WerkenbijdeNS – review

Door Bas van de Haterd op 08-10-2010 08:15.

Woensdag hebben we de NS Trainee Hyve onder de loep genomen en dat was best een goede ervaring. De WerkenbijNS site is niet genomineerd voor Digitaal-Werven, dus het is niet één van de vijf beste sites, maar dat wil niet zeggen dat hij per definitie niet goed is. Het eerste dat opvalt is dat werkenbijDEns niet uitkomt bij de juiste site. Zo te zien is dit puur een kwestie van geld dat men er voor zal willen hebben, dus als ik de NS was zou ik die traffic niet willen missen en gewoon in onderhandeling treden (en als men niet meewerkt kijken wat de juridische mogelijkheden zijn).

De site zelf is met veel visuals op de homepage. De wapperende haren heb ik me laten vertellen staan voor het ‘in beweging’ en op zich kan ik die pay off wel begrijpen. Hoewel het natuurlijk wel redelijk standaard is past hij bij de NS op zich wel.

Opvallend is de tag cloud onderaan de site, waarop staat waar men op gezocht heeft. Geen idee welke zoekopdrachten het zijn, maar blijkbaar maakt men hier gebruik van user generated content en is dit wat anderen zoeken. Geen slecht idee, leuk gedaan.

Midden in de visual, op de plek waar je kijkt (de call to action) staan de actuele vacatures. Voor iedereen hetzelfde. Ik ben nu al een paar keer terug gekomen, maar ze passen zich niet aan aan mijn bezoekgedrag. Jammer. Daaronder staan de bedrijfsonderdelen (waarom?).

De call to action is dus niet zuiver wat mij betreft. Gewoon enkel mensen doorsturen naar de vacaturebank lijkt me veel verstandiger. Nu staan ‘alle vacatures’ een beetje onderaan weggestopt en actuele vacatures is niet klikbaar. Gewoon twee links: Vacatures bekijken en NS talent clinic (hoewel die naam me niet aanspreekt, zeg gewoon: ons traineeprogramma).

NS als bedrijf

Als je op de eerste link naast Home klikt: NS als bedrijf, krijgen we het volgende te zien. Ik weet niet wie dat bedacht heeft, maar zou die persoon zich nooit meer met website willen bezighouden?

De twee menu-opties staan dus als linkjes er onder. Waarom open je niet gewoon de eerste? Dit is een zeer vervelende pagina voor de gebruikers en volkomen overbodig.

Bij de bedrijfsonderdelen kom je vervolgens een menu tegen waarbij weer heel erg vanuit het bedrijf is gedacht en vergeten is dat elk bedrijf een samenzwering tegen de buitenwereld is. Daarmee bedoel ik dat de terminologie van elk bedrijf uniek is, volkomen helder voor de werknemers, maar totaal onbegrijpelijk voor elk andere mensen. Bedrijfsonderdelen weergeven is slim en goed, zeker in het geval van de NS. Wat NS reizigers is weten de meeste mensen nog wel, maar NS Poort, Abellio? Geen idee. Ben je dan getriggerd om te klikken? Ik betwijfel het. Dus waarom geen korte omschrijving?

NS als werkgever

Ik zal net blijven zeuren, maar bij NS als werkgever gebeurt dus hetzelfde als bij NS als bedrijf als je gewoon het hele menu aanklikt. Vervolgens krijg je bij ‘jij maakt het verschil, een nieuw ‘menu’ zoals ook bij de bedrijfsonderdelen. Ik maak het verschil, maar ik moet eerst klikken hoe.

Bij ‘iedereen is welkom’ staat een kort stukje, maar in tegenstelling tot WerkenbijStedin kan je hier doorklikken en krijg je daadwerkelijk bewijs voor deze stelling. De volledige lay out is wel verdwenen, blijkbaar was het geld voor gele online verf op, maar je krijgt tenminste meer informatie.

De arbeidsvoorwaarden beginnen met sociale innovatie, iets waar men blijkbaar trots op is, maar dat volgens mij onderaan hoort te staan want het is niet gedacht vanuit de werknemer. Verder staat er redelijk wat informatie, kort en krachtig, maar geen link naar de CAO te vinden die in elk stukje wordt aangehaald.

Aan het werk bij de NS

De kop ‘aan het werk bij de NS’ kent een hele vreemde verdeling. Het begint met ‘ga mee’ en daarna een onderverdeling naar type functies. Studenten, starters en trainees (is een trainee geen starter?), professionals en conducteurs en machinisten. Voel je je meteen gewaardeerd als conducteur of machinist, niet? Je bent geen professional!

Verder zal ik niet opnieuw ingaan op de slechte navigatie, want ook hier moet je klik na klik geven om ergens te komen en de laatste klik is meestal één waarbij de lay out volledig verdwijnt.

Wat ook zeer slecht is, is dat als ik dan vanuit bijvoorbeeld stages naar ‘vacatures’ ga (er staat een link: klik hier voor de vacatures’ ik opnieuw een selectie moet maken. Bij de professional functies kom je na 3 of 4 kliks bij een pagina terecht waar ze van alles over dat functie-gebied samenvoegen.

Een samenvatting over het vakgebied, een referentie (in tekst) met foto, de actuele vacatures (zijn ze dat allemaal of is het een selectie?) en de contactgevens van de recruiter met een foto. Op zich moet ik zeggen dat ik deze pagina’s erg kan waarderen, het is leuk gedaan. Afknapper is dan weer het zinnetje: “Gelieve deze gegevens niet te gebruiken voor open sollicitaties en niet-vacature gerelateerde vragen. Deze worden namelijk niet in behandeling genomen.”

Net als in de trein is klantvriendelijkheid blijkbaar geen kernwaarde bij recruitment.

Aangezien bij enkele andere units er geen vacatures staan en het aantal verschilt per deelgebied verwacht ik dat het alle vacatures zijn, maar aangegeven is het niet.

Vacatures

Dan naar de vacatures zelf, het zoeken en vinden. De homepage heeft een aantal selectieboxen en daarnaast de eerder genoemde functiegebieden. Dit keer kom je wel direct terecht bij de pagina die hierboven staat, ik vraag me dus af waarom via ‘werken bij de NS’ daar een stap tussen moet. Het kan dus wel.

Bij open sollicitaties komen we de tekst tegen zoals hiernaast.

Men is in ieder geval helder en netter dan in de vakgebieden. In beide gevallen mis ik echter een link naar die job alert. Die moet je vooral zelf zoeken, laten we het de mensen niet te makkelijk maken, niet?

Gelukkig kan ik vanuit het zoeken ook een job alert aanmaken, daar is tenminste over nagedacht. Dat kan je niet van het zoeken zelf zeggen. Want plots heb ik als ik ga zoeken andere vakgebieden en andere functieniveaus dan in de site zelf. Zo is Marketing, sales en communicatie ineens uiteen gevallen in marketing en sales, communicatie en commercie. Ook heb ik ineens vakgebieden als ‘intern’ en ‘meerdere’. Complete chaos, net als bij de functie-niveaus, waar ineens ook andere niveaus met andere namen zijn ingevoegd.

De presentatie van de vacatures heeft uiteraard weer geen kort profiel en als je de vacature zelf opent is de hele look-en-feel weer verdwenen. De gele online verf was weer op blijkbaar.

Als je wilt solliciteren moet je eerst een account aanmaken. Totaal overbodig en sollicitant-onvriendelijk. Registreren begint met ook je naam en geboorte datum te vragen. Overbodig want die staan als het goed is toch in mijn CV?

Het gaat verder met nog meer informatie te vragen en een hele bijzondere knop: vink aan om verder te gaan. Oftewel de meest overbodige onzin die er bestaat of dit is een ‘je bent zojuist akkoord gegaan met alles wat wij willen’ knop.

Later kan je je CV uploaden, wat dan wel weer prettig werkt. De ‘jouw e-mails’ is weer een grappige functionaliteit die laat zien welke mails je gehad hebt, om zo makkelijk terug te gaan.

Conclusie

Daar waar de Hyve me een goed gevoel gaf, met een paar verbeterpuntjes, is de site matig. De visuals zijn niet slecht, over de navigatie is niet nagedacht. Niet alleen is de basis navigatie slecht, maar ook kleine dingen zoals linkjes in de tekst als je ergens naar verwijst zijn teveel moeite. Tevens heeft men blijkbaar een bureau dat halverwege vond dat het budget opwas, want ineens valt de hele look-en-feel van de site weg en is alles wit.

Er zitten een paar leuke dingen in, zoals de ‘mashup’ van alles rondom één vakgebied, maar het feit dat de vakgebieden op de site niet overeenkomen met de vakgebieden in het zoekscherm is slecht. Een sollicitatie-proces laten beginnen met registeren is overbodig en zal de nodige sollicitanten kosten.

Al met al denk ik dat de dames en heren van de NS veel kunnen leren als ze op 20 oktober naar Digitaal-Werven zouden komen. Ik nodig ze hier dan ook graag voor uit.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


756 views | Reageer (3 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden WerkenbijdeNS – review | RecTec -- Topsy.com()

  • Bijzonder, ik kreeg de volgende mail van de NS n.a.v. mijn onvolledige sollicitatie:

    Beste Bas,

    Je hebt gesolliciteerd naar de functie van Senior Marketeer maar jouw sollicitatiegegevens zijn nog niet volledig ingevuld. Jouw sollicitatie kan daardoor niet door ons in behandeling worden genomen.

    We verzoeken je om in te loggen op jouw profiel via onze vacaturewebsite en alle gegevens volledig in te vullen. Vervolgens kun je jouw sollicitatie aan ons verzenden.

    Voor de volledigheid je inloggegevens:

    Emailadres: xxxxxxxxxxxxxx
    Wachtwoord: xxxxxxxxx

    Met vriendelijke groet,

    NS Recruitment
    Sandor Snoeren
    xxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.nl

    *** Je kunt niet antwoorden naar dit mailadres. Wil je reageren, mail dan naar ondergetekende ***

    Hierbij bekruipen mijn 2 gevoelens:

    1) Super dat men ziet dat de sollicitatie niet volledig is en men reminderd. Keurig.
    2) Bijzonder amateuristisch dat je niet kan antwoorden op het e-mail adres. Blijkbaar heeft dit niets met de wil te maken, want men zet een mail adres onder in de e-mail waar je wel naar kan reageren. Dus waarom niet gewoon vanuit dat adres versturen? Of een eenvoudige: reply to ‘dat adres’ instellen. De techniek laat duidelijk heel veel te wensen over. Zoals je ook al zag bij het solliciteren zelf. Treurig dat we nog steeds techniek het proces laten bepalen in plaats van het proces door de techniek laten faciliteren. Ik weet niet in hoeverre dit nu een kwestie is van: het ATS kan het niet (in dat geval zeg ik: nieuw ATS zoeken) of men heeft het gewoon verkeerd geconfigureerd.

  • Pingback: Werken bij de NS – een update | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën