Op dit blog is al regelmatig gesproken over het testen van je recruitmentsite op verschillende browsers. Gelukkig is het aantal corporate recruitmentsites dat niet met Firefox toegankelijk is inmiddels gedaald tot 1%, zo blijkt uit het Digitaal-Werven rapport (PDF). In 2009 was dit ongeveer 3% en in 2008 kon je op 6% van de sites niet goed terecht met de tweede browser van Nederland/Europa.

Er wordt dus, gelukkig, steeds meer aandacht aan besteed. Dat is ook nodig, want het browserlandschap veranderd de laatste maanden sterk.

Volgens onderzoek van Statcounter haalt Firefox het almachtige Internet Explorer bijna in in Europa, zo meldt nu.nl. Wereldwijd zit IE inmiddels onder de 50%, Firefox wordt door bijna 1/3 van alle gebruikers gebruikt en Google Chrome zit op 11,5%. In Europa, waar Neelie Kroes hard heeft ingegrepen, zit Firefox inmiddels op 39%, tegen IR op 40%. Ook hier heeft Chrome ongeveer 11%.

Er zijn overigens veel tegenstrijdige geluiden, zo stelt Net applications dat Internet Explorer bijna 60% van de wereldmarkt in handen heeft, tegen Firefox maar 23%.

Eigen analytics

Wat al deze cijfers zeggen? Eigenlijk alleen dat je verdomd goed in de gaten moet houden wat de bezoekers op je eigen site gebruiken. Als ik betrokken ben bij een nieuwe recruitmentsite vraag ik als eerste altijd de cijfers op over het huidige bezoek. Op basis hiervan maken we afspraken met de bouwer voor welke browsers de site geoptimaliseerd moet worden. Ook is dit mede bepalend voor de vraag of er bijvoorbeeld snel gekeken moet worden naar een mobiele site.

Hier zit natuurlijk wel een belangrijke ‘catch 22’ in. Immers, als je geen mobiele site hebt, zal het verkeer vanaf mobiele apparaten laag zijn als de site er niet of slecht op werkt. Je kan niet enkel op de cijfers afgaan, je moet ook naar de trends kijken. Hoeveel mensen hebben gepoogd om een site te bezoeken met een iPhone, Android of Blackberry.

Datzelfde geldt natuurlijk voor normale browsers, hoewel elke site wel redelijk werkt in elke browser, het gaat vaak om de details en soms ook de functionaliteiten. Een ‘solliciteerknop’ die niet werkt in bepaalde browsers kan een groot probleem opleveren, net als een sollicitatie-applicatie die er halverwege uitklapt.

Ook is het van belang te kijken naar de browsers waarvoor de site niet geoptimaliseerd kan worden. Denk bijvoorbeeld aan IE6, heel erg oud, veel zaken die je per sé wilt kunnen er niet mee, maar helaas nog redelijk veel gebruikt. Een melding dat de site niet goed gaat functioneren in deze browser kan dan een uitkomst bieden.

Functies

Tot slot is er nog iets heel belangrijks bij het testen op browsers: de functies waarvoor je werft, met name in de IT. Zo hebben wij in het eerste jaar van Digitaal-Werven een dame in dienst gehad die een Linux machine draaide. Dat gaf nogal wat sollicitatieproblemen. Op zich is het niet vreemd als een bouwbedrijf hier niet op test, maar toen ze ook bij een groot IT bedrijf niet kon solliciteren op de functie van ‘Linux netwerkbeheerder’ vonden we dit toch wel vreemd.

Zeker voor IT bedrijven gelden dus andere standaarden met betrekking tot testen, maar ook voor ‘gewone’ bedrijven die IT’ers werven. Als je Linux specialisten werft zal je site geoptimaliseerd moeten zijn voor verschillende Linux browsers, hoe weinig verkeer je er ook van krijgt. Als je veel met designers doet zal je Apple Safari bij de browsers moeten zetten waarvoor het geoptimaliseerd wordt. Dit is niet altijd uit analytics af te lezen, vaak is het maar een hele beperkte hoeveelheid verkeer, maar voor die functies essentieel.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


123 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën