Op WERF& kwam ik het stuk tegen dat gemeenten het beste werven in print. Als digitale man verbaas ik me er over, dus even de conclusies bekijken. Ten eerste adverteert men ook veel meer in print, dus dat er in absolute aantallen de meeste reacties uit voort komen is volkomen logisch. Dat noem je een ‘self fulfulling prophecy’. Als ik niet investeer in SEO zal ik ook geen bezoek uit Google krijgen zeg maar.

Daarnaast stelt men ook dat het relatieve aantal reacties in print hoger is dan online. Dat verbaasd me dan, tot je de verklaring leest. Voor die advertenties (in print) hoef je als lezer minder moeite te doen: je ziet ze en je reageert. Ik bedoel, je hoeft er geen internetpagina’s voor door te worstelen.’

Volgens mij zie je daar precies de bottleneck die veel organisaties nog hebben. In plaats van ook gewoon mensen de mogelijkheid te geven om te reageren werpen we drempel op drempel op. Dan zeggen we vervolgens dat het medium minder goed rendeert. 

Zoals ik vanmorgen als op Marketingfacts scheef: van de 350 organisaties die we bij Digitaal-Werven onderzocht hebben, in de eerste resultaten (nog niet alles is 100% compleet, maar wel >95%) hebben we maar liefst 81 organisaties die meer dan 15 verplichte invulvelden hebben in hun sollicitatieformulier. Daarvan hebben er 34 zelfs meer dan 20 verplichte invulvelden. Slechts 12 organisaties gebruikt momenteel de Linkedin API om solliciteren mogelijk te maken.

Om dus een goed vergelijk te maken zou je ook het proces moeten synchroniseren. Een lang invulformulier in een krant zou volgens mij ook tot minder sollicitaties leiden, maar daar is het ineens niet nodig. Ergens vraag je je af waarom, niet?

Verschil per functie

Een belangrijke nuance moet wel gemaakt worden naar type functie en beroepsgroep, zoals ook uit het stuk blijkt:

‘Op de vacature voor receptioniste in het plaatselijke sufferdje kregen we 160 reacties’ Diezelfde advertentie op de digitale site Werken in Gelderland leverde welgeteld drie reacties op’, zegt Van Aalst, P&O medewerker van de gemeente Buren. Maar op twee andere openstaande vacatures, die voor milieuhandhaver en een beleidsmedewerker ruimtelijke ordening, komen weer veel meer reacties via de websites. ‘Onze ervaring is: hoe hoger de functie, des te meer digitale reacties’, zegt ze.

Vergelijk appels met appels

Wanneer je dus een medium vergelijking gaat doen, vergelijk dan appels met appels. De discussies over e-mail sollicitaties zijn hier al vaak gevoerd, als je die weigert moet je wel consequent zijn en ook brieven ongeopend terugsturen natuurlijk. Het is hetzelfde proces immers. De vraag is dus: waarom werpen we online drempels op en zijn we vervolgens verbaasd over het feit dat mensen deze weigeren te accepteren?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


142 views | Reageer (3 reacties)
  • Pingback: Tweets die vermelden Gemeenten werven het beste in print | RecTec -- Topsy.com()

  • Altijd leuk om te merken dat de Personeelsmonitor Gemeenten van het A+O fonds Gemeenten volop gequote wordt. Bij Binnenlands Bestuur (waar het artikel vandaan komt) waren ze ook erg blij met de uitkomsten.
    We hebben gemeenten gevraagd welke instrumenten ze ingezet hebben en in dezelfde vraag welke daarvan het meest effectief waren (max. 3)
    Het was niet de beste vraag uit onze enquete omdat we nergens gedefinieerd hebben wat ‘effectief’ dan precies is. Aantallen reacties? Kwalitatieve reacties? Aannames per vacature?

    Opvallend is bijvoorbeeld dat traineeprojecten zeer slecht scoren qua effectiviteit. Positief vond ik zelf dat de eigen gemeentelijke site op de tweede plek kwam en ook als zeer effectief werd boordeeld. Het onderzoek is te vinden op http://www.aeno.nl/personeelsmonitor/publicaties/personeelsmonitor.html

    Volgend jaar zullen we deze vraag in ieder geval beter stellen

  • Steven

    Natuurlijk zal een plaatsing in print effectief zin, vraag is of het ook efficient is. Kosten zullen vele malen hoger liggen dan bij plaatsing op de eigen website. Zo geredeneerd zal een televisiespot op primetime nog effectiever zijn.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën