Via Twitter werd ik erop gewezen dat Werkenbijstedin live was. Laten we die site dan maar eens aan een review onderwerpen. Zelf kende ik Stedin van naam, maar ik had geen idee wat ze doen.

Op de homepage staad dus: de randstad in beweging houden. Een wegenbouwer? Een transport bedrijf? Bij de Over Stedin staat: Stedin beheert het belangrijkste energienetwerk van Nederland. Onze kerntaak is het veilige en continue transport van elektriciteit en gas. Ons werkterrein beslaat het merendeel van de provincies Utrecht en Zuid-Holland, inclusief de Rotterdamse haven. Ruim 2 miljoen particulieren, bedrijven en overheden zijn afhankelijk van ons netwerk. Zonder Stedin staat de Randstad stil. Bijzonder, dat men kiest voor ‘staat de Randstad stil’ die wel erg lijkt op die walgelijke leus van TLN: zonder transport staat alles stil, maar dat het gaat om transport van electra en gas. Het begint dus… niet echt goed.

De homepage is behoorlijk overzichtelijk en op mijn computer valt er eigenlijk niets ‘below the fold’ behalve de disclaimer en het privacy statement. Die laatste is een redelijk overzichtelijk verhaal waarin geen enkele verwijzing staat naar sollicitaties en dus zelfs op de werkenbijsite heb je geen idee hoe men daar mee omgaat… Ook moet je als je iets wil dat per post doen, laten we het mensen vooral niet te makkelijk maken.

Dan naar de site zelf. Het gekozen Employer Brand, de pay off, vind ik dus niets, maar de werking van de site is voor mij veel belangrijker. De site is overzichtelijk, helder en heeft een mooie doelgroep inrichting. De vijf werkgebieden staan keurig naast elkaar en ik kan die doelgroepgerichtheid erg waarderen.

Men werkt met een soort dubbele navigatie, één helemaal bovenin (een beetje het ‘over’ verhaal met daarbij de vacatures ook) en onder het beeld (met de vakgebieden). Daaronder staan een aantal zaken die in de submenu’s van de bovenste navigatie zitten nog eens helder uitgelicht, zoals arbeidsvoorwaarden (heel belangrijk), ontwikkeling, projecten, de gezichten van Stedin en ‘bouw zelf een netwerk’.

Compleet

Op het eerste gezicht lijkt de site compleet. Men heeft alles wat je zou willen vinden wel genoemd. Arbeidsvoorwaarden, het sollicitatie-proces, de ontwikkeling, de cultuur en als je bij de vacatures kijkt staan ook drie recruiters met foto, naam en mail adres vermeld. Daar is dus over nagedacht.

Bij de arbeidsvoorwaarden is men ook erg uitgebreid in de zaken die men biedt en vervolgens zeer to the point. Over het primaire salaris wordt niet gerept, wat me verbaast. Immers, Stedin is als ik het goed begrijp semi-overheid en daarmee heeft men een hele stringente CAO. Waarom is die er niet te vinden? Wedden dat dat ding openbaar is als je wilt?

De selectieprocedure wordt netjes omgeschreven, maar geen woord over de reactietermijn erin. Jammer.

Dan is er ook nog een stukje: waarom Stedin. Dat is een soort opsomming van de redenen waarom je voor Stedin zou moeten kiezen. Dit valt voor mij onder het kopje: leuk idee, slecht uitgewerkt. Het ziet eruit zoals hiernaast en ik word er niet echt warm van. Behalve het ontbreken van visuals (die over de rest van de site wel er steeds staan) is het een beetje een opsomming zoals je die onder de meeste advertenties ziet staan, die volgens mij toepasbaar zijn op 101 bedrijven.

Cultuur

De cultuur wil ik even verder bekijken. Als je deze opent is de jongen die op de homepage met touwtjes aan het spelen is ineens met een collega met touwtjes aan het spelen.

De kern is waarschijnlijk het eerste cultuurelement: samen. Op zich mooi uitgebeeld. Ook komt hier die dubbele horizontale navigatie weer terug, waarbij ze de kernwaarden noemen (samen, slim, waarmaken, trots, ontwikkelen). Onder dit stuk staan ze allemaal genoemd met korte omschrijvingen. Mijn teleurstelling is dan ook groot als ik op het woord in de navigatie klik en het enige dat zich aanpast is de visual, waarin dezelfde tekst komt die er ook al onder stond. Op zich beter leesbaar, maar geen bewijs voor deze kernwaarden, geen visuals, geen video, niets.

Het is goed dat men kort en krachtig de cultuur weet te omschrijven en de kernwaarden heeft gedefinieerd, maar als ik dus echt interesse heb en er iets meer van wil weten heb ik pech. Dieper dan 3 tot 4 regels tekst gaat de cultuuromschrijving niet.

Dan is er nog een ander stuk cultuur: de gezichten van Stedin. Daar zullen dan de echte mensen wel aan het woord komen verwacht ik.

Als je deze aanklikt worden er vier mensen genoemd, of eigenlijk vier artikelen in een soort krantenstijl weergegeven. Eén van deze stukken spreken twee collega’s, zo lijkt het. Eens kijken hoe dat er uit ziet.

Een volledig onleesbaar krantenartikel, ik denk een PDF, die als een pop-up in beeld komt. Dit overigens in tegenstelling tot de andere drie artikelen die gewoon normaal uitgeschreven zijn. Gemak dient de mens is blijkbaar het motto en kwaliteit is niet belangrijk (staat toch haaks op die kernwaarden, niet?) Het lichtgrijs op wit kruisje bovenin heb ik overigens de eerste drie keer over het hoofd gezien, waardoor ik steeds de hele site moest afsluiten en terug moet komen, want de back knop is ook uitgeschakeld.

Bij één van de vier gezichten van Stedin is ook geen gezicht, geen foto, niets. Alleen een lap tekst. Dat is de andere kritiek: geen video te vinden. Tekst, tekst en nog een keer tekst.

Vacatures

Dan de kern van elke vacaturesite wat mij betreft: de vacatures en het solliciteren.

Het ziet er mooi en strak uit. Natuurlijk ontbreken de korte profielen weer, want iedereen weet toch wat een Projectleider complexe projecten of een hoger veiligheidskundige (zou het  hoger in functie of hoger op hoogspanningsmasten zijn) doet? Of de senior SLA manager, zal wel het hoofd groente in het bedrijfsrestaurant zijn, niet?

Wel mooi om meteen naast de vacatures de recruiters te zien, met hun telefoonnummer en mail adres. Ik mis de linkedin link en chat optie, maar vooruit.

Het verfijnen werkt heerlijk. Grote klasse hoe prettig men dat proces heeft gedaan. Alles dynamisch, cijfers achter elk facet passen zich automatisch aan als je iets selecteert, net als de vacatures. Dat er in opleiding verschillen worden gemaakt tussen MBO en MBO+ en WO en PhD lijkt me weer overdreven, maar dat is beetje zeurderig van mij. Net als dat de functie niveaus (junior, medior, senior en management) natuurlijk totaal inhoudsloos zijn want ik heb geen idee hoeveel jaar ervaring Stedin hier aan hangt.

Als je de vacature bekijkt begint deze met een kort overzicht en in de functie (die ik bekeek tenminste) staat ook het salaris vermeld. Grote klasse.

Ook staat naast de vacature de betreffende recruiter en…. YES YES YES, gerelateerde vacatures. Andere die deze vacature bekeken bekeken ook….

Eindelijk een organisatie die dat doet, grote klasse, hulde. Volgens mij de eerste corporate, nadat we dit eerder dit jaar op deze manier bij Continu hebben geïmplementeerd.

Op meerdere plekken is er een solliciteerknop (boven en onderaan) dus ook daar is over nagedacht. Verder een stuur door en print optie, ook handig.

Wel een puntje van aandacht: het is weer een pop en en daarmee een frame, wat dus inhoud dat Google deze vacatures niet goed zal vinden. Als ik ook zoek op ‘vacature stedin’ in Google kom ik op de eerste pagina de eigen wervingssite niet tegen, wat toch een grote gemiste kans is. Als ik zoek op vacature teamleider grootverbruik stedin in Google komt de vacature zelfs niet op de eerste pagina. Wel bij de werken bij Eneco site, het zusterbedrijf. Het woord bizar schiet hier te binnen, wie dit bedacht heeft heeft blijkbaar nooit van online werven en Google gehoord.

Bij het solliciteren vraag hij eerst om mijn CV om die te extraheren. Hierbij worden geen bestandsformaten aangegeven, dus ik heb even getest. Word documenten en PDF’s pakt hij goed (laatste is een positieve verbazing), maar .ODT (open document) pakt hij niet. Jammer, ook vooral dat dat niet vermeld wordt.

Vervolgens ga ik vrolijk door, het formulier is goed ingevuld. Ik wil het als test doen, dus mijn gegevens hoeven niet bewaard te worden. En dan gebeurt waarvan mijn broek afzakt. Er is geen privacy statement over het bewaren van je gegevens en hoe je ze kan verwijderen, maar je mag niet solliciteren zonder dat je gegevens bewaard blijven. Je mag dus bij Stedin niet op één vacature solliciteren, je moet en zal je gegevens in hun bestand laten opnemen.

Bouw zelf je netwerk

Tot slot: bij bouw zelf je netwerk staat een uitleg over hoe je met tour een bepaald figuur kan maken. Sluit vast aan bij de visual, maar de waarde hiervan ontgaat me volkomen. Weer een bittere teleurstelling, ik had dus iets van een leuke innovatieve game verwacht rondom het touwtje of zo. Immers, innovatie zo is te lezen op de site is één van de kernwaarden. Maar wederom een documentje in een pop up, met in dit geval de uitleg hoe je touwtjes kan vouwen.

Conclusie

Een heel gemengd gevoel, maar vooral veel teleurstelling. Er is duidelijk nagedacht over de site, men heeft er tijd en geld in gestoken, maar uiteindelijk is het één grote teleurstelling.

De visuals zijn beperkt en er is geen video te vinden. Dat is jammer, met zo’n site verwacht je toch een beetje beeld. De referenties van de werknemers zijn matig, we noemen het mensen in beeld maar hebben niet eens een foto van die persoon en er is bij de kernwaarden wel nagedacht, maar verder niets uitgewerkt. Ook zitten er fouten in met PDF referenties die duidelijk uit luiheid geboren zijn.

De vacatures en de manier waarop men dit gedaan heeft is dan weer geweldig. Het interactieve verfijnen wordt ik helemaal warm van, net als de gerelateerde vacatures. Ook het begin van het sollicitatie-proces met de tekstextractie uit de CV is iets dat helemaal kandidaat centraal is.

Maar dan mag je er dus niet voor kiezen om je gegevens niet in hun database op te slaan, daar waar ze zelf niets zeggen over je privacy of hoe je die eruit krijgt. Hoewel je één ding wel weet, je kan ze enkel per post aanvragen eruit te krijgen, tenminste, dat geld voor alle andere Stedin databases. Een groot gebrek aan respect voor kandidaten.

Conclusie: leuke ideeën, bijzonder slechte uitvoering.

Advertentie

Op 20-10-2010 is het Digitaal-Werven event, waar o.a. de prijs voor de beste digitale sollicitatie-ervaring wordt uitgereikt en uitgebreid zal worden ingegaan op ‘wat maakt nu een goede corporate recruitmentsite’. Lees hier meer over dit event.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


954 views | Reageer (6 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën