How I did it.

Door Annemarie Appelman op 05-09-2010 14:08.

Er is goed nieuws en slecht nieuws. Ik zal beginnen met het slechte nieuws, dan hebben we dat maar meteen gehad. Ik ga stoppen met bloggen voor RecTec, dus dit is mijn laatste blog hier. De reden daarvoor echter, dat is dan weer het goede nieuws, is dat ik mijn droombaan heb gevonden! Dus geen solliciteren meer, geen cv’s schrijven, geen zoektocht, ik kan eindelijk lekker beginnen met werken! Zo fijn!

Ik ga werken als ‘spin-in-het-web’ bij Nudge, het consumentenplatform voor duurzaamheid, met als doel om duurzaamheid voor de massa bereikbaar te maken. Weg met het elitaire imago van duurzaamheid en uitgaan van ‘alle kleine beetjes helpen’ vanuit de consument dit keer. Gebruik je nog niet de nieuwste led-lamp van Philips? Geeft niets, maar mocht je binnenkort nieuwe lampen nodig hebben, dan kan Nudge je daar in ieder geval alles over vertellen. Iedereen die positief tegenover een duurzame wereld staat – of je zelf nu al duurzaam bent of niet – kan alvast een groene stip zetten op de kaart van Nederland. Al meer dan 2.000 positieve consumenten gingen je voor.

Hoe is het nou zo gekomen?

Ik heb op RecTec al eerder een blog geschreven over ‘Sollicitatiegesprek 2.0’, dit ging over het gesprek wat ik destijds met Jan van Betten heb gehad, de oprichter van Nudge. Jan heeft mij gevonden door mijn personal branding campagne via social media en kwam zo op mijn website terecht. Hij was precies op zoek naar iemand als ik blijkbaar, want snel daarna had ik hem aan de telefoon. Op een zondagochtend nog wel. We hebben een afspraak gemaakt en het meest prettige sollicitatiegesprek wat ik me kan heugen volgde, lees er hier meer over. Aangezien Jan nog op vakantie ging voor een langere periode, moest ik even afwachten tot hij terug was, maar bij terugkomst bleek de klik er gelukkig nog steeds te zijn. Die vrijdag heb ik mijn arbeidsovereenkomst getekend en mijn droombaan kan beginnen.

Wat ik vooral zo prettig vind aan mijn nieuwe werkgever is dat hij erg van ‘het nieuwe werken‘ is. Dat betekent dat ik flexibeler met mijn tijd om kan gaan, waar ik misschien tijdens kantooruren een belangrijke privé afspraak heb, kan ik die tijd ’s avonds thuis inhalen of waar ik maar wil. Die vrijheid is super en betekent voor mij eigenlijk alleen maar dat ik efficiënter kan werken en productiever kan zijn. Als je je geen zorgen hoeft te maken over privé dingen, dan heeft je werkgever daar natuurlijk alleen maar baat bij. Ik kan me voorstellen dat deze manier van werken niet voor iedereen geschikt is, maar ik vind het heerlijk.

Ik heb in het begin van mijn campagne een hausse aan mensen over me heen gehad die mijn omschrijving van wat ik wilde op mijn website niet concreet genoeg vonden. Nu ik de droombaan heb gevonden, weet ik eigenlijk pas hoe belangrijk aspecten zoals vrijheid voor mij zijn. Zelf inspraak hebben in je takenpakket, mogelijkheden zien en kunnen ontwikkelen, zelf een cultuur creeren. Maar ja, wat waren nu de kansen geweest om dat te vinden als ik in mijn ‘Wat wil ik’ had gezet dat ik dat allemaal zou willen? Dan had ik alle andere leuke banen zonder die aspecten al weggestreept, terwijl ik dat ook leuk had gevonden. Een kans van ‘one in a million’, maar ik heb hem gevonden, dus daar ben ik super dankbaar voor!

Ik hoop verder dat ik met mijn beperkte bijdrage ‘ervaringen vanuit de sollicitant’ toch kenbaar heb kunnen maken wat de waarde van een gelijkwaardig en meer diepgaand sollicitatiegesprek is en het zou geweldig zijn als een paar hr-managers die dit hebben gelezen hier verder over gaan nadenken en met elkaar gaan bedenken wat nu een goede manier is om die gesprekken te creëren. Ik wil jullie allen in ieder geval bedanken voor de bijdrages aan mijn zoektocht, met name Bas van de Haterd natuurlijk, en heel veel vernieuwende gedachten en inspiratie toewensen in de toekomst. Overigens ga ik nog steeds door met bloggen, maar dan op mijn eigen website. Dus mocht je me nog steeds willen volgen in de eerste periode van mijn nieuwe baan, dan weet je waar je moet zijn 😉

PS. Als jij nou ook positief tegenover een duurzamere wereld staat, zet je dan ook alvast een groene stip op de kaart? Dan gaan we 11 november a.s. het platform lanceren en je vertellen wat we allemaal gaan doen.

Over de Auteur

Annemarie Appelman Annemarie Appelman heeft op RecTec geblogd over haar personal branding campagne met als doel binnen 60 dagen een leuke baan vinden. Dit is gelukt, ze heeft een nieuwe baan, vandaar dat Annemarie niet meer als blogger actief is op RecTec.


566 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën