Een interessante vraag, recentelijk ook gesteld op Fistful of Talent: van wie zijn je social media contacten? Stel je hebt een Twitter account opgebouwd met 1.000 of 2.000 volgers als recruiter en je vertrekt bij je werkgever, van wie zijn die contacten? Of wat te denken van een Linkedin groep, een blog of een Facebook fanpage?

Dit is wat mij betreft geen uitgemaakte zaak. Het is afhankelijk van de opzet van het account en de mate waarin het heel erg een bedrijfsaccount is of juist een privé account. Een paar voorbeelden:


Een persoonlijk Twitter account, met alle volgers van dien, kan volgens mij nooit worden over gezet naar iemand anders. Mensen volgen elkaar op Twitter omdat ze interesse hebben in die persoon, gekoppeld aan de organisatie die daar achter zit misschien.
Je hebt natuurlijk ook corporate twitter accounts, zo hebben we bij Marketingfacts Jobs een Twitter account gekoppeld aan de jobboard (met een schrikwekkend aantal van wel 89 volgers). Als ik ooit weg ga is dat account natuurlijk van Marketingfacts (het is overigens ook volledige geautomatiseerd), maar mijn eigen account zal ik daar niet achterlaten. Een interessante is b.v. Hyves Campagnes, duidelijk wel een corporate account, maar er staat bij ‘beheerd door’. Door de naamkeuze zou ik zeggen: corporate en dus als deze persoon het bedrijf verlaat blijft het account achter.

Er zijn ook accounts die de persoons- en bedrijfsnaam erin hebben. Dat zijn al lastigere gevallen, hoewel hier de persoon wat mij betreft voorrang heeft (het feit dat je op dat moment bij bedrijf X zit en dat in je account vermeld is secundair). Echt lastig wordt het als je meerdere personen noemt bij je bedrijfsnaam. Dan is het wat mij betreft een corporate account en moet de werknemer gewoon het co-tweet account verlaten.

Een Facebook fanpage is, net als een corporate Hyve of een Linkedin groep, wat mij betreft een uitgemaakte zaak. Die zijn zakelijk en daarmee eigendom van het bedrijf. Een gewoon Facebook account lijkt me ook duidelijk, net als een Hyves account, dat is privé, dus zeker niet van het bedrijf.

Een Linkedin groep is dus van het bedrijf, iemands Linkedin account is van de persoon. Er zijn bedrijven die vinden dat je contacten zou moeten verwijderen of dat deze contacten ook van het bedrijf zijn. Zeker volgens sommige mensen als de contacten zijn opgedaan tijdens het werk. Onzin wat mij betreft, aangezien netwerken een secundaire arbeidsvoorwaarde is. Ik heb ook nog nooit van een ‘begin bonus’ gehoord als je met een groot Linkedin netwerk een bedrijf binnen komt. Dat is dan de reden dat je die baan krijgt toch? Precies, de reden dat je hem neemt is dat je dat netwerk verder kan uitbouwen.
Daarnaast vind ik het altijd knap dat mensen denken dat je eigenaar kan zijn van sociale contacten. Slavernij is volgens mij al heel lang afgeschaft en dus bepalen contacten zelf wel met wie ze contact houden. Hun contactgegevens, ja, die kan je misschien ook bij het bedrijf houden, daar hebben we al jaren een heel probaat middel voor, dat heet een database of CRM / ATS systeem.

Conclusie

Wat mij betreft zijn social media accounts van de mensen als ze privé zijn en van het bedrijf als ze een duidelijke corporate insteek hebben. Probleem is dat er maar weinig hele succesvolle corporate accounts zijn, omdat de meeste mensen nu eenmaal liever met mensen communiceren. Logisch, maar wel vervelend voor traditioneel denkende managers. De oplossing, gewoon weer iemand aannemen met een goed online netwerk.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


251 views | Reageer (3 reacties)
  • Dit is 1 van de redenen waarom het voor bedrijven raadzaam zou zijn om voor de interne LinkedIn-gebruikers een beleid te hebben, waarin je de medewerkers bij het aangaan van een zakelijke relatie ook aan die relatie een uitnodiging laat sturen voor de bedrijfs-groep.
    De relatie kan dan kiezen of hij/zij gebonden wil zijn aan alleen de medewerker of ook aan de organisatie.
    Op het moment dat iemand de organisatie verlaat, blijven de contacten sneller behouden voor de organisatie.
    Dit laat overigens onverlet dat relatiebeheer mensenwerk blijft.

  • Pingback: Tweets die vermelden Van wie zijn je social media contacten? | RecTec -- Topsy.com()

  • Roosvanvugt

    mooie conclusie! Vroeger moest (ik) je je rolodesk op je bureau laten staan als je naar een andere werkgever (bureau) vertrok….


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën