Afgelopen maandag werd na ruim twee jaar voorbereidingen het nieuwste Nederlandse initiatief op het gebied van social media monitoring gelanceerd. Op de dag van lancering mocht ik een kijkje nemen in de keuken van Wiseguys, de bedenkers en ontwikkelaars van deze nieuwe tool. Coosto, vernoemd naar de fameuze Franse diepzeeonderzoeker Jacques Cousteau, zal voor menige organisatie de diepe oceaan die het internet heet, een stuk inzichtelijker moeten maken. Hiervoor trekken de ‘slimme jongens’ uit Eindhoven een complete zelf ontwikkelde expeditieuitrusting voor diep web exploratie uit de kast. Een innovatieve duikboot dus vol mogelijkheden…

Ambassadeurs en mopperaars

Coosto pretendeert te beschikken over een volledig automatische sentiment analyse. Middels deze analyse worden alle positieve en negatieve uitlatingen over een bepaald onderwerp op het web automatisch herkend en gekenmerkt als positief danwel negatief. Zo kunnen de ambassadeurs op het web dus worden onderscheiden van de mopperaars.

Tijdens de presentatie wordt het me al snel duidelijk dat dit een van de meest onderscheidende eigenschappen is van Coosto. Maar hoe wordt dit sentiment nu eigenlijk precies bepaald? Toine Verheul (samen met ing. Rob de Wit en drs. Frank Scheelen één van de oprichters en eigenaars van Coosto) legt uit dat dit sentiment wordt vast gesteld met behulp van zeer ingenieuze en complex opgebouwde met context rekening houdende algoritmen, allemaal in eigen huis ontwikkeld. Hierbij bestaat er een continu spanningsveld tussen de precisie waarmee het zoekresultaat wordt samen gesteld en de kwantiteit van de data die hieruit voort vloeit.

Coosto kiest heel bewust voor een hoge precisie, maar dit gaat regelmatig ten koste van de kwantiteit van de uiteindelijk gevonden zoekresultaten. Dit lijkt me persoonlijk overigens een geheel logische keuze. Wat moet je immers met een enorme hoeveelheid aan data, waarvan de kans groot is dat het toegekende sentiment niet klopt? Liever zie een beperkte hoeveelheid aan data gekenmerkt met een bepaald sentiment, waarvan ik nagenoeg zeker weet dat het toegekende sentiment daadwerkelijk klopt.

Van online gefluister tot bruikbare informatie

Wiseguys heeft er bewust voor gekozen zoveel mogelijk bronnen op het web aan te spreken voor de te genereren zoekresultaten. Op dit moment zijn er dan ook maar liefst 9 miljard webdocumenten gearchiveerd en zijn 250 miljoen verschillende fragmenten dagelijks direct doorzoekbaar. Coosto slaat zelf alle gevonden data in eigen huis op en op dit moment beschikt men over een historisch archief dat is opgebouwd vanaf 2008.

Alle bronnen zijn toegankelijk gemaakt middels een eenvoudig en intuïtief dashboard. Omdat zoveel bronnen worden ingezet is het mogelijk om zelfs de kleinste ‘buzz’ op het internet snel te lokaliseren en met behulp van een paar drukken op de knop, de auteur van het geplaatste bericht te herleiden. Op deze wijze kan gefluister op het web direct en relatief eenvoudig worden omgezet tot bruikbare informatie.

Het dashboard van Coosto is duidelijk en overzichtelijk

Een professionele speeltuin

Door ook maar even te spelen met Coosto merk je al heel snel dat je terecht bent gekomen in een hele interessante en waardevolle professionele speeltuin. Het dashboard kent een toegankelijke uitstraling en een intuïtieve navigatiestructuur met mooie visuals. Met behulp van de verschillende tabs kan er eenvoudig door de verschillende data worden gesurft. Met een slider kan er ‘a la Google Analytics’ een tijdsboog worden geselecteerd en de zoekresultaten zijn direct klikbaar zodat snel de daadwerkelijke pagina (cache link) van het geplaatste bericht kan worden bezocht. Het betreffende bericht wordt hierbij direct weergegeven. Dit is vooral handig bij pagina’s waarbij door verschillende auteurs een enorme hoeveelheid aan berichten is geplaatst.

Met Coosto kan dus onbeperkt realtime gezocht worden in nagenoeg het hele (Nederlandse) web. Hierdoor is het pakket voor vele doelstellingen inzetbaar. Van campagnemonitoring, brandmonitoring en crisismonitoring tot webcare en concurrentie analyses. Ook kan het pakket gebruikt worden ter voorbereiding van bijvoorbeeld salespitches.

De meeste interessante zoekopdrachten kunnen worden samengesteld met behulp van de welbekende booleans (als AND/OR/- etc…) en omdat het mogelijk is verschillende parameters zoals webrank (een eigen variant op Google’s pagerank), sentiment, auteur, website en trending topic met elkaar te combineren, lijkt het erop dat Wiseguys met de introductie van Coosto een zeer krachtige en onderscheidende formule in handen heeft.

Spelen met Coosto; besproken onderwerpen op het web kunnen eenvoudig tegen elkaar worden afgezet

Voordelen en aandachtspunten

De voordelen

  • Coosto raadpleegt een gigantische hoeveelheid aan bronnen en niet een beperkte selectie aan bronnen, zoals sommige social media tools dit doen. Hierdoor zijn zelfs hele kleine bewegingen op het web inzichtelijk en in een pril stadium snel traceerbaar.
  • De inzet van een volledig geautomatiseerde sentiment analyse gecombineerd met webranking maakt Coosto een krachtige tool. Niet alleen het sentiment wordt gemeten, maar ook de kans waarop het bericht gelezen wordt. Daarnaast kunnen meerdere andere parameters in de analyse worden meegenomen en gecombineerd.
  • Coosto is tevens in staat om het sentiment van een discussie te bepalen als gedurende een lopende discussie, het onderwerp van de discussie zou veranderen en dit gebeurt nogal eens.
  • Zoekresultaten zijn te sorteren op bijvoorbeeld relevantie, datum, sentiment etc… Dit maakt het gebruik van het dashboard erg intuïtief.
  • Coosto is op verschillende gebruikersniveaus in te richten (admin, editor en guest). Hierdoor kan het (misschien wel juist) voor grotere organisaties interessant zijn over te gaan tot de aanschaf van Coosto.
  • Vele handige functionaliteiten zijn beschikbaar; Eigen unieke zoekopdrachten opslaan, alerts instellen binnen een bepaalde positieve danwel negatieve spanningsboog en persoonlijke exports (als csv bestand en als afbeelding, nog geen pdf), het is allemaal mogelijk.
  • Het is mogelijk steeds dieper bij de kern komen van een bepaalde positieve, danwel negatieve tendens. Het is bijvoorbeeld mogelijk bepaalde auteurs op de voet volgen. Hierbij kan de persoonlijke interesse en in een later stadium zelfs de locatie van de betreffende auteur (bij benadering) worden vast gesteld.
  • Verschillende doelgroepen zijn apart te monitoren. Zo kunnen Twitteraars bijvoorbeeld apart worden beoordeeld van bijvoorbeeld de groep bloggers. Dit is interessant omdat volgens sommige Coosto  afnemers, bloggers meer impact vinden hebben dan in dit voorbeeld de Twitteraars.

Aandachtspunten

  • Vele onderwerpen/merknamen zijn lastig met een bepaalde vooraf gedefinieerde booleans af te bakenen. Voorbeeld; als alleen gezocht wordt op de merknaam ‘Continu’ is het zoekresultaat niet direct bruikbaar. Zinnen als bijvoorbeeld ‘Ik heb Continu last van het gemis van geen flashmogelijkheden op mijn Ipad’ worden in het zoekresultaat meegenomen en het zoekresultaat is in dit geval dus voor de organisatie Continu niet zinvol. De zoekopdracht zal dus dusdanig dienen te worden aangescherpt dat alléén dié zoekresultaten over blijven die echt bruikbaar zijn. Coosto geeft hierin een op maat advies, maar het blijft ten alle tijden en lastige opgave het zoekresultaat volledig sluitend te krijgen.
  • Coosto geeft zelf aan dat het lastig wordt om een sentiment te bepalen als het onderwerp van de discussie wordt veranderd, binnen een discussie. In de meeste gevallen gaat dit goed, maar ook hier wordt aan gewerkt.
  • Aan het spanningsveld tussen precisie en kwantiteit van de data zal nog moeten worden gesleuteld.
  • De grafieken van Coosto zijn volledig opgebouwd in Flash. De gadgetfreaks die in het bezit zijn van een Ipad, hebben op dit moment met hun Ipad dus (nog) geen toegang tot de grafieken van Coosto.
  • Op dit moment zijn grote sociale platforms als Facebook, Flickr en LinkedIn nog niet volledig (maar wel in beperkte mate) ontsloten. Gesloten discussiegroepen op LinkedIn zullen uit privacy overwegingen vanzelfsprekend niet (kunnen) worden toegevoegd aan de zoekresultaten.

Conclusie

De ontwikkeling van Coosto heeft ruim twee jaar geduurd en nu het product officieel is gelanceerd, wil dit niet zeggen dat de ontwikkeling ervan klaar is. Integendeel, juist nu het pakket open is gesteld voor de buitenwereld zal Coosto met behulp van de gebruikers nog verder worden verfijnd en geoptimaliseerd.

Voor iedereen die het belangrijk genoeg vindt om zijn doelgroep zeer intensief te kunnen monitoren en veel waarde hecht aan uitgebreide functionaliteiten is Coosto zonder twijfel een waardevolle tool. Het is een machtig pakket met vele mogelijkheden. Gezien de kosten van het pakket van €750,- per maand lijkt Coosto in eerste instantie meer weg gelegd voor de grotere organisaties. Veel kleine tot middelgrote organisaties zullen de kosten niet direct vinden opwegen ten opzichte van de baten. Voor hen volstaat wellicht een gratis dienst als Google alerts of andere relatief goedkopere oplossingen op het gebied van sociale media monitoring.

Note; Vanzelfsprekend monitoren de Wiseguys ook zelf blogposts en berichten over Coosto op het web. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe Coosto zelf dit artikel zou beoordelen. Ben ik een ambassadeur of een mopperaar? Toine, zou je me dit kunnen doorgeven als je dit leest. Dank je… 😉

Deze gastblog is geschreven door Bas Schepers, Marketing manager van Continu

Over de Auteur

Gastblogger Iedereen die wel een keer zijn mening of gedachten kwijt wil in een blog op RecTec, maar niet regelmatig een artikel wil schrijven, kan zijn of haar gastblog insturen. Een artikel zal gecontroleerd worden op kwaliteit (wat niet wil zeggen dat eindredacteur de mening hoeft te delen). Indien het kwalitatief en qua schrijfstijl in orde is zal het geplaatst worden onder het gastblogger account. De naam en functie van de persoon zullen altijd vermeld worden in het blog, tenzij er zeer zwaarwegende redenen zijn waarom dit niet kan.


4.751 views | Reageer (3 reacties)
  • Mooie uitgebreide analyse van Coosto. Je ziet dat dit soort tools de komende maanden als paddestoelen uit de grond schieten, de een nog beter dan de ander. Voor organisaties begint het echter ook steeds lastiger te worden om te beoordelen wat nu de beste tool is om te gebruiken. En daarnaast, als het automatisch gaat, hoe snel gaan de prijzen naar beneden en wordt het wellicht zelfs gratis?

  • Persoonlijk denk ik dat veel van deze tools met basis functionaliteiten gratis zullen worden, maar de uitgebreide functionaliteiten niet. Een soort freemium model. Dat is ook wat ik een beetje zwak vind aan Coosto persoonlijk, ik zou het in de basis graag willen testen (en dan bedoel ik niet dat je het 2 weken mag gebruiken of zo).

    Je hebt gelijk dat de tools als paddenstoelen uit de grond schieten. En zoals Gerd Leonard altijd zegt: elke overvloed creëert een nieuwe schaarste. Een overvloed aan tools is een schaarste aan overzicht, wat weer een nieuwe sector creëert: adviseurs die alle tools kennen en voor jouw organisatie specifiek bekijken welke de beste is. (Nee, ik behoor daar niet toe, maar ze zijn er zeker wel).

  • Pingback: De definitie en het volume van het sociale web in NL –()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën