NS trainees Hyve

Door Bas van de Haterd op 06-10-2010 07:57.

Al een tijd geleden was ik gewezen op de ‘bijzonder mooie’ NS trainees Hyve. Hoewel ik het lastig vind om corporate Hyves te beoordelen (je kan er zo weinig mis aan doen want het is op zich best wel standaard) zal ik er toch eens een bericht aan schrijven. Zoals altijd bij deze berichten schrijf ik terwijl ik evalueer, dus ga ik volledig blanco deze posting in.

Ziet er goed uit

Het eerste wat opvalt is dat het er goed uit ziet. Zoals ik al zei: het is allemaal redelijk standaard om een corporate Hyve te maken, dus dat is op zich geen kunst. Hoewel ik ook Hyves heb gezien waar ze zelfs dat hebben verknald, maar daar zullen we het verder niet over hebben. Sterk vind ik dat er hier is nagedacht over de call to action, zoals gisteren omschreven in het conversietips artikel. Je ogen gaan namelijk naar waar de vinger heenwijst en daar staat keurig een ‘lees meer’. Dat is dus wat men wil dat ik doe.

Die lees meer leidt me meteen van de site af en zet me bij een andere site neer over een talentclinic. Na een skip intro filmpje is ineens de donkere man op die homepage (dezelfde als hierboven kwam terug in het skip intro filmpje) verdwenen en staat er een vrouw met een bos wapperend haar. Die man komt wel weer terug in de visuals verderop op de site, maar vreemd genoeg ontbreek op deze site juist de call to action. Ook is deze site er één van: hoe verder je erin gaat, des te minder aandacht er aan besteed lijkt te zijn. Vergelijk de onderstaande twee screenshots alleen maar op kleur en gevoel.

Homepage

Op de eerste lees meer geklikt:

Van een mooie kleurrijke site naar wit en… oh ja, omdat we iets met die kleur moeten doen laten we de visuals rechts maar terugkomen.

De NS Trainee Hyve

Maar terug naar de Hyve, want daar ging deze post om. De eerste call to action is dus duidelijk, men wil je snel naar de site en inschrijven voor een clinic. Helder en op zich natuurlijk geen verkeerde insteek. Immers, de conversie vindt plaats op je eigen site doorgaans, social media kan een uitstekende traffic builder zijn, alleen zou ik dan iets meer aandacht aan die site besteden.

Met 105 leden is het geen hele grote Hyve. Wel heel slim is het blokje links van de site. Word lid en hoor wanneer de NS weer ruimte heeft voor nieuwe trainees.

Heel slim gedaan, prachtig stukje talentpool building. Ik ga er nu vanuit dat men hier ook een degelijke follow up aan geeft en niet enkel een blogje post in de Hyve, maar het idee is erg goed. Juist Hyves leent zich uitstekend voor dit soort zaken, zeker wanneer je dus niet steeds kan werven omdat je niet elk moment mensen zoekt.

Het stukje ‘recente tweets en blogposts’ weet ik niet zo goed wat ik mee moet. Van wie zijn die Tweets? Van huidige trainees? Wie zijn het dan? Als ik er op doorklik kom ik in eerste instantie bij de tweet (waarom, die had ik toch al gelezen) en doorklikkend blijken het inderdaad trainees te zijn. Erg populair zijn ze niet, geen van alleen haalt de 100 volgers. Jammer dat ze het niet aangeven: tweets van trainees of zo.

Bij de blogpostings staat de bijzonder interessante tekst: via het blog. Welk blog is de eerste vraag? Er is dus blijkbaar een NS trainee blog, dat er overigens bijzonder amateuristisch uitziet. Een standaard posterous blog, met een minimale lay out. Niet echt iets om warm van de te worden, vooral als bij één van de auteurs staat: door email. Ik wist niet dat ouders 25 jaar geleden al zo creatief met namen waren 🙂

Foto’s

Daaronder staan de foto’s, erg leuk gedaan, vooral de verschillende soorten foto’s die men deelt. Ook de foto’s van het trainee uitje zitten hier in, precies wat je wil om een beeld te krijgen denk ik. Enige puntje van aandacht is dat ze niet gegroepeerd zijn, waardoor je niet b.v. op de foto’s van het uitje kan selecteren.

De agenda is ook eenvoudig en ziet er niet slecht uit. Een Tweetup (doe maar modern) waar je vragen kan stellen en men laat ook zien wanneer de selectiegesprekken zijn. Wanneer dan de inschrijving eindigt (of begon) kan ik er niet in terugvinden.

Krabbels

De krabbels zien er keurig uit. Er worden vragen gesteld en die worden netjes beantwoord, ook als de Hyve er niet voor bedoeld is. Sommige mensen zien het als een helpdesk en zoals één reactie al schrijft: bij het gebrek aan een grote normale NS hyve stel ik mijn vraag hier maar. De interactie met de potentiële kandidaten is dus goed en publiek, wat ongetwijfeld zal leiden tot minder vragen omdat men de antwoorden al kan lezen.

Conclusie

De Hyve op zich ziet er goed, mooi opgemaakt uit. Er is meteen een call to action om hem te verlaten, wat waarschijnlijk het doel is: traffic genereren naar dat deel van de corporate careersite waar de conversie moet plaatsvinden. Die site is nog wel voor verbetering vatbaar, maar dat is even niet relevant voor deze post.

Met een paar kleine verbeterpuntjes na, zoals het groeperen van foto’s, het duidelijk maken dat de tweets van NS trainees zijn en ‘het blog’ vervangen door ‘NS trainee blog’ is het op zich een behoorlijk goede ervaring.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


229 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën