Vandaag maakt USG People bekend een nieuw jobboard te lanceren onder de naam: g.us. Op die URL kan ik in ieder geval nog niets vinden, maar HRprofessionals ben ik erachter dat de site te vinden is op www.gus.nl.

In het persbericht staan een paar zeer opvallende zinssnedes die ik graag met u wil delen (en daarbij de vertaling voor leken zal geven):

USG People lanceert haar eigen vacaturesite: G.us. De nieuwe site bundelt alle vacatures van de werkmaatschappijen van USG People in Nederland. G.us maakt het de actieve werkzoekende gemakkelijk: nog terwijl hij of zij de baan naar keuze en de gewenste stad of regio invult, verschijnen de vacatures al op het scherm. G.us telt op dit moment ruim 3.000 vacatures; binnen enkele maanden zal dat naar verwachting oplopen tot ongeveer 7.000 waarmee G.us tot de grotere vacaturesites van Nederland gaat behoren.

Vertaling voor leken: We gaan alle vacatures die onder de verschillende merken zitten op één site bundelen en passen Google instant search hierop toe.

Het vervolgt (en nu is het interessant):

Het idee achter G.us is eenvoud. “Wij hebben ervaren dat er een grote behoefte is aan een vacaturesite die volledig is opgezet vanuit het oogpunt van de werkzoekende”, zegt Ton Sluiter, Marketing Manager USG People Nederland. “Een vacaturesite zonder fratsen dus, die in al zijn eenvoud uitblinkt in overzichtelijkheid om snel te leveren wat je zoekt: een baan.”

Vertaling: we bieder nu eigenlijk best wel slechte ervaringen met onze huidige sites zoals Start People, Creyfs en Content. We gaan nu iets doen waar de kandidaat echt centraal staat….

Maar dan wordt het echt boeiend:

G.us is vanuit de basis perfect opgezet voor indexeerbaarheid door zoekmachines en gebruiksvriendelijkheid voor de zoeker. Er is geen community, er kunnen geen tests worden gedaan en G.us kent bewust geen flashy elementen omdat zoekmachines daar niets mee kunnen. G.us is dus van alle overbodige luxe ontdaan omdat steeds meer kandidaten de zoekmachine als vertrekpunt in hun zoektocht naar een nieuwe baan nemen. In plaats van eerst naar een vacaturesite te gaan, typen ze bijvoorbeeld ‘secretaresse Amsterdam’ op Google in. G.us is zo ingericht dat de actieve zoeker via zijn zoekmachine snel op G.us terecht komt. Ook de heldere manier waarop vacatures zijn geschreven draagt mee aan de vindbaarheid.

We stellen dus de kandidaat centraal, maar we willen wel vooral het verkeer uit Google. Niet dat de kandidaat dat wil, die wil niet vanuit Google op een volgende zoeksite terecht komen waar hij weer opnieuw moet beginnen, die wil direct bij de werkgever, het liefst ook bij de werkgever. In andere woorden: de kandidaat staat centraal als hij eenmaal kandidaat bij ons is. Want als je via Google zoekt, moet je vooral niet direct vinden wat je zoekt (de vacature bij het bedrijf). Dus eigenlijk staat de kandidaat niet centraal.

Tevens zegt men hier nog twee dingen. Ten eerste valt men Ikki flink af, ook een USG onderdeel. Daarnaast zegt men: we zetten nu echt een SEO geoptimaliseerde site op, want onze huidige sites lukte dat niet goed genoeg mee. Dus zoeken we een omweg om onze incompetentie op dit gebied te verhullen.

Conclusie

Er zijn twee mogelijkheden. Of dit is de eerste stap naar het nog verder schrappen van de merken van USG om straks gewoon één merk over te houden. Of men verhult hiermee de incompetentie van de huidige SEO strategie en slechte sites en geeft tevens nog eens een flinke trap richting de ikki collega’s. Als het het eerste is vind ik het een verstandige move, een soort silent take-over reorganisatie. Als het het tweede is kan je het beschouwen als weer een ‘too little, too late’ geval van een ten dode opgeschreven partij die het zelf nog niet doorheeft.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


892 views | Reageer (16 reacties)
  • De nieuwe site is in bèta, dus zal men wel vinden dat je er niet te veel kritiek op mag geven, maar er zitten weer een serie ‘niet over nagedacht’ dingen in. Zo staat op https://www.gus.nl/instant (de instant search variant) nog steeds de link: Probeer nu ook G.us instant search

    Ook is de instant best aardig (hoewel niet super snel), maar de matching laat nog veel te wensen over. Bij de zoektocht naar marketeers komen ook telemarketeers naar boven, goed kan, maar is niet echt wat ik zoek lijkt me. Echter, wanneer bij ‘account manager’ ook callcentre agent, medewerker contactcentre en winkelmedewerker naar bovenkomen is de kwaliteit van de search in ieder geval niet bijzonder hoog.

    Ook valt de snelheid tegen, je zou verwachten dat instant ook instant is en zoals bij Google zelf het spontaan veranderd. Misschien als je heel traag tikt, maar ik was elke keer al uitgetikt met de hele functie voordat er iets veranderde.

    Idee: leuk en waardevol. Uitwerking: matig.

  • Marco van Hurne

    Bas, de vergelijking die je trekt tussen ikki.nl en Gus gaat niet geheel op. Ikki is in tegenstelling tot Gus geen vacaturebank, maar een netwerk van mensen die bewust bezig zijn met hun carriere. Of ze nu student zijn of starter, werkeloos of freelancer: we willen er zijn voor die momenten dat je leven een andere invulling krijgt – door eigen keuze of door omstandigheden. En daar is in Nederland op dit moment best behoefte aan. En die behoefte vertaalt zich in een groeiend aantal mensen die ons ondertussen kent. En USG People blijft die gedachte ondersteunen. Onlangs is daarom ook besloten om IKKI ook buiten Nederland te lanceren; in Belgie welteverstaan.

  • Marco: Ikki is een miljoenenverslindende blunder van USG waar ze nog steeds niet de stekker uit durven trekken. Het feit dat men specifiek refereert aan ‘het is geen community’ is een mooi statement hoe bepaalde mensen er intern over denken wat mij betreft. Punt is dat ze nu twee volkomen andere richtingen op gaan, wat aangeeft hoe stuurloos het USG schip is. Geen beleid, geen keuze, op alle paarden willen wedden. En hij die alles voor iedereen wil zijn, is uiteindelijk niets voor niemand.

  • Marc Drees

    Volgens mij is GUS niets anders dan een tweede DOVAjobs (de aggregator site van Randstad). Vacatures van alle labels bij elkaar brengen en daarmee een extra touchpoint voor werkzoekers realiseren (met een fatsoenlijke SEO, dit in tegenstelling tot de sites van de meeste USG labels). Waarom je de leap maakt naar de opmaat tot een single USG brand is volstrekt duister en onlogisch. Ik zou eerder aannemen dat het een simpele cost-cutting operatie is door minder geld te besteden aan commerciele vacaturesites en meer aan een eigen vertical. Ingewikkelder hoeft het volgens mij niet te zijn.

    Daarnaast doe je een wel zeer bizarre poging om een totaal andersoortige site als IKKI er in negatieve zin bij te betrekken; wat meer zegt over je persoonlijke hangups dan over de werkelijke situatie. Maar dat is voor de goede lezer gelukkig wel duidelijk.

  • Berend

    Bovenstaande stukje bevat volgens mij nogal wat foutjes, zo lijkt gus.nl gewoon te werken, net als http://www.gus.nl. Daarnaast is de instant search bij mij best snel, vergelijkbaar met de google instant search. De aanname dat kandidaten niet via google zoeken naar vacatures lijkt mij ook wat overdreven, google is HET medium voor zoeken en dus ook voor vacatures zoeken. Dat een site dat als uitgangspunt heeft lijkt mij dan ook juist heel goed. De kandidaat kan immers ook prima binnen de website zoeken, het is dan ook meer een aanvulling.

    Kortom: Beetje kort door de bocht allemaal, roepen langs de zijlijn is altijd heel makkelijk

  • Marc, je commentaar vind ik vanuit jouw gezien redelijk bizar. Hij die achter alles een samenzwering zoekt die deze uitleg vreemd vind. Het zal wel met de aanziens des persoons te maken hebben.

    Ja, ik ga er vanuit dat het een dova achtige situatie is, dat zeg ik ook, en derhalve dus een domme zet en bewijs van incompetentie dat men de gewone sites niet gewoon SEO proof maakt. Dat zeg ik ook.

    De sneer die het persbericht geeft naar ‘het is zeker geen community’ vond ik typerend, maar blijkbaar kan ikki bij jou geen kwaad doen. Logisch gezien je persoonlijke banden, maar ik ben er kritischer op.

  • @ ‘berend’ een beetje vreemde reactie, aangezien ik expliciet zeg dat mensen wel zoeken via google, maar dan niet weer naar een jobboard toe willen om daar opnieuw te zoeken. Juist een board opzetten met als enige doel verkeer uit google te halen voegt niets toe.

    De site gus.nl werkt ook, dat had ik er ook in staan. De site g.us (waar men melding van maakt in het persbericht) niet, daarop doelde ik met de eerste zin die ik had doorgestreept. Helaas blijkt in veel browsers die optie ineens niet te werken waardoor het lastig interpretabel was, dus die eerste zin heb ik nu aangepast.

  • Niels Vonk

    Bas, wat je zegt kan niet: eenletterige domeinen worden sinds 1993 al niet meer uitgegeven, zie http://www.webhostinginfo.nl/nieuws/domeinen-een-letter.php Het lijkt me stug dat dit in een persbericht staat.

    Ik heb net een persbericht opgezocht: http://www.flexmarkt.nl/nieuws/vacatures-usg-gebundeld-op-vacaturesite-gus-3724.html en zie daar g.us staan, met hyperlink naar de site http://www.gus.nl.

  • @Niels: ik was er ook over verbaasd, maar aangezien het een .us domein leek (ken ik niet) dacht ik: misschien een loophole? Je verwijst nu naar een artikel, niet het persbericht. Het persbericht link ik bovenin, dat is van de officiële USG site die men linkt vanaf hun investor relations pagina. Daar staat dus de domeinnaam niet genoemd en als naam g.us. Vandaar mijn verwarring.

  • Marco van Hurne

    Wellicht door de emotie die je hebt als het gaat om USG People lees je het bericht met een gekleurde bril. Het is juist een bewuste keuze om een eigen vertical te ontwikkelen die naast een community site als ikki kan staan zonder dat het elkaar in de weg zit. Dit is een voorbeeld van een strategische overweging die een bedrijf maakt. Ikki is een community, waarbij de interactie voorop staat. We luisteren naar wat mensen beweegt en motiveert. Gus is een vacaturebank die maar een doel heeft – echte vacatures aanbieden voor mensen die nu werk zoeken. Het is geen crawler, geen referral, geen location based dienst en ook geen community.

  • Marc Drees

    Bij onderscheidend vermogen heb je in ieder geval achter in de rij gestaan, maar dat is geen nieuws. Achter alles een samenzwering zoeken? Wat een ongelofelijk domme opmerking, maar dat zal je zelf ook wel weten. Ik ga inhoudelijk op ontwikkelingen in en niet tendentieus of haatdragend, wat blijkbaar bij jou wel een rol speelt. Zielig…

    Vertical zoals Indeed en SimplyHired zijn poachers die andere sites en werkzoekers benadelen. Wat USG hier doet is een consolidatie van eigen vacatures. Een volstrekt andere situatie, maar ja… onderscheidend vermogen, he.

    Voor je herhaalde stompzinnige opmerking ten aanzien van IKKI; Floor werkt daar er al zeer geruime tijd niet meer. Ik krijg bij herhaling deze op niets gebaseerde reactie, maar als ‘professioneel’ bemoeial zou je toch beter moeten weten. Maar ja, onderscheidend vermogen…

  • Ton Sluiter

    Bas, bedankt voor je review van het persbericht. Het was ook interessant geweest als je de site had bekeken.
    Ik ben het niet eens met het feit dat de huidige sites een slechte ervaring bieden. Deze sites zijn, naast de werving van nieuwe kandidaten, opgezet om een bijdrage te leveren aan de positionering van de werkmaatschappij. Tevens wordt daar informatie verschaft en kunnen uitzendkrachten daar hun salarisstrook raadplegen. Kortom een veel breder doel dan dat van http://www.gus.nl.
    Ten aanzien van de kandidaat stel je dat deze direct naar een baan wil bij een werkgever. Dit is feitelijk niet juist. Uit het NOA 2009 onderzoek blijkt, zoals je ongetwijfeld zelf het gezien, dat 15,5% van de beroepsbevolking zich orienteert voor een nieuwe baan via uitzendbureaus (onder studenten 20%). Niet iedere baanzoeker is dus op zoek naar een vaste baan bij een werkgever. Tevesn blijkt het instroomonderzoek Uitzendkrachten dat juist uitzendbureaus een belangrijke rol vervullen bij het vinden van een vaste baan (29% vindt deze baan ook), maar dat wist jij natuurlijk ook al. Gus.nl wil juist voor deze kandidaten een rol spelen.
    De opmerking van de silent-take over reorganisatie is mij ook niet helemaal duidelijk. Gek dat je deze theorie wel bij ww.gus.nl ziet maar niet bij dovajobs.
    Ook je opmerking “too little, too late” kan ik niet goed plaatsen. Wat te weinig en voor wie te laat? We zijn niet bezig met een wedstrijd wie het eerste een nieuwe site heeft maar met het op een goede manier aanbieden van vacatures aan kandidaten en ik denk dat we met ruim 3000 vacatures veel te bieden hebben.
    We zijn ons bewust van het feit dat we nog hard moeten werken aan een aantal onderdelen zoals conversietabellen en affiniteitenmatrices. Daarbij kunnen we zinnige input van kritische HR-professionals zoals jij goed gebruiken.

  • Pingback: Tweets die vermelden USG People lanceert nieuw jobboard | RecTec -- Topsy.com()

  • Ik weet niet welke emotie je het over denkt te hebben, maar ik heb niets met of tegen USG. Ikki vind ik een mislukking vanwege strategische blunders, daar heb ik nooit een geheim van gemaakt. Het valt me op dat er zo impliciet naar verwezen wordt van: dit is het niet, daar geloven we niet in. Kan. Maar goed, je zegt dus: we willen alles voor iedereen zijn bij USG, dan geloof ik dus dat je uiteindelijk niets voor niemand bent. Geen keuzes zijn ook keuzes zeg maar.

  • Marc, je reactie is volledig in strijd met alle reactieregels die op dit blog gelden. In tegenstelling tot recruitmentmatters is dit blog bedoeld voor een inhoudelijke discussie met fatsoen. Ik zal hem dit keer laten staan, maar dat is de laatste keer. Als je niet inhoudelijk kan reageren, reageer dan vooral niet.

    Dat jij de woorden tendentieus en haatdragend in je mond neemt, och, we weten uit welke mond die komt. Daar laten we het maar bij.

  • Tom, misschien een suggestie: de site daadwerkelijk noemen in je persbericht zou daar aan bij kunnen dragen. Dat is dus ook wat ik hier zei. Verder vind ik het NOA aanhalen als betrouwbare bron niet echt voor je pleiten en het feit dat partijen de uitzenders gebruiken is iets anders dan ze dat willen. Ik stel niet dat ze geen nuttige rol vervullen, laat dat duidelijk zijn. Ik stel wel dat als je een site inzet puur op traffic uit google te halen dat een overbodige schakel in de keten is. Dat is de kandidaat niet helpen.De silent take over, ik noem het als één van de twee opties. Jij stelt dat het de andere is, leek me ook waarschijnlijker, of het meer voor jullie pleit is twee. Too little, too late geldt volgens mij voor alles dat USG de laatste tijd doet. Daar kan ik een uitgebreid relaas over uitzetten, maar dan krijg ik toch enkel maar te horen dat ik een gekleurde bril heb, haatdragend ben en tendentieus reageer, dus daar ga ik verder geheel niet op in.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën