Heel wat jaren geleden sprak ik iemand, hoofd recruitment bij behoorlijk grote corporate, die bezig was met ‘een eigen sociale netwerk’ op te zetten voor een bepaalde moeilijk werfbare doelgroep. Een man met visie, dacht ik bij die eerste zin. We spreken hier over 2007. Hij zou dan een inhoudelijke community opzetten waarin mensen in deze niche met elkaar konden sparren, ondersteund met de kennis van het bedrijf. Hij deed dat samen met een partij die erg veel kennis van social media had en het was dan zijn community. Toen ik dat hoorde was het eerste wat ik tegen hem zei: dat kan niet. Hoe kan het ‘jouw community’ zijn. Jouw vrienden zijn toch ook niet van jou? Je kan toch geen eigenaar zijn van relaties? Nee, dat begreep hij ook wel en zo bedoelde hij het niet, maar hij ging wel de concurrenten weren en de bureaus en hij was wel de eigenaar.

Het succes van deze community kennen we allemaal, immers is de zo’n succescase sinds 2007 overal uitgedragen door met name de partner die erbij betrokken was. (Voor hen die het niet doorhebben, dit is sarcasme).

De opzet was van te voren gedoemd om te mislukken. De man had het allemaal wel gehoord, maar nooit begrepen. Hij dacht in ‘eigendom’, niet in faciliteren. Ik hoor dit overigens nog vaak als er gesproken wordt over corporate communities voor bijvoorbeeld werving. Ik heb dan altijd de neiging om een hele kleine scene uit ‘Finding Nemo‘ na te spelen. Mine… mine mine mine mine mine mine mine….

Het probleem waarom de meeste communities niet werken is omdat de meeste managers nog steeds denken in termen van eigendom. Men heeft dan wel door dat ze niet de eigenaar van de contacten zijn en iedereen vrij is te komen en gaan wanneer hij of zij wil, maar het fundamentele besef dat je hooguit een platform kan opzetten en het kan faciliteren is er nog niet, tenminste bijna niet.

Platform

Een gevolg hiervan is dat de meeste partijen nog steeds een eigen platform bouwen. Een eigen community met eigen profielen en eigen software. Soms wel met enige integratie van andere platformen, welke dan wel vaak zeer beperkt is.

Farmville had geen 75.000.000 leden in 9 maanden gehaald als ze een eigen platform hadden gebouwd. Op Facebook bouwen (met een semi eigen platform) behaalde ze dat wel. Dat heeft Zynga (de partij achter farmville en maffia wars en dergelijke spellen) het record laten zetten qua snelheid van 50.000.000 gebruikers wereldwijd te halen. Sneller nog dan de iPod.

In Nederland hebben we bijvoorbeeld ikki. Trots is men dat men de 100.000 leden is gepasseerd. Op zich een prestatie die niet elk netwerk haalt, het Volkskrant carrière netwerk is inmiddels een stille dood gestorven. Maar zelfs 100.000 leden, zeker met de inspanningen en bedragen die er mee gemoeid zijn, is heel beperkt. In verhouding met b.v. de Facebook applicaties stelt het niet veel voor. Hyves met 9.000.000 leden is natuurlijk ook van een hele andere orde van grote. Appels met peren vergelijken? Misschien wel, maar feit blijft dat er praktisch communities bij zijn gekomen van enige omvang die geheel op zichzelf stonden, terwijl er wel grote aantallen zich binden als het op een ander platform gebouwd wordt. Het proberen een eigen netwerk te bouwen was in beide gevallen een strategische fout, een typisch geval van ‘too little, too late’.

Stanislav bijvoorbeeld, de campagne van het ministerie van justitie met Hyves samen. De video werd 5.000.000 keer bekeken in 7 dagen tijd. Natuurlijk, een campagne, maar het geeft aan hoeveel sneller zaken gaan als je ze op een bestaand platform bouwt. Farmville heeft dus 75 miljoen spelers in 9 maanden opgebouwd, zusje Frontierville haalde binnen de maand 5 miljoen spelers. Dit zijn platformen, communities, gebouwd op een bestaande community.

Realisme

Wil dat zeggen dat het bouwen van een community op een bestaand netwerk altijd succesvol is? Verre van. Voor elk succesverhaal zijn er immers 100 onsuccesvolle.

Primair zijn er twee elementen waar je rekening mee moet houden. Ten eerste het idee zelf. Waarom zouden mensen lid willen worden van je community, wat zit er voor hen in. Ten tweede de tijd die je ervoor beschikbaar hebt. Zeker in het begin helpen communityleden elkaar maar heel beperkt. Uiteindelijk hebben de meeste communities de 90-9-1 regel. 90% doet niets en consumeert, 9% reageert af en toe, 1% is actief en produceert. Daarnaast kost het altijd enige tijd voordat iets is opgebouwd.

Conclusie

Het opbouwen van een eigen community is zeer goed mogelijk. Er zijn een aantal zaken om in het achterhoofd te houden om de kans op succes te vergroten:

  • Doe iets bijzonders. Iets dat er nog niet is of dat je veel beter kan doen dan dat wat er al is;
  • De community is niet van jou, je kan hem faciliteren, maar beschouw het niet als je eigendom;
  • Bouw op een bestaand platform, maak de drempel tot inschrijven zo laag mogelijk;
  • Mensen willen niet wéér een nieuw profiel aanmaken;
  • Zorg dat er voldoende tijd vrij is om de community actief te maken en te houden;
  • Zorg dat er voldoende tijd beschikbaar is om er een succes van te maken.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


312 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën