Op Twitter stond: de nieuwe werkenbijcapgemini is live. Dat vraag natuurlijk om een review. De eerste aanblik van de site is niet veel veranderd. Kleur lijkt nog steeds verboden bij deze organisatie. Hij is lekker steriel. De pay off, ‘together, free your energies’ zal ik ook wel nooit begrijpen. Wat wel heerlijk is aan de nieuwe site: overzichtelijkheid troef.

Prettig

Laat ik beginnen met wat prettig is aan de nieuwe site t.o.v. de vorige: hij werkt daadwerkelijk. De screenshot hiernaast heb ik vorige week gemaakt van de oude site van Cap Gemini, met Google Chrome gaf hij bij elke pagina die je opende een foutmelding. Of eigenlijk wilde hij dat je inlogde.

Ik ben blij dat er bij deze in ieder geval getest is.

Verder is de site 100% vacature geörienteerd zo lijkt het. Links de top vacatures, centraal het zoeken, verder nog wat dingen er omheen. De eerste vraag die mij bekruipt: wat zijn topvacatures en waarom staan daar b.v. niet als ik later terugkom de ‘recent bekeken vacatures’?

De informatie

Bovenaan staan drie vakgebieden in ‘omgekeerde volgorde’: professionals, young professionals en afstudeerder. Zoals ik ook bij mijn review van Heineken zei: leer nu toch eens van anderen! Waarom staan daar geen ervaringsjaren bij? Wanneer ben ik een professional en een young professional. Deloitte heeft laten zien hoe je dit doet, waarom kijk je niet gewoon goed af?

Als ik op professional klik komt er een site met een verdomd klein lettertype, bij welkomprofessional is de video al weg en is het wel goed leesbaar. De informatie zelf…. vooruit, ik zal niet te kritisch zijn.

Dan de bijzonder duidelijke link: solliciteren. Daar kan je van alles, maar niet solliciteren. Je kan er een PDF brochure downloaden (wie bedenkt dat, papier op een site) en er staat ook een PDF met, zeer uitgebreid, de arbeidsvoowaarden. Waarom ook die niet netjes op de site staan en in een PDF zijn gegoten is mij een raadsel. Gemakzucht?

Onder het kopje thema’s kom ik een reeks cases tegen. Ik denk dat Cap Gemini het grootste bewijs levert dat elke organisatie een samenzwering is tegen de buitenwereld, bij geen enkel kopje heb ik al gevonden wat ik bij die term verwacht had.

Video’s

Eén van mijn kritieken de laatste tijd bij een aantal sites is dat het aantal video’s beperkt is. Bij Cap Gemini had ik gewild dat ze het beperkter hadden gehouden. Dit is een typisch geval van: beter niet dan slecht doen.

Zoals hierboven zichtbaar staan er een hele reeks video’s live waarbij enkel de functie vermeld wordt. Niet wie het is, waar de video over gaat, hoe lang hij is, niets. Als je doorklikt op de video is het beeld extreem klein, zo klein dat je niet eens de naam die er onderin gemonteerd is kan lezen. Verder is de tekst naast de video misschien wel het toppunt van ‘geen interesse in kandidaten’. Als titel staat er management consultant, daarnaast een algemene tekst en… je kan contact opnemen via het algemene e-mail adres. Je weet niet eens wie het is? Lekker persoonlijk!

Bel een recruiter

Aan de rechterkant staan nog een aantal links. De bovenste: bel een recruiter. Deze geeft het onderstaande beeld.

Bij lang niet elke recruiter een foto. Kan gebeuren. Op zich staat de informatie er, maar enige vorm van visueel ontwerp zou toch wel hebben gemogen. Het is één grote brei aan informatie, wat er gewoon niet uit ziet. Personalisatie dus top, uitvoering bijzonder slecht.

Bij Social media staan drie links naar de social media aanwezigheid, de corporate Hyve voor werken bij, de Facebook fanpage en het twitter account. Simpel doch effectief.

Vacatures

Dan het belangrijkste: de vacatures zelf. Ik ga via professional naar vacatures en kom automatisch bij de vacatures van professionals. Goed gedaan, maar als ik dit nu nog wil omzetten naar young professionals kan dat niet. Dat pull down menu is geblokkeerd. Stel je voor dat je een fout mag maken als kandidaat. Je moet dan via de hoofdnavigatie terug.

De specialisaties passen zich automatisch aan aan de vakgebieden, dat is dan weer slim gedaan, op die manier voorkom je ‘nee’ verkopen. Echter, er wordt niet op gekeken, want ICT professionals in energy & utlities met een HBO achtergrond zoeken ze niet. WO wel, maar er is dus geen check op nee verkopen.

Wel past alles zich dynamisch aan, dat is dan weer goed. De vacatures veranderen bij elke selectie die je maakt. De wis en zoek functie lijkt me dan ook overbodig, hooguit als je misschien tekst in het open zoekvester tikt.

De presentatie van de vacatures is weer typisch. Behalve de functienaam geen enkele extra informatie. Geen kort profiel, want natuurlijk weet iedereen wat een Business Analist GEO-ICT bij Cap Gemini doet toch? Ook niets over opleidingsniveau, werkervaring of standplaats.

Dan de vacatures zelf. Een lap tekst met aan de rechterkant enkele zaken zoals de solliciteerknop, een job alert en een terugknop. Die job alert moet je je e-mail achterlaten voor het ontvangen van vacatures, maar nergens staat dan welke vacatures je krijgt, hoe je een selectie instelt of niets.

Echt bizar is echter als je de vacature gelezen hebt. Dit is de onderste alinea van één vacature.

Zie u die ‘onderstaande button’ waar je kan solliciteren? Nee? Ik ook niet. Hij staat helemaal rechtsboven, bij deze vacature zelfs buiten beeld!

Persoonlijk zijn de vacatures ook niet, want hoewel er duidelijk een recruiter genoemd wordt staat er geen foto naast, geen profiel van deze persoon, niets. Dit terwijl ze toch allemaal op de site staan.

Het proces zelf? het kan beter, het kan slechter. Het aantal velden valt reuze mee, maar het is duidelijk dat de geboorte datum natuurlijk een overbodig veld is. Dat komt vast uit het ATS.

Conclusie

Het feit dat deze site volledig werkt in Google Chrome is voor mij een plus, maar volgens mij ook de enige plus van de hele nieuwe site. Ik heb het gevoel dat Cap Gemini deze site zelf intern gemaakt heeft. Het lijkt erop dat het een ‘bij project’ is dat er tussendoor moest. Een visueel ontwerper is er in ieder geval niet aan te pas gekomen.

Een gevoel van teleurstelling maakt mij meester, dat dergelijke sites nog gemaakt worden. Het is in dit geval duidelijk ook geen kwestie van budget, maar van gewoon interesse en nadenken. Heel veel zaken, zoals het visueel weergeven van de recruiters, maar ook het op normale grote embedded van de video’s, kost niets of bijna niets extra’s. Van dit soort nieuwe sites word ik persoonlijk treurig.

Advertentie

Op 20-10-2010 is het Digitaal-Werven event, waar o.a. de prijs voor de beste digitale sollicitatie-ervaring wordt uitgereikt en uitgebreid zal worden ingegaan op ‘wat maakt nu een goede corporate recruitmentsite’. Lees hier meer over dit event.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


704 views | Reageer (5 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën