G-Star heeft afgelopen week de Pieter Veraart effectiviteitsprijs gewonnen. Deze prijs is in het leven geroepen door Tangram, waar Pieter Veraart één van de oprichters van is. De prijs staat open voor alle Tangram klanten en kijkt naar de effectiviteit waarmee een organisatie weet te werven.

Het begrip effectiviteit is natuurlijk lastig te definiëren. Voor deze prijs is gekeken naar zowel het aantal sollicitaties per recruiter, het aantal vervulde vacatures per recruiter, maar ook naar de werkzaamheden. Immers is het een groot verschil of een recruiter alle CV’s linea recta de lijn in stuurt of ook nog een eerste selectie maakt of zelfs een eerste gespreksronde voert.

G-Star heeft deze prijs gewonnen niet omdat ze het hoogste aantal vacatures per medewerker vervullen, maar wel omdat ze door het sterke employer brand enorme hoeveelheden sollicitaties te verwerken krijgen en dat ook nog eens internationaal.

In 2009 verwerkte G-Star in totaal gemiddeld 58 vacatures per recruiter, geen enorm aantal als je bedenkt dat er ook een partij bij zit die 233 vacatures per medewerker vervult heeft. Bij G-Star is echter het aantal sollicitaties per vacature enorm, gemiddeld meer dan 60, ruim 3 keer zoveel als de nummer 2 op de lijst. In totaal verwerkte elke medewerker van G-Star vorig jaar meer dan 3.500 sollicitaties!

Ondanks deze enorme hoeveelheid reacties is het team betrokken bij de selectie en is het streven de vijf beste kandidaten voor te stellen aan de lijn. Dit is niet enkel het CV, maar ook een sollicitatiesheet, een foto en de digitale portefeuille bij creatieve functies. Alles uiteraard technologisch ondersteund met goede software.

Internationaal

Bijzonder is ook dat het G-Star team dit niet nationaal verwerkt enkel voor het hoofdkantoor in Amsterdam, maar dat deze sollicitaties vanuit alle delen van de wereld komen. Dat betekent zoals G-Star zelf op het even al aangaf dat men met grote regelmaat CV’s en brieven in talen krijgt die men niet kan verwerken waarop men dus de extra stap moet zetten voor een Engelstalig CV te vragen.

De cijfers spreken denk ik voor zich, een enorme klus die een klein team bij G-Star klaart. Ik heb voor dit blog ook inzicht gekregen in de cijfers van de andere aangemelde kandidaten en volgens mij is G-Star een terechte winnaar.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


683 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën