6 september heeft de Monster Virtual Fair van start gegaan. Op deze virtuele banenbeurs zijn 31 stands aanwezig. Twee daarvan zijn bemand voor Monsterboard en MonsterCoach Freek. In de overige stands zijn o.a. Deloitte, Alliander, MTV Networks, Caesar Group, Canon, A.S. Watson Health & Beauty, Grand Hotel Huis ter Duin, NCOI, Imtech Infra & Traffic, Accenture en ING aanwezig.

De beursvloer wordt overigens bij elk bezoek opnieuw ingedeeld, zodat organisaties niet tot verdomhoekjes zijn veroordeeld.

Toen ik rond 10:30 de beurs bezocht, viel het me op dat veel stands niet geopend waren. Via twitter had ik al gehoord dat de rood/groen/gele ballonnetjes aangeven over er iemand aanwezig is. Dat is iets wat niet meteen duidelijk is. Bij de stands staan de openingstijden vermeld, maar ik kon toch enkele organisaties betrappen op te laat komen.

Vreemd genoeg werkte de chat in eerste instantie helemaal niet. Als je op de knop drukte, gebeurde er eenvoudigweg niets. Ik vermoedde dat dat wel eens zou kunnen komen door het feit dat ik als gast binnen was. Na het aanmaken van een account, werkte de chat wel. Jammer dat die drempel er is en ook jammer dat dat niet wordt uitgelegd op het moment dat je op de chatknop drukt.

Voordat je een account hebt aangemaakt, moet je nogal wat informatie verplicht prijsgeven.

De opbouw van de stand ziet er als volgt uit: linksboven een overzicht van de vacatures. Dat wordt niet in een erg praktisch formaat weergegeven. Slechts vier vacatures tegelijkertijd en van de vacatures zie je alleen het eerste deel van de functienaam. Als je bij het opstellen van de vacatureteksten hiermee geen rekening houdt, heeft de sollicitant geen idee welke vacature hij gaat openen. Dit deed zich o.a. voor bij Streetwise Direct Dialogue B.V.. Zij zijn nu vooral op zoek naar “Enthousiaste en commerciĆ«le”. Bij het klikken, wordt de vacature op Monsterboard geopend.

Aan de rechterkant kan de organisatie zichzelf presenteren. Bovenin m.b.v. tekst, onderin met een video of een brochure. Onder de vacatures staan de standmedewerkers vermeld, waarbij de ballonnetjes weer weergeven of de betreffende medewerker aanwezig, afwezig of bezet is.

Ik was wel benieuwd naar de ervaringen van de deelnemers aan de Job Fair. Bij een aantal stand heb daar navraag naar gedaan. Over het algemeen valt de respons niet tegen. ’s ochtend is het vaak rustig, maar gisteren was het in de namiddag en avond best druk. Het chatten is voor veel recruiters nogal wennen. Non verbale communicatie ontbreekt volledig en informatie die schuil gaat in intonatie is ook afwezig. Het chatten blijft erg oppervlakkig en naderhand kijken de recruiters wel naar het CV om te bepalen of er een match is. Dat CV kunnen zij overigens al inzien voordat je op “CV insturen” hebt gedrukt. Zij kunnen in de database met bezoekers kijken.

Wat is de meerwaarde van een Vitual Job Fair? Mijn inziens vooral de nieuwswaarde. De Virtual Job Fair is feitelijk een andere presentatievorm van Monsterboard. De standhouders geven aan dat de respons niet tegen valt. Er wordt flink wat afgechat en dat zijn allemaal werkzoekenden die een profiel hebben aangemaakt en een CV hebben achtergelaten. Wat dat betreft lijkt het succesvol.

De Monster Job Fair loopt t/m 11 september.

Over de Auteur

Tom van der Valk Tom van der Valk is consultant/projectmanager e-HRM bij Blyxum, gespecialiseerd in het toepassen van e-HRM voor in-, door-, en uitstroom van medewerkers.


323 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn