Boomerang feestje?

Door Bas van de Haterd op 31-08-2010 08:03.

Momenteel ben ik bezig voor een organisatie met hun recruitment strategie voor de komende jaren vorm te geven. Eén onderdeel daarvan, waar men zelf ook al aan gedacht had, is een alumni beleid. Deze organisatie kent een redelijk groot verloop, want dat zit in het business model ingebakken. Vertrekken is eigenlijk logischer dan blijven, waarmee het onderhouden van contacten met oud werknemers een stuk makkelijker is. Uit de optiek van nieuwe klanten is het handig contact te houden, maar ook vanuit wervingsperspectief. Deze organisatie kent namelijk een zeer streng selectieproces en oud werknemers zijn daar al ooit doorheen gekomen en hoeven de testen dus niet opnieuw af te leggen.

Allemaal makkelijk en logisch dus, maar hoe worden oud werknemers in een organisatie gezien? Hier is dat misschien nog wel te doen, maar worden werknemers die terug komen wel met open armen ontvangen door de rest van het personeel? Op Fistful of Talent las ik een bijzonder stukje over een speciale ‘welcom back boomerang party‘ die een HR manager organiseerde voor elke werknemer die terug kwam.

Deze manier van ‘over communiceren’ maakte wel duidelijk dat de organisatie erg blij was dat deze persoon was terug gekeerd. Het voorkomt heel veel ‘vreemde gevoelens’ van andere werknemers die hier niet zo goed mee kunnen omgaan.

Ook geeft het heel duidelijk aan signaal dat vertrek niet per definitie negatief is gezien vanuit de organisatie en dat het onderhouden van een relatie voor de organisatie belangrijk is.

Tevens geeft het een signaal dat het gras bij de buren niet altijd groener is, wat huidige werknemers zou kunnen overtuigen om toch te blijven.

Cultuur

Toch moet zoiets in je bedrijfscultuur passen. Voor de organisatie waar ik nu voor bezig ben zie ik het niet gebeuren, die zijn daar te nuchter en pragmatisch voor. Ik vergelijk het altijd met een Engels bedrijf waar ik voor werkte waar men een gong had waarop geslagen werd bij elke verkoop. Dan applaudisseerde iedereen onmiddellijk, ongeacht waar men mee bezig was. Dat hield meestal in dat je de klant die je aan de telefoon had even iets moest uitleggen, maar dat was altijd positief nieuws. Zo’n gong werkte daar uitstekend, het was een heel erg sales gedreven bedrijf. In veel andere organisaties zou dat niet werken.

Toch is het iets om over na te denken. Als je boomerangs binnen haalt, mensen opnieuw aanneemt en dat ook onderdeel van je beleid maakt. Hoe communiceer je dit en hoe zorg je ervoor dat blijvers geen ‘vreemd’ gevoel hebben? Helder en open communiceren lijkt me essentieel, waarbij elke organisatie dat moet doen binnen zijn eigen cultuur. Bij de één zal dat het personeelsblad zijn, de ander een blog, de derde een feestje.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


90 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën