Nadat ik het artikel over Werkenbijstedin had geschreven, zat ik bij één van Nederlands beste conversiespecialisten: Ton Wesseling. Hoewel zijn expertise niet de arbeidsmarkt is, weet hij meer van het optimaliseren van conversie dan bijna iedereen in ons land (tenminste, in mijn optiek). Onder het genot van een goed glas bier hebben we ook heel even naar WerkenbijStedin gekeken vanuit de conversie bril. Uiteindelijk gaat een dergelijke site natuurlijk om het binnenhalen van goede sollicitanten, conversie van je bezoekers dus.

Het eerste dat hem opviel was dat er geen duidelijk doel was als je op de site kwam. Je ziet niet meteen waar deze organisatie wil dat je heen gaat. Twee menu’s, geen primaire ‘call to action’.

Dat is inmiddels redelijk gebruikelijk, maar niet handig. De vraag is natuurlijk: waar wil je dat de mensen heen gaan? Meteen naar de vacatures? Dat is waar we bijvoorbeeld bij Continu voor gekozen hebben. Ideaal? Nee, nog niet, het zijn er namelijk drie en het liefst heb je één ingang. Het is echter duidelijk: het draait hier om de vacatures.

De vraag is of je bij een corporate recruitmentsite mensen meteen naar de vacatures wilt brengen of misschien wel naar de ‘referenties’. Er is maar één manier om dat te bedenken en dat is TESTEN en METEN. Kijk op je site naar het aantal hires, het aantal goede sollicitanten dat binnenkomt en kijk of je daar een pad uit kan extraheren. Dus hoe zijn deze mensen bij je gekomen en welk pad op de website heeft men gevolgd. Is het aantal goede kandidaten bijvoorbeeld hoger als ze via ‘referenties’ komen? Dan is de call to action misschien wel het pluggen van je referentie-video’s.

Wat bij Stedin wel opvalt is dat zelfs het visuele stuk niet heel goed in elkaar lijkt te zitten. Je ogen gaan namelijk naar de touwen van de man, dat is waar het gebeurt. De call to action naar de vacatures staat daar echter niet. Nu moet je voor de zekerheid ook dit natuurlijk gewoon testen (zijn handige tools voor), maar zo goed als zeker zal uit de test komen dat je die ‘bekijk alle vacatures’ button naar rechts zal moeten brengen voor betere conversie.

Wat er nu met deze opzet en het dubbele menu waarschijnlijk gaat gebeuren is dat mensen gaan scrollen. Naar onder naar de pagina, wat er is geen directe duidelijke call to action. Waar komen ze dan met hun ogen uit? Precies, rechtsonder aan de pagina, waar niets nuttigs te vinden is. Als je deze site dan zo inricht zou je daar in ieder geval weer een visual moeten maken voor de personen die er terecht komen.

Waarschijnlijk zullen de analytics die men gebruikt (als men die gebruikt) dit laatste natuurlijk niet uitwijzen. Immers, als men interesse heeft zal men weer naar boven scrollen en daar een keuze maken. De vraag is natuurlijk hoeveel mensen afhaken op de homepage. Dergelijk onderzoek kan je niet alleen uit de analytics halen, daar zou je echt doelgroepenonderzoek voor moeten doen.

Dit zijn zo een paar kleine tips voor het optimaliseren van een wervingssite. Ook zaken als de positie van buttons en de verwerking in visuals en op de site hebben een heel groot effect op hoe mensen je site ervaren. De beste manier om te weten hoe dat bij jouw site is, is testen, testen en nog eens testen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


315 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën