Recruitment met sociale netwerken, waar te beginnen? Een vraag die nog steeds regelmatig gesteld wordt en volkomen terecht is. Heel veel organisaties hebben namelijk nog weinig tot niets op dit gebied gedaan en staan qua ervaring dus nog op nul, of bijna nul.

Recentelijk heb ik regelmatig deze vraag gekregen. Wij als organisatie X hebben nog bijna geen ervaring, waar moet ik beginnen? Vaak zijn het mensen die al wel ervaring hebben in de organisatie met social media, bijvoorbeeld marketing of interne communicatie of … die deze vraag stellen. Men kent de tools en de trucs, maar hoe ga je daar nu mee om? Het antwoord is meestal heel eenvoudig: kleine stapjes zetten. Welke stapjes dat zijn is afhankelijk van het bedrijf en het type mensen dat je zoekt, maar hoe dan ook: baby stapjes.

Eén van de eerste zaken die voor bijna elke organisatie wel geldt: begin met Linkedin. Er is nagenoeg geen organisatie waar geen hoger opgeleiden werken en in elke sector zitten er wel mensen in Linkedin. Voor MBO en ongeschoold personeel een minder nuttig netwerk (ik zeg niet: zinloos, maar minder nuttig), maar voor hoger opgeleiden wel heel handig.

Stap 1 is al je recruiters op Linkedin krijgen en relaties aangaan met de mensen die ze kennen en vooral ook de collega’s. Vaak bespeur ik tijdens trainingen angst bij deze groep, daarom zitten ze er soms nog niet op. Ik heb gemerkt dat deze mensen heel basaal ondersteunen met het opzetten van het profiel, het aangeven wat waar hoort te staan en waarom al heel positief werkt. Natuurlijk zijn daar ook boekjes voor, maar de persoonlijke touch werkt bij veel mensen in dit geval beter.

Vier je successen

Een ander belangrijk element is het vieren van de successen. De eerste plaatsing via Linkedin binnen? Geef de afdeling een taart en misschien de recruiter nog een klein extra’tje. Niet te groot, maar vier het succes. Het klinkt misschien voor veel RecTec lezers als vreemd in de oren, een eerste plaatsing via Linkedin. Echter zijn er nog heel veel organisaties die er nog nooit één hebben gerealiseerd.

Basis op orde: referral programma

Zeker voor de corporates geldt dat social media primair sociaal moet zijn, ook intern. Het gebruiken van het enorme netwerk aan werknemers voor het vinden van de juiste mensen moet centraal staan. Om dat echter goed te activeren is een goed referral programma essentieel. Hierbij is het kernwoord: goed. Dat gaat dus verder dan een ‘we hebben een aanbrengfee van 1.500 euro mailtje’. Daar moet een systeem achter zitten dat mensen op de hoogte gehouden worden, daar moet gekeken zijn naar het proces van de sollicitant en of dat op bepaalde plekken niet aangepast moet worden. Een goed referral programma is vaak de basis van een goed social media recruitmentbeleid.

Basis op orde: recruitmentsite

Een ander heel belangrijk element is de wervingssite. Eén ding waar je zeker van kan zijn is dat social media aanwezigheid zal zorgen voor meer traffic naar je site en traffic die vaak ‘dieper’ in je site komt (bijvoorbeeld op de vacatures). Een goede site die een prettig proces faciliteert is essentieel voor de conversie van social media inspanningen.

Baby stapjes

Begin met baby stapjes. Dat geldt overigens niet alleen voor recruitment, dat geldt ook bijvoorbeeld voor marketing. Ook daar hebben mensen nog wel eens de neiging in één keer ‘all out’ te gaan met prachtige plannen, die vaak ook heel erg steekhoudend zijn. Echter moet de organisatie daar ook klaar voor zijn en als je mensen nog geen Linkedin account hebben of nog nooit iemand geworven hebben via Linkedin, moet je je afvragen of een uitgebreide social media strategie met Hyves games en eigen communities de juiste eerste stap is. Misschien wel om vast richting aan te geven, maar zeker niet om direct mee aan de slag te gaan.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


298 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën