebreid over de klap academy, hun paradeplaatje zo te zien. Het is duidelijk dat men hier veel tijd en energie in stopt, dus dat mag dan ook duidelijk herkenbaar naar voren komen.

Blog en chat

Tevens heeft de site een blog en een chatfunctie. Onderaan de site is iemand duidelijk bezig geweest de SEO te optimaliseren, waarbij ineens ook een e-mail mogelijkheid is.

Wat ik volkomen niet begrijp is waarom er daar ineens ween optelsom gemaakt moet worden om te mailen. Ongetwijfeld om spambots weg te houden, maar dat is net als captcha’s toch iets dat professionele sites jaren geleden achter zich gelaten hebben.

Intern project

Wat ik persoonlijk erg leuk vind is dat er een blog te lezen is dat dit een intern project is geweest. Volledig zelf gemaakt door de eigen IT afdeling, met input uit het eigen bedrijf. Geen reclamebureau, geen externe partijen, niets daarvan. Ook zie ik dat de site al in mei live is gegaan, dus ik heb hem echt een tijd gemist.

Conclusie

Klap bewijst voor mij drie dingen. Ten eerste dat een klein bedrijf heel erg goed zichzelf kan profileren en dat er absoluut geen grote budgetten nodig zijn om een hele goede digitale sollicitatie-ervaring neer te zetten.

Ten tweede dat intern draagvlak veel belangrijker is dan een extern bureau. Dat je intern tot hele mooie, authentieke dingen kan komen, als je er maar tijd en energie in stopt.

Ten derde dat een adviseur (ik predik nu voor eigen parochie) toch ook wel iets toevoegt. Al is het maar als kritische blik. Want hoewel ik ze een groot compliment moet maken, is er toch nog wel het één en ander voor verbetering vatbaar. Kleine (en soms iets grotere) dingen die waarschijnlijk vanwege de ‘bedrijfsblindheid’ nu er staan die een externe er wel uitgehaald had.

Had men een kans gehad indien ze zich hadden aangemeld voor Digitaal-Werven? Voor een nominatie misschien wel, het zal op het randje gezeten hebben.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.095 views | Reageer (8 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën