Het niet geven van informatie over arbeidsvoorwaarden is de belangrijkste reden waarom kandidaten afhaken op een wervingssite, ook al is de vacature interessant. Geen informatie bieden over de sollicitatieprocedure is de op één na belangrijkste reden, zo blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven in samenwerking met de Multiscope Marktpeiler.

Op de vraag: “Stel dat u een leuke vacature tegenkomt en u gaat naar de website van het bedrijf toe. Wat zou de belangrijkste reden zijn om alsnog niet te solliciteren?” gaf bijna 37% aan dat “het niet bieden van informatie over de arbeidsvoorwaarden” en 22% gaf aan dat “informatie over de sollicitatieprocedure” essentieel was. De derde reden (met iets minder dan 12% van de antwoorden) is een lang sollicitatieformulier.

Uit het onderzoek van Digitaal-Werven, dat 350 organisaties onderzocht m.b.t. hun wervingssites, blijkt dat slechts een kleine meerderheid van alle organisaties in Nederland een aparte sectie heeft over de arbeidsvoorwaarden op hun wervingssite, namelijk 54%. Nog veel minder organisaties, namelijk 33%, vermeld op de website de sollicitatieprocedure. Het verbeteren van wervingssites is dus geen punt van veel budget of veel geld, maar vooral van het bieden van informatie die gewoon beschikbaar is.

Bijna 8% gaf aan dat het ontbreken van een privacy verklaring een reden is om niet te solliciteren. Dit maakt de spoeling voor deze mensen wel erg dun aangezien uit onderzoek van Digitaal-Werven blijkt dat 75% van de bedrijven geen privacy verklaring op de website heeft of hierin niets vermeld over hoe er wordt omgegaan met sollicitaties. Opvallend hoeveel partijen overigens wel eisen dat je de privacy verklaring accepteert, terwijl deze nergens te vinden is of toch niet op sollicitaties ingaat.

Verder geeft iets meer dan 1% van de respondenten aan dat de maatschappelijke standpunten van de werkgever doorslaggevend zijn of men wel of niet solliciteert, terwijl bijna 3% geeft aan dat ze hoe dan ook solliciteren, ongeacht de website van de potentiële werkgever.

Het totale overzicht van het onderzoek is in onderstaande grafiek weergegeven.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


374 views | Reageer (2 reacties)
  • Marcel

    tja, arbeidsvoorwaarden is nogal een breed begrip. Zelf denk ik dan gelijk aan de opbouw van de arbeidsvoorwaarden, terwijl velen het salaris zullen bedoelen. Maar het salaris vertelt je ook niet direct wat je onder de streep over zal houden.

    Het salaris noemen blijf ik leen lastig onderwerp vinden. Het bedrijf dat voor de meeste winst gaat en dit ook deelt aan zijn werknemers (zal dus graag het salaris noemen op de site), hoeft niet perse de beste keuze te zijn. Als kandidaat kan je dit pas goed tegen elkaar afwegen als je ook daadwerkelijk op gesprek bent geweest (en dan nog is het lastig). Een bedrijf dat minder salaris biedt zal dus ook goed moeten (kunnen) benoemen wat ze wel bieden, al is dit niet even makkelijk te vertellen als een hoog salaris.

    Goh het lijkt de huidige politiek wel

  • @Marcel: arbeidsvoorwaarden werden ook op verschillende manieren nog extra genoemd. Opvallend was hoeveel frustratie uit de open antwoorden kwam van partijen die dus, in de optiek van de sollicitant, schandalig lage bedragen betaalde. De meeste mensen gaan van Baan A naar Baan B. Die hebben een bepaald salaris. Als bedrijf B dan 50% of 70% van een salaris biedt is dat ook niet goed voor het imago van dat bedrijf.

    Het is niet enkel de keuze laten afhangen van, het is ook een kwestie van niveau inschatting. De term senior bijvoorbeeld wordt bij bepaalde bedrijven gegeven vanaf 2 jaar, andere > 10 jaar. Een salarisindicatie maakt dan duidelijk hoe senior een senior is.

    Nu is dat lastig natuurlijk in zijn algemeenheid, immers, je kan niet voor elke functie een schaal online zetten. Dat is ook ‘too much info’. Zelf heb ik er geen moeilijkheden mee, gewoon open zijn, ranges noemen.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën