TNT mag dat vooral in het nieuws komen vanwege het aanstaande ontslag van een groot aantal postbodes, TNT heeft ook een grote behoefte aan tijdelijk professionals. Interim-managers die bij TNT zware verandertrajecten kunnen oppakken en tijdelijke professionals op terreinen als HR, ICT, Communicatie of Finance. TNT gaat nu onder andere via de net opgezette site www.interimbijtnt.nl zelf de werving en selectie van die interimmers oppakken. Bemiddelingsbureaus worden zo veel mogelijk buiten de deur gehouden.

Kostenbesparing en meer kwaliteit
Volgens Gijs Oppenheimer, manager Professionals en Graduate Recruitment, gingen vragen voor interimmers normaal naar bureaus. “Zij rekenen vaak een marge van 10 tot 30%. Daardoor waren we elk jaar miljoenen kwijt aan interimbureaus. Wij dachten: hier kan marktwerking een rol spelen, er is dit moment namelijk ontzettend veel aanbod”. Voor interne klanten belooft de afdeling recruitment binnen twee weken een interimmer aan de slag te hebben. Hiervoor wordt, conform de werkwijze van de bemiddelingsbureaus, een intakegesprek met de aanvrager gehouden, kandidaten gezocht, vinden er voorselectiegesprekken plaats en daarna een gesprek met de kandidaat interimmers en de verantwoordelijke lijnmanager. Zonder onnodig tijd te verliezen wil Oppenheimer met een goed intake traject de kwaliteit van selectie van interimmers verhogen. “Te vaak wordt een interimmer voor een belangrijke opdracht ingehuurd na een kop koffie en een gesprekje van een half uur. Dat kan beter en zorgvuldiger”. Door snelheid en kwaliteit te combineren wil Oppenheimer een groot deel interim opdrachten bij TNT naar zich toe trekken. Interne klanten zijn niet verplicht de opdrachten bij hem aan te melden. “Dat werkt in dit soort organisaties alleen maar tegen je. Je moet jezelf onmisbaar maken. Het feit dat we soms een paar tientjes per uur kunnen besparen spreekt natuurlijk aan”.

Eigen wervingssite voor interim-professionals
De afdeling recruitment gaat voor de interne interim aanvragen zelf actief op zoek naar kandidaten. Hiervoor wordt momenteel vooral gebruik gemaakt van Linkedin. Daarnaast zet TNT ook gespecialiseerde sites in als freelance.nl en 4-freelancers.net. Verder heeft TNT haar eigen recruitmentblog, facebook– en Twitter-account

Maar meest in het oog springend is de recent opgezette site www.interimbijtnt.nl. Een heldere site met beperkte maar duidelijke informatie over procedures en opzet. Daarnaast vanzelfsprekend concrete opdrachten. Die zijn op dit moment beperkt tot een tweetal, waarvan er een na invulling van de contactgegevens al blijkt te zijn ingevuld. De informatie over de opdracht is voldoende. Daarbij wordt er een maximum tarief opgegeven. De hoogte van dat maximum tarieven is beperkt (bijvoorbeeld E 60,- per uur voor een interim recruiter), maar ook weer niet onrealistisch. De markt is er naar en als interimmer weet je waar je aan toe bent.

De site biedt ook de mogelijkheid om je CV achter te laten, ook als er nog geen passende opdracht is. Gijs Oppenheimer: “We zijn bezig een database op te bouwen met geschikte interimmers die we in de toekomst wellicht nodig hebben. Het is voor ons belangrijk om voeling te houden met interimmers, ook als ze nog niet voor ons werken”.

Het initiatief van TNT past in een trend waarbij organisaties zelf actief interimmers gaan werven. Denk aan ABNAMRO en Achmea via initiatieven Associates en Myler, die gelijk ook commercieel in de markt werden gezet. Andere grote organisatie zijn in de voorbereidende fase om zelf de werving van interimmers a la TNT te organiseren. Verder werven diverse overheden zelf interimmers via de zogenaamde marktplaatsconcepten. Zij zijn door de aanbestedingsregels vooralsnog wel veroordeeld tot een passieve wervingsrol (ze mogen niet zelf kandidaten benaderen, noch een database aan leggen) met vrij stroperige en onpersoonlijke (online) procedures. Daar heeft TNT geen last van.

Over de Auteur

Hugo-Jan Ruts Hugo-Jan Ruts is zelfstandig interim-manager en adviseur. In zijn opdrachten werkt Hugo-Jan Ruts op het snijvlak van management, marketing en HRM. Hij doet dat vanuit verschillende rollen: interim(project)manager, co-manager, business-coach of adviseur. Zowel bij zijn voormalige vaste functies als bij zijn interim opdrachten is Hugo-Jan Ruts vooral actief bij HR-dienstverleners. O.a. W&S-, interim- en trainingsbureaus. naast het uitvoeren van interim-managementopdrachten adviseert hij in die sector over strategie, personal branding, internet en social media. (zie voor meer info: http://nl.linkedin.com/in/hugojanruts). Op 'RecTec' schrijft Hugo-Jan Ruts met name over recruitment van interim-managers en interim-professionals. Hij is verder initiatiefnemer van www.zipconomy.nl, het kennisplatform over de interimmarkt.


1.314 views | Reageer (17 reacties)
  • Meteen even gekeken.

    Leuk dat men aangeeft dat Gijs Aanen contact met je opneemt, dat is persoonlijk. Jammer dat er niet staat op welke termijn. Jammer ook dat je niet met je Linkedin profiel kan solliciteren. Van een site die net nieuw is had ik dat, zeker in de interim wereld, toch wel verwacht.

    Verder verdwijnt de hele lay out als je iets dieper de site in gaat. Kijk je op een opdracht, weg lay out. Klik je op submitten profiel, weg lay out. Het lijkt wel of het budget voor de site minder dan 1.500 euro was, als ik er zo naar kijk kan de maker van dit blog het daar namelijk voor doen. Dat is dan toch weer jammer en doet mij twijfelen hoe serieus ze zijn.

    En dan is de linkedin link ook naar een profiel in plaats van een groep. Terwijl Linkedin profielen toch echt mensen moeten zijn.

  • @Bas. De site is heel basic. Vind ik ook wel het mooie er aan. We kennen ook initiatieven waar eerst voor tonnen (en meer) geinvesteerd is. Zie er mooi uit, maar werkt niet. Pragmatische is ook veel interimmers niet vreemd.
    Serieus is het zeker. Maar bij tnt zal vast de mentaliteit heersen: eerst geld verdienen & succes bewijzen, dan uitbouwen. Zo is koppeling achter de site ook niet optimaal, maar dat komt vast wel later.
    Bedenk ook: gaat hier om 1-3 opdrachten per week. Voor een organisatie veel, voor een site weinig. Ga het in de gaten houden welke kant het zich op ontwikkeld.

  • Het hoeven ook geen tonnen te zijn, ik ben als ondernemer ook niet van het nodeloos geld verkwisten. Dit komt echter heel armoedig over, iets meer investering met iets betere werking zou mijn vertrouwen in de site sterk doen toenemen. Ik zie nu ook overal Cendris staan in de URL, een DM/Spam bureau, daar wordt ik ook niet bepaald warm van (en ja, ik weet dat het een dochter van TNT is, maar dan nog).

  • “bas: dat zijn m.i. details die de gemiddelde, opdrachtzoekende interimmer in deze markt een zorg zal zijn. Als de follow-up maar goed geregeld is.

  • Dat betwijfel ik dus. Nu zal ik mezelf niet snel gemiddeld noemen, maar ik wilde me oprecht aanmelden (doe ook interim klussen, primair op marketing gebied), maar heb daar om deze reden toch van af gezien.

  • Als er volgens jou veel te doen is, dan zou ik me maar juist aanmelden 😉

  • Ik vind de url wat ongelukkig gekozen, eerste wat mij opviel toen ik de headline voorbij zag komen was “interim bijt nt”?…

  • Gijs Oppenheimer

    Dank voor alle tips. deze nemen we zoals het hele concept zeer serieus! Gijs

  • Pingback: USG marktplaats voor freelance opdrachten (IKKI freelance) nader beschouwd | RecTec()

  • Mijn ervaring met TNT-interim is tot op heden niet geweldig. Ik heb verschillende malen geprobeerd Gijs Aanen te spreken te krijgen, maar dat is nooit gelukt. Wel een keer een dame (stagiair) sproken die het prima deed, maar eigenlijk alleen maar kon melden dat het een beetje overliep aan hun kant. Nu tweemaal gereageerd op een openstaande opdracht. Contact is wederom niet mogelijk en alleen een korte, rammelende standaardafmelding van Gijs Aanen terug. De tariefstelling is er een van voor-een-dubbeltje-op-de-eerste-rij. Mijn eerste ervaringen met de TNT-interimorganisatie zijn slecht en het best te vergelijken met een matig en onprofessioneel werkend bemiddelingsbureau.

    Heel jammer, want het initiatief om zelf interim-management en interim-professionals te werven is lovenswaardig en verdient navolging!

  • Gijs Aanen

    Hallo Arjan,

    Jammer dat je onze dienstverlening als negatief hebt ervaren. Ik heb natuurlijk direct je gegevens erbij gepakt en zie dat wij binnen 1 dag een antwoord hebben gegeven op de opdrachten waarop je hebt gereageerd. De e-mail die jij hebt ontvangen kan inderdaad professioneler.

    De tariefsstelling is niet gebaseerd op voor een dubbeltje op de eerste rij mentaliteit maar staat gekoppeld met onze interne salarishuis waarmee rekening is gehouden met de specifieke ZZP kenmerken.

    Ik ben het met je eens dat ik slecht te bereiken ben, waarvoor mijn excuses. Een voicemail inspreken helpt in dit geval wel. Ik bel je nog even om dit persoonlijk toe te lichten.

    Met vriendelijke groet,

    Gijs Aanen
    Recruiter
    06-10971448
    TNT Professional en Interim Recruitment

  • Gijs,

    Bedankt voor je telefoontje en fijn om je nu eens gesproken te hebben. Ik ben blij om te horen dat jullie je de kritiek aantrekken en daar wat mee proberen te doen. Excuses zijn dan ook aanvaard.

    Sterkte en met vriendelijke groet,

    Arjan Ommering.

  • @gijs even los van de hele discussie hier (en het feit dat je dat netjes opgelost hebt lijkt me) verbaas ik me heel erg over de zinssnede ‘de tariefstelling is gekoppeld aan het interne salarishuis’. Kan je me dat uitleggen, want dat lijkt me persoonlijk toch een hele vreemde situatie.

  • Gijs Aanen

    @Bas: Functies worden bij ons gewaardeerd. Hierdoor weten wij welke salariëring er vast zit aan de betreffende functie. Een passende beloning voor het te leveren werk.

    Vanuit deze functiewaardering is het voor ons ook mogelijk om een uurtariefrange af te spreken voor de inzet van ZZP-ers. In deze berekening houden wij rekening met de eigenschappen en risico’s die het ZZP bestaan met zich meebrengt.

    Wij werken overigens met max tarieven zodat het de ZZP-er vrij staat om zelf een voorstel voor het tarief te doen maar wij geven wel een plafond aan.

  • @Gijs Je geeft aan dat er rekening gehouden wordt met de risico’s en eigenschappen van ZP’ers. Dus ook met zaken als ziekte, pensioenopbouw, etc?

    En de volgende vraag is dan: houden jullie ook rekening met het feit dat zelfstandigen gemiddeld genomen (tenminste, ik neem aan dat jullie de betere willen) dus ook beter zijn dat mensen in loondienst? Zit daar ook een opslag voor op?

    Ik ben erg benieuwd naar die maximale tarieven. Zijn die openbaar (in het kader van transparantie)?

  • Gijs Aanen

    @Bas Leuk om te zien dat je interesse toont in onze dienstverlening. Ik vertel je er graag meer over. Ja, wij hebben rekening gehouden met ziekte pensioen etc.

    De stelling dat zelfstandigen beter zijn dan interne is naar mijn mening te kort door de bocht. Wij richten ons juist op een realistische aanvraag met een realistisch tarief. Dat gaat dus beide kanten op.

    Transparantie over tarieven lijkt mij geen probleem. Om ze zomaar online te plaatsen gaat me wel weer wat ver. Juist functiewaarderingen en dus ook tariefstellingen, behoeven meer uitleg dan alleen een schema. Overigens staat er in elke aanvraag keurig het max tarief vermeld. Bel me anders een keer om van gedachte te wisselen.

  • @Gijs: dan begrijp ik in alle eerlijkheid de eerder opmerking over een dubbeltje op de eerste rang als je er niet van uit gaat dat een externe beter is dan een interne (immers, anders zou je hem/haar toch gewoon intern aannemen?) en als je praat over realistische aanvragen met realistische tarieven.

    Waarom zou dat te ver gaan? Wat zou daar op tegen zijn? Functie waarderingen geloof ik niet in, niet voor organisaties en loonhuizen, zeker niet voor freelancers. Dat is oud denken. Dan ga je er namelijk van uit dat iemand in een functie een bepaalde waarde vervult terwijl inmiddels toch wel duidelijk is dat de juiste persoon 100 keer de waarde kan toevoegen dan een matige persoon. Functie waarderingen gaan uit van een waardering van de functie, niet de persoon en de persoon is uniek.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën